Od pomysłu do produkcji – Centrum Badań i Rozwoju Mondelez od kuchni
Otwarte w 2017 r. Centrum Badań i Rozwoju Mondelez International w Bielanach Wrocławskich to miejsce, gdzie naukowe podejście łączy się z kreatywną wizją. Dzięki temu powstają uwielbiane przez konsumentów przekąski o często zaskakującym smaku, o unikalnej teksturze, cieszące oko i zachęcająco pachnące.
Co się dzieje w naszym mózgu, zanim ugryziemy swój ulubiony smakołyk? Już na samą myśl o nim czujemy, jak nasze ciało zaczyna reagować. Ślina napływa do ust, w nozdrza wpada przyciągający zapach – ten złożony proces odbywa się dzięki zmysłom smaku, wzroku i zapachu.
Widok ulubionej czekolady lub ciastka najpierw pobudza apetyt, a gdy cząsteczki zapachowe docierają do receptorów w nosie, chęć ich skosztowania się potęguje. Kluczowym momentem jest jednak ugryzienie przekąski i działanie receptorów na języku. Odczuwany przez nas smak jest kombinacją różnych wrażeń: słodkiego, słonego, kwaśnego, gorzkiego i umami. Kiedy bodźce odbierane przez zmysły się dopełniają, doświadczamy satysfakcjonującej i przyjemnej pełni doznań.
Te fascynujące procesy badają pracownicy Centrum Badań i Rozwoju Mondelez International w Bielanach Wrocławskich. Codziennie opracowują nowe kombinacje smakowe, analizują, jak różne składniki wpływają na teksturę oraz jakie opakowania najlepiej zachowują świeżość i aromat produktów.
Centrum Badań i Rozwoju to kreatywne laboratorium
Dzięki zaangażowaniu specjalistów z różnych dziedzin – technologów żywności czy specjalistów ds. sensoryki – możliwe jest tworzenie przekąsek, które zaspokoją nawet najbardziej wymagające podniebienia. Co niezwykłe, w Centrum Mondelez pracuje 261 osób z 20 krajów. Utalentowani pracownicy z różnych zakątków globu czerpią inspiracje ze swoich kultur, najnowszych badań konsumenckich i opracowują nowe receptury słynnych czekolad, wafelków i ciastek znanych marek, takich jak np. Milka, Oreo, Lubisie czy Prince Polo.

W wyjątkowym podwrocławskim obiekcie Mondelez znajdują się laboratoria sensoryczne, analityczne i mikrobiologiczne oraz specjalna, sprzyjająca kreatywności strefa Snack & Roll. Najbardziej zaawansowanym technologicznie miejscem jest tzw. pilot plant, czyli przestrzeń pozwalająca na wyprodukowanie wyrobów gotowych w mniejszej skali, analizę procesów produkcyjnych oraz opracowywanie i wdrażanie bardziej efektywnych rozwiązań technologicznych.
W naszym Centrum Badań i Rozwoju stawiamy na innowacje i różnorodność, aby przekraczać granice tradycyjnych smaków. Każdego dnia nasi eksperci pracują, by stworzyć unikalne wrażenia, które wychodzą poza ramy tego, co znane i oczekiwane. Nieustanne badania, szczegółowa analiza sensoryczna oraz nieprzerwane poszukiwanie nowych inspiracji pozwalają nam dostarczać konsumentom produkty, które towarzyszą im w codziennych, wyjątkowych i przyjemnych momentach – mówi Jolanta Burton, Prezeska Zarządu Mondelez International RD&Q sp. z o. o.
Niebagatelną rolę w całym procesie odgrywają także eksperci panelowi, którzy przeprowadzają testy sensoryczne przed wprowadzeniem produktu na rynek. To osoby, które mają naturalne predyspozycje do odróżniania smaków i tekstur, a także potrafią precyzyjnie określić swoje odczucia.

W Centrum Badań i Rozwoju Mondelez International w Bielanach Wrocławskich przenikają się nauka, technologia i umiejętne czerpanie ze sztuki kulinarnej, a to skutkuje stworzeniem niezwykłych produktów i sprawia, że producent postrzegany jest w polskim przemyśle spożywczym jako innowacyjny.
O Mondelez Polska
Mondelez Polska jest wiodącą firmą branży spożywczej w Polsce, obecną na naszym rynku od 33 lat. Zatrudnia około 5 100 pracowników i jest liderem na rynku ciastek markowych, tabliczek czekoladowych 
i rogalików w Polsce[1]. Bogata oferta firmy obejmuje marki takie jak: czekolady Milka, Toblerone 
i Alpen Gold, wafelki Prince Polo, batony 3BIT, ciastka Milka, OREO, belVita, Lubisie, Delicje, San, Łakotki, rogaliki i przekąski 7 Days oraz cukierki Halls. Mondelez posiada w Polsce siedem zakładów produkcyjnych w: Jarosławiu, Cieszynie, Płońsku, Jankowicach, Bielanach Wrocławskich, Skarbimierzu i Tomaszowie Mazowieckim. Jest częścią rodziny firm Mondelēz International Inc. Pod nazwą Mondelez funkcjonuje w Polsce od 2013 r.
[1] Źródło: Nielsen, Total Polska, kategoria ciastka (z włączeniem ciastek miękkich) + rogaliki oraz tabliczki czekoladowe, udziały wartościowe (z wyłączeniem marek własnych), MAT listopad 2024 r.
Przeczytaj także
- 
        
          
          02.10.2025
        
        Opakowania 2030. Nowe cele i spotkanie branży już 9.10 w Warszawie
Czytaj więcejPolski Pakt Plastikowy, świętując pięciolecie działalności, wyznacza nowe cele do 2030 roku. Podczas konferencji „Opakowania 2030. Legislacja – nowe rozwiązania – partnerstwo”, która odbędzie się 9 października w Warszawie, organizacja przedstawi dotychczasowe osiągnięcia, mapę wyzwań oraz wizję dalszej transformacji rynku opakowań w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym.
 - 
        
          
          26.09.2025
        
        Złota Setka Polskiego Rolnictwa Nagrody dla przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej
Czytaj więcejNajważniejsza biznesowa Gala roku 2025 w branży rolno-spożywczej odbędzie się już 9-10 października 2025 r. w Zamku w Gniewie pod hasłem: „10-lecie największych polskich inwestycji”. Nagrody zostaną przyznane w aż pięciu kategoriach. 
 - 
        
          
          19.09.2025
        
        Wzmacniaj lokalne innowacje w obszarze żywności
Czytaj więcejRusza polskojęzyczna edycja programu EIT Food Government Executive Academy - dołącz do grupy decydentów, którzy chcą skuteczniej łączyć naukę z przemysłem. 
 
  
  
  
      


        
