Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Facebook Twitter LinkedIn

Jakie zmiany w deklaracji wartości odżywczej żywności na rynek USA wprowadza nowa regulacja FDA?

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności, Prawo Żywnościowe

W maju 2016 roku Food and Drug Administration (FDA) opublikowała nowe wymagania dotyczące przekazywania konsumentom informacji o żywności pakowanej. Wymagania te odzwierciedlają najnowsze  informacje naukowe, w tym badania dotyczące związku pomiędzy dietą a chorobami przewlekłymi, takimi jak otyłość czy choroby serca. Nowa etykieta ułatwi konsumentom dokonywanie bardziej świadomych wyborów żywieniowych, gdyż została opracowana w celu spełnienia potrzeb obecnej populacji Amerykanów.

Najbardziej widoczna zmiana na etykiecie dotyczy kalorii („Calories”) – zapis i deklaracja ich zawartości znacznie zwiększyły rozmiar czcionki (podobnie jak uwidoczniona wielkość porcji „Serving size” i ilość porcji w opakowaniu „servings per container”). Usunięto także pole „Calories from Fat” (kalorie pochodzące z tłuszczu). W ciągu ostatnich 50 lat Amerykanie zaczęli zwracać większą uwagę na zawartość tłuszczu w produktach spożywczych. Odpowiedzią producentów na nowy trend było pojawienie się na rynku coraz większej ilości produktów o niskiej i /lub obniżonej zawartości tłuszczu, a także cała gama produktów beztłuszczowych. Zmiany z maja 2016 roku mają na celu odwrócenie uwagi konsumentów od obaw związanych z obecnością tłuszczu w żywności i skierowanie większej uwagi na „cukry dodane” w codziennej diecie.

Jedną ze znacznych zmian na etykiecie jest dodanie wiersza „Added Sugars” (cukry dodane). Pod informacją o całkowitej zawartości cukru w produkcie („Total Sugar”), konieczna stała się deklaracja ilości cukru dodanego do produktu, czyli takiego, który nie występuje naturalnie w produkcie. Deklaracja ta będzie obejmować dodatek cukru rafinowanego, miodu, melasy, syropów i słodzików kukurydzianych, składników, których zawartość Amerykanie muszą kontrolować w swojej diecie.

Sekcja „Vitamins & Minerals” (witaminy i składniki mineralne) również uległa zaktualizowaniu. Każda ze składowych tej sekcji, zgodnie z nowymi wymogami, będzie musiała być zadeklarowana w mg lub mcg (= µg) oraz „% Daily Value” (% zalecanego dziennego spożycia). Na etykiecie zadebiutuje potas; pozostają wapń i żelazo. Aktualne badania nawyków żywieniowych Amerykanów pokazują, że przeciętna osoba spożywa odpowiednie ilości witamin A i C, toteż te składniki odżywcze zostały usunięte z etykiety (informacja o ich zawartości obecnie może być podana na zasadzie dobrowolności). Ich miejsce zajmuje witamina D, ponieważ w ostatnich latach odnotowano niedobór jej spożycia.

Poza tymi zmianami, nowe regulacje dotyczą problemów, które nie są tak oczywiste dla przeciętnego amerykańskiego konsumenta. Obejmują one aktualizację możliwości stosowania oświadczeń zdrowotnych, oświadczeń o zawartości składników odżywczych, deklarowania realizacji zalecanych dziennych ilości składników do spożycia oraz standardowej wielkości porcji.

Opracowane na nowo wielkości porcji oparte zostały na przeprowadzonych badaniach i mają na celu zobrazowanie średniej wielkości porcji spożywanej jednorazowo. Niektóre rozmiary porcji wzrosły, a inne zmalały, ponieważ zgodnie z prawem wielkość porcji musi opierać się na ilości żywności i napojów, które ludzie zwykle faktycznie spożywają, a nie na tym, ile tej żywności bądź napojów powinni spożywać. Najnowsze dane o spożyciu żywności pokazały, że niektóre wielkości porcji muszą zostać zmienione. Na przykład, referencyjna ilość stosowana w celu określenia jednostkowej wielkości lodów wynosiła ½ szklanki, obecnie została zmieniona na cały kubek. Referencyjna ilość wyrażająca jednostkową porcję napojów wzrosła z 8 uncji (240 ml) do 12 uncji (350 ml). (1 uncja płynna US ≈ 29,57 ml). Referencyjna ilość jogurtu zmniejszyła się z 8 uncji do 6 uncji.

Wszystkie te aktualizacje mają na celu tworzenie bardziej przejrzystych w odbiorze dla przeciętnego konsumenta etykiet żywności i napojów. Należy zwrócić uwagę, że w najnowszej historii etykietowania żywności pojawił się trend, w którym wymagania konsumencie prowadzą do zmian w procesach produkcyjnych – producenci są zobligowani do aktywnego reagowania na te wymagania. Konsumenci zwracają coraz większą uwagę na informacje zawarte na etykietach, czego wyrazem są zmiany w codziennej diecie. Obecnie nie jest jasne, czy zaktualizowana etykieta zmieni zachowania konsumentów przy dokonywaniu zakupowych wyborów. Według ekspertów FDA, najwyższy czas na nadrobienie zaległości w zakresie wytycznych dotyczących znakowania środków spożywczych wartością odżywczą, tak aby mogły sprostać wymogom współczesnych trendów żywieniowych. Tym bardziej, że sposób znakowania żywności nie był aktualizowany od ponad 20 lat. 

Ile jest czasu na wprowadzenie zmian?

FDA określiła ramy czasowe dostosowania wyglądu etykiet do zmian opublikowanych 27 maja 2016 roku, którym objęte zostały podmioty wprowadzające na rynek USA żywność, jak i suplementy diety. Dla producentów z obrotami powyżej 10 mln USD termin dostosowania etykiety upływa w dniu 1 stycznia 2020 r. (początkowo termin wprowadzenia zmian w zakresie dostosowania etykiet do nowych wymagań FDA upływał w dniu 26 lipca 2018 r.). Z kolei firmy z obrotami poniżej tej kwoty będą miały o jeden rok więcej – ostateczna data dostosowania etykiet do wprowadzonych zmian to 1 stycznia 2021 r.

Chcesz dowiedzieć się jak opracować bądź uaktualnić etykietę swojego produktu na zgodność z najnowszymi wymaganiami FDA? Specjaliści w Mérieux NutriSciences z zakresu znakowania żywności oferują fachową pomoc w tym zakresie.

Zapraszamy na szkolenie: Znakowanie żywności przeznaczonej do wprowadzenia na rynek USA z uwzględnieniem wymagań FDA w deklaracji wartości odżywczej.

Termin: 20 czerwca 2018 r.

Program szkolenia: https://www.merieuxnutrisciences.com/pl/sites/merieux_nutrisciences_pl/files/atoms/files/program3_znakowanie_na_rynek_usa_0.pdf

Rejestracja za pomocą formularza on-line: https://www.merieuxnutrisciences.com/pl/szkolenia-formularz-zgloszeniowy

 

Autor: Merieux NutriSciences

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn