Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

KULTURA BEZPIECZEŃSTWA ŻYWNOŚCI . małe - DUŻE wymaganie BRC Food v8

Nowa edycja Global Standard for Food Safety BRC v8 wnosi kilka stosunkowo kosmetycznych zmian, jednak wśród nich pojawia się jedno istotne nowe wymaganie, które zaczyna być demonizowane i rośnie do poziomu branżowego „syndromu RODO” – KULTURA BEZPIECZEŃSTWA ŻYWNOŚCI (pkt 1.1.2).

 

Czym jest? Czego się wymaga? Jak to zrobić?

Kilka wskazówek jak złapać tego kulturalnego „byka za rogi” ;)

 

Zacznijmy od początku, zatem definicja:

„Dominujące w zakładzie postawy, wartości i/lub przekonania związane ze znaczeniem bezpieczeństwa produktu i zaufaniem do systemów bezpieczeństwa produktów, procesów i procedur stosowanych przez zakład”

 

Dodajmy wymaganie:

„Kierownictwo firmy musi określić i utrzymać klarowny plan rozwoju i ciągłego doskonalenia kultury bezpieczeństwa i jakości żywności. Musi on obejmować:

·         Zdefiniowane działania obejmujące wszystkie obszary zakładu, które mają wpływ na bezpieczeństwo produktu,

·         Plan działań wskazujący sposób realizacji i mierzenia działań oraz planowane ramy czasowe,

·         Przegląd skuteczności zakończonych działań.”

 

Czym zatem jest kultura?

Pojęcie dość mocno powiązane z jedną z zasad jakości – Przywództwem, które zostało przeszczepione na grunt systemu bezpieczeństwa żywności.

BRC wymaga od kierownictwa umocnienia w organizacji, na wszystkich jej poziomach, pro-jakościowych postaw i stworzenia klimatu, w którym myślenie o bezpieczeństwie żywności wniknie w tkankę firmy i stanie się częścią kultury organizacyjnej; również a może przede wszystkim - w kontekście podejmowania decyzji biznesowych.

W obliczu skandalu w pewnej ubojni – jakże to aktualne i prorocze wymaganie…

 

Czego się wymaga?

Kultura jest pojęciem stosunkowo niemierzalnym (bo jak zmierzyć np. etos?),  jednak już wymaganie jest klarowne.

Musimy zdefiniować działania, zaplanować ich wdrożenie oraz weryfikować skuteczność. Pojęcie dość „miękkie” trzeba przełożyć na „twarde” cele i zadania.

Brzmi znajomo? Wymaganie koresponduje z punktem 1.1.3. – jeśli mieliśmy dobrze dookreślone cele bezpieczeństwa żywności to mamy już mocną bazę do zbudowania planu.

Wystarczy tylko zastanowić się nad zagadnieniem w ujęciu tzw. "dużego obrazu”.

·         Co ma wpływ na bezpieczeństwo żywności?

·         Co w związku z tym mam zrobić?

·         Jakie konkretne działania doprowadzą do doskonalenia i umocnienia mojego systemu bezpieczeństwa żywności?

 

Co brać pod uwagę?

Przykłady aktywności, które mogą być włączone w plan kultury bezpieczeństwa żywności (wg BRC Interpretation Guideline v8):

·         ankieta dla pracowników poświęcona wartościom i kulturze

·         oceny roczne pracowników i programy uznaniowe

·         mechanizmy pozyskiwania informacji zwrotnej (w tym np. obaw ze strony pracowników)

·         szkolenie i rozwój pracowników

·         praca zespołowa (np. włączenie pracowników w opracowywanie celów bezpieczeństwa produktu)

·         strategie efektywnej komunikacji

·         aktywności w celu zademonstrowania utrzymywania standardów bezpieczeństwa żywności

 

 

Plan nie musi mieć ram czasowych sprowadzających się do jednego roku. Oczywistym jest, że pewne działania budujące kulturę bezpieczeństwa żywności mogą a nawet muszę być długoterminowe.

 

Czego będzie oczekiwał auditor?

Dowodów, że plan z celami został opracowany, wdrożony i zaplanowane działania rzeczywiście są realizowane.

Weryfikacja będzie przeprowadzana na wszystkich poziomach organizacji, wśród ludzi, którzy są zaangażowani w realizację celów.

 

Krzysztof Bielański

Auditor Wiodący FOOD

LUBUSKI INSTYTUT JAKOŚCI

Słowa kluczowe: brc, brc food, kultura bezpieczeństwa żywności

Autor: Krzysztof Bielański

Krzysztof Bielański

Trener Biznesu International Education Society
Six Sigma Black Belt International Six Sigma Institute
Auditor Wiodący Quality Management System
Auditor Wiodący Food Safety Management System
Ekspert Techniczny QMS & FSMS
Wykładowca studiów Executive MBA

Artykuł_opublikowany_dzięki_firmie

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.