Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

"Our Food 2024" – Co raport brytyjskich agencji żywności mówi europejskim producentom?

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Raport "Our Food 2024: An annual review of food standards across the UK" to coroczny przegląd stanu bezpieczeństwa i jakości żywności w Wielkiej Brytanii, przygotowany przez Food Standards Agency (FSA) oraz Food Standards Scotland (FSS). Tegoroczna edycja jest szczególna – FSA świętuje 25-lecie, a FSS 10-lecie działalności. Dokument podsumowuje kluczowe wyzwania, trendy i zagrożenia dla brytyjskiego rynku żywności, opierając się na szerokim wachlarzu danych – zarówno własnych, jak i pochodzących od władz lokalnych, służb sanitarnych czy innych agencji rządowych.

Celem raportu jest transparentne informowanie opinii publicznej, biznesu i decydentów o stanie brytyjskiego systemu żywnościowego. Autorzy podkreślają, że bezpieczeństwo żywności to kluczowy element zdrowia publicznego i zaufania konsumentów. Raport powstał również jako narzędzie wsparcia dla polityk publicznych – zwłaszcza w kontekście walki z otyłością, chorobami dietozależnymi i zmianami klimatu. Ma inspirować do dalszych działań na rzecz bezpiecznej, zdrowej i zrównoważonej żywności.

W ciągu ostatnich 25 lat wydarzenia takie jak kryzys BSE i incydent z mięsem końskim pokazały, jak ważne są silne, niezależne regulacje. System żywnościowy, w tym działające w nim przedsiębiorstwa, nadal stawia czoła ryzykom i naciskom, a rolą agencji rządowych jest sprawdzenie, czy nadal dostarcza on produkty konsumentom w bezpieczny sposób, a jednocześnie pomaga firmom spożywczym się rozwijać.

Najważniejsze wnioski – istotne dla unijnych i polskich producentów żywności

  1. Presja na ceny i dostępność żywności

W 2024 roku ceny żywności w Wielkiej Brytanii rosły wolniej niż ogólna inflacja, ale 21% gospodarstw domowych nadal doświadczało tzw. niepewności żywnościowej.

Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na cenę i dostępność produktów – to kluczowy czynnik przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Wzrost cen i presja inflacyjna mogą wpływać na preferencje konsumentów, np. wybór tańszych marek czy ograniczenie zakupów produktów premium, w tym importowanych z UE.

  1. Zmiany w handlu międzynarodowym i nowe regulacje

Import żywności i pasz do Wielkiej Brytanii wzrósł o 9,5% – to największy wolumen od dekady.

Wielka Brytania wprowadziła dodatkowe kontrole dla 15 nowych grup produktów pochodzenia niezwierzęcego, uznanych za wysokiego ryzyka (tzw. high-risk foods of non-animal origin).

Dla części produktów kontrole zostały złagodzone, ale dla dwóch grup – zaostrzone.

Zawarto nowe porozumienia handlowe (np. z Nigerią) i przystąpiono do umowy CPTPP (partnerstwo transpacyficzne). Oznacza to większą konkurencję na rynku brytyjskim dla producentów z UE, w tym z Polski.

  1. Wysokie wymagania dotyczące bezpieczeństwa i autentyczności żywności

Liczba incydentów związanych z bezpieczeństwem żywności utrzymuje się na stabilnym poziomie, ale największym zagrożeniem pozostają patogeny mikrobiologiczne.

Produkty mięsne, suplementy diety i żywność wzbogacana są najczęściej zgłaszane jako problematyczne.

Spada liczba próbek żywności pobieranych do badań przez władze lokalne, co może zwiększać ryzyko przeoczenia nieprawidłowości.

Wzmacniana jest walka z przestępczością żywnościową – w 2024 roku prowadzono 29 śledztw i 108 interwencji.

  1. Nowe technologie i innowacje

Wielka Brytania wdraża nowe regulacje dla produktów pochodzenia komórkowego (cell-cultivated) oraz organizmów precyzyjnie modyfikowanych (precision-bred).

To sygnał dla unijnych producentów, że brytyjski rynek otwiera się na innowacje, ale wymaga spełnienia wysokich standardów bezpieczeństwa i transparentności.

Wnioski dla polskich i unijnych producentów

  • Konieczność ścisłego monitorowania zmian regulacyjnych w UK – zwłaszcza dotyczących kontroli granicznych i listy produktów wysokiego ryzyka.
  • Rosnąca konkurencja ze strony krajów spoza UE – podpisywanie nowych umów handlowych przez UK może utrudnić dostęp do rynku brytyjskiego.
  • Wysokie oczekiwania w zakresie bezpieczeństwa, autentyczności i etykietowania – należy dbać o transparentność łańcucha dostaw, zgodność z brytyjskimi wymaganiami i gotowość do ewentualnych inspekcji.
  • Szansa dla innowacyjnych produktów – UK jest otwarta na nowości (np. żywność komórkowa), ale wymaga dowodów bezpieczeństwa i jakości.

Raport "Our Food 2024" to cenne źródło wiedzy dla wszystkich, którzy chcą eksportować żywność do Wielkiej Brytanii. Pokazuje, jak dynamicznie zmienia się tamtejszy rynek – zarówno pod względem regulacji, jak i preferencji konsumentów. Dla polskich i unijnych producentów kluczowe jest śledzenie zmian, elastyczność i gotowość do spełnienia wysokich standardów jakości oraz bezpieczeństwa.

Źródło: https://www.food.gov.uk/our-work/our-food-2024

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.