Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

W drodze do zrozumienia konsumenta i powodów jego satysfakcji z jakości produktu (1) - Merieux Nutrisciences

Kategoria: Biznes

Metod badania zachowania i preferencji konsumentów co do wyboru i satysfakcji z produktów jest ogromna ilość. O tym, że to właśnie informacje płynące od konsumentów powinny być priorytetem przy większości podejmowanych decyzji marketingowych nie trzeba przekonywać. To, że opinia konsumentów, nawet jeśli nam się nie podoba, zawsze jest prawdziwa i trzeba ją wziąć absolutnie pod uwagę, też nie powinno budzić żadnych wątpliwości. Ale czy rozumiemy te opinie, czy potrafimy wyciągnąć wnioski czytelne dla technologów, R&D i w końcu dla marketingowców?

To co utrudnia interpretacje nawet najlepiej zrealizowanych badań marketingowych, rozbudowanych kwestionariuszy to często najprostsza kwestia – konsument nie zawsze wie, lub nie do końca potrafi wyrazić, dlaczego dany produkt mu odpowiada. Może nie potrafić, dlatego że konsumenci w badaniach marketingowych powinni, a nawet musza być grupą tzw. „naiwnych konsumentów”, reprezentującą szeroką populację docelowych konsumentów, a nie wybrańców o zdolnościach opisu wrażeń sensorycznych. Żeby zrozumieć problemy marketingowców należy zdać sobie sprawę, że oprócz naturalnej segmentacji preferencji całej populacji wyrażającej się np. zupełnie innym oczekiwaniem co do cech produktu, często tych bardzo podstawowych jak np. słoność, dochodzą kwestie indywidualnej wrażliwości sensorycznej nas wszystkich. Jako wrażliwość sensoryczną należy tu rozumieć zdolność do odczuwania wszystkich atrybutów sensorycznych przez statystycznego człowieka. I tak jak mamy do czynienia z pojęciem daltonizmu, polegającego na nieodróżnianiu kolorów, szeroko występuje również daltonizm smakowy i zapachowy, który jest elementem uwarunkowań genetycznych, przebytych chorób, zaburzeń zdrowotnych, nałogów a nawet złych nawyków dietetycznych. Również różne doświadczenia i wychowanie sensoryczne są elementami różnicującymi możliwości określania i rozpoznawania nowych kompozycji smakowych i zapachowych. To wszystko wpływa na to, jaką statystycznie posiadamy zdolność do odczuwania wszystkich walorów smakowych i zapachowych żywności.

Ma to potwierdzenie w setkach przeprowadzonych szkoleń dla kandydatów do paneli sensorycznych, które prowadzimy od kilkunastu lat. Statystycznie do około 40% uczestników ma problem z wyczuwaniem podstawowych 5 smaków wykorzystywanych w szkoleniach. Często jest to brak zdolności odczuwania smaku gorzkiego lub umami, ale również może dotyczyć szeregowania intensywności cech lub sfery zapachowej lub kolorów. Nie zmienia to w najmniejszym stopniu faktu, że każdy człowiek ma swoje preferencje, tyle tylko, że nie końca wiadomo z czego wynikają lub trudno je opisać językiem konkretnych cech.

Dlatego też wydaje się niezmiernie ważne, żeby równolegle do monitorowania opinii konsumentów cały czas zwiększać wiedzę o cechach sensorycznych swoich produktów wyrażoną językiem eksperckim w zakresie wszystkich cech, które mogą opisać dany produkt. Tu też mamy do dyspozycji wiele dostępnych metod badawczych, ale zawsze muszą one bazować na niezmiernie dobrze wyszkolonych aparacie pomiarowym, którym w tym przypadku jest tzw. panel ekspercki.

Proponuję wykonać prosty eksperyment na przykład na bazie popularnego produktu jakim jest kabanos. Proszę spisać cechy które jesteśmy w stanie spontanicznie opisać, tak jak to często robi konsument w trakcie badania marketingowego, ale również każdorazowo gdy dokonuje wyboru w sklepie lub spożywa produkt w domu. Pamiętajmy też, że konsument wyraża swoją akceptację co do intensywności cechy, rzadko określając czy cecha jest zbyt lub za mało intensywna.

A teraz zweryfikujmy to z tym co oceniają nasi firmowi eksperci w trakcie tzw. profilowania sensorycznego, czyli pomiaru intensywności wszystkich cech, które eksperci uznali że potrafią ocenić. Trzeba mieć na uwadze, że profesjonalnie przeprowadzone badania potwierdzają tą zdolność poprzez odpowiednie narzędzia statystyczne i procedury. Co w takim razie ocenili eksperci, poniżej lista cech, proszę ją zweryfikować z tym o czym Państwo pomyśleli na początku eksperymentu.

Lista wyróżników : Intensywność barwy skórki, pomarszczenie skórki, połysk skórki, naturalność barwy skórki, ilość widocznego tłuszczu, ilość widocznych przypraw, stopień wysuszenia, regularność kształtu, grubość (średnica), długość. zapach wędzenia, zapach tłuszczowy, naturalność zapachu, zapach inny/obcy.zapach mięsny, zapach przypraw ogółem, naturalność zapachu, intensywność barwy mięsa, jednolitość barwy mięsa, naturalność barwy mięsa, stopień rozdrobnienia mięsa, wielkość oczek tłuszczu, twardość kabanosa, chrupkość, przeżuwalność, otłuszczenie jamy ustnej, smak mięsny, smak wędzenia, smak słony, smak słodki, smak przypraw ogółem, smak inny/obcy, pikantność, naturalność smaku, długość posmaku.

Nie trzeba długo przekonywać, że to co mówią konsumenci i eksperci to dwie różne przestrzenie, jednak żadna nie eliminuje drugiej i żadna nie zastąpi drugiej, a to jakie korzyści wynikają z połączenia tych obszarów opisane zostaną się w kolejnych częściach artykułu.

Janusz Olejnik, Merieux NutriSciences 

Autor: Merieux NutriSciences

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn