Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Obecność takich kamyczków w kawie ziarnistej jest powszechnym problemem. Firma Baliarne stosowała dotychczas bardzo rygorystyczne procedury kontroli jakości produktów, w tym separatory magnetyczne oraz oddzielacze piasku i kamieni na linii palenia i konfekcjonowania kawy ziarnistej. Mimo to borykała się z zanieczyszczeniem produktu kamyczkami. Zanieczyszczenie kawy ziarnistej źle wpływa na ogólną ocenę jakości produktu przez odbiorców. Kamyczki trafiające z konfekcjonowanym produktem do konsumentów grożą uszkodzeniem ostrzy młynków do kawy – zarówno domowych, jak i komercyjnych, służących do przygotowywania espresso w gastronomii.
Zanim stacja kontroli rentgenowskiej firmy Ishida trafiła do zakładu Baliarne, kontrolę jakości kawy ziarnistej na obecność kamyków prowadzono ręcznie. Niestety kontrolerom nie zawsze udawało się wykryć i usunąć wszystkie takie zanieczyszczenia, co kończyło się częstymi skargami konsumentów. Baliarne, jako wieloletni użytkownik systemów wagowych firmy Ishida, zwróciła się do nas po rozwiązanie problemu zanieczyszczeń w ziarnach kawy.
– Podjęliśmy taką decyzję ze względu na dobrą współpracę z firmą Ishida. Do każdego zlecenia podchodzi ona bardzo drobiazgowo. Uznaliśmy, że to właśnie Ishida da nam największe szanse na rozwiązanie pozornie bardzo trudnego problemu – wyjaśnia Peter Paciga, dyrektor produkcji w zakładach Baliarne.
Projekt rozpoczęto próbami kontroli zanieczyszczenia produktów paczkowanych na detektorze rentgenowskim Ishida IX-EN-2493. Okazało się, że z linii produkcyjnej nadal schodzi zbyt wiele sztuk torebek kawy z nieusuniętymi kamyczkami. Postanowiono zatem przesunąć etap kontroli rentgenowskiej na kawę ziarnistą luzem, zanim będzie konfekcjonowana w torebkach. – To był doskonały wybór. Od tamtej chwili nie mieliśmy ani jednego przypadku zanieczyszczenia ziaren kawy kamyczkami – przyznaje Peter.
System IX-EN-2493 do kontroli rentgenowskiej działa dzięki opracowanemu przez firmę Ishida „algorytmowi genetycznemu” (GA). Technologia ta polega na analizie danych z następujących po sobie obrazów rentgenowskich, co gwarantuje niezwykle wysoką dokładność kontroli zanieczyszczeń – stacja na podstawie tych danych „uczy się”, jak rozpoznawać konkretne ciała obce w strumieniu produktu. W ramach zrealizowanego dla Baliarne zamówienia, Ishida dostarczyła wspomnianą stację kontroli rentgenowskiej, przeprowadziła jej montaż na linii technologicznej, a także zaprojektowała układ zasypu kawy do stacji, portal i elewator służące do wydawania skontrolowanej kawy do konfekcjonowania w torebkach. W dostarczonym rozwiązaniu przewidziano specjalistyczny układ oddzielania i odrzucania produktu zanieczyszczonego. Działa on bardzo sprawnie, ograniczając do minimum straty w ilości konfekcjonowanych ziaren kawy. Zdaniem pracowników firmy Baliarne, stacja do kontroli rentgenowskiej jest urządzeniem, które łatwo skonfigurować, obsługiwać i czyścić.
Firma Baliarne konfekcjonuje produkowaną kawę w gotowe torebki, lecz planuje też wprowadzenie opakowań dla sektora gastronomicznego. Jeśli popyt na kawę będzie nadal rósł, producent zamierza wprowadzić do zakładu w pełni zautomatyzowaną linię kontroli jakości i konfekcjonowania produktu. Warto wspomnieć, że dostarczona już przez Ishidę stacja do kontroli rentgenowskiej ułatwi to zadanie – jej wydajność sięga aż 30 ton kawy ziarnistej na dobę.
– Baliarne chce utrzymać wizerunek marki premium, dlatego najważniejszy jest dla firmy jak najwyższy poziom jakości i bezpieczeństwa produktu – dodaje Peter. – Umożliwia nam to stacja IX-EN-2493 od firmy Ishida. Jest to urządzenie wysoce niezawodne i proste w obsłudze. Z kolei Ishida gwarantuje serwis i pomoc techniczną na najwyższym poziomie.
Baliarne obchodu, a.s. w Popradzie należy do największych na Słowacji producentów kaw i herbat. Przedsiębiorstwo zatrudnia 220 osób w zakładach w Popradzie oraz miejscowości Spišská Belá. Baliarne nie oferuje produktów pod marką własną. Utrzymuje natomiast wiodącą pozycję na rynku kawy dzięki marce „Popradská káva” (kawa popradzka), zaś na rynku herbat – dzięki markom „Popradský čaj” (herbata popradzka), „Mistral” oraz niedawno wprowadzonej marce premium pod nazwą „Mistral Grand Selection”, kierowaną do sektora hotelarsko-gastronomicznego (HORECA).
Kontakt do dystrybutora Ishida Europe:
Fenix Systems Sp. z o.o.
ul. Długa 40, Moczydłów,
05-530 Góra Kalwaria
Tel: 22 715 52 53
Słowa kluczowe: ishida, rentgen