Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Już po raz trzeci eksperci NielsenIQ przygotowali niezależny raport o najlepszych innowacjach FMCG wprowadzonych na polski rynek, tym razem analizując nowości wypuszczone w roku pandemicznym.
Jak komentuje Grzegorz Olkusznik (Dyrektor BASES NielsenIQ) „wpływ koronowirusa nie ominął innowacji. Z badań, przeprowadzonych w trakcie pandemii widzieliśmy, że otwartość polskich konsumentów na nowe produkty nieco spadła, ale pozostawała na relatywnie wysokim poziomie. Dużo istotniejszy wpływ pandemia miała na działania producentów, dla nich 2020 rok był jak przejażdżka kolejką górską. Początkowy szok i ograniczenia pierwszego lockdownu de facto zablokowały na kilka miesięcy możliwość wprowadzania nowych produktów na rynek. W efekcie, udział innowacji w wartości sprzedaży analizowanych kategorii spadł rok do roku”.
Jednak po początkowym szoku, odblokowano budżety marketingowe, odkurzono odłożone na półkę inicjatywy, wznowiono prace rozwojowe. Spowodowało to odrodzenie zainteresowania innowacjami w drugiej połowie roku, na skutek czego faktyczna liczba nowych produktów na polskim rynku w 2020 wzrosła w stosunku do roku poprzedniego.
Według Marka Rudka (Innovation Business Partnera BASES NielsenIQ) „ci, którzy na innowacje w pandemii postawili, wygrali. 85% marek, których reprezentantami byli laureaci Breakthrough Innovation Poland 2020 odnotowało w ubiegłym roku wyższą dynamikę sprzedaży, niż cała kategoria, w której konkurują”.
„Pomimo wyjątkowości ubiegłego roku, w czasie rozmów z twórcami najlepszych innowacji 2020 roku powracały motywy znane nam zarówno z lat ubiegłych, jak i ogólnych doświadczeń BASES: o roli zaspokajania realnej konsumenckiej potrzeby w trakcie prac nad nowym produktem, o istotności faktycznego smaku, czy efektywności formuły, o konieczności adekwatnego wsparcia innowacji na rynku” dodają Agnieszka Orłowska-Gawdzik i Artur Borkowski, współautorzy raportu.
Zarówno z tych rozmów, jak i z analizy zwycięskich przypadków z ubiegłego roku wyłoniło się jednak też kilka nowych elementów:
Przy tych wszystkich prawidłowościach, do sukcesu innowacji niezbędny jest jeden czynnik unikalny tylko dla niej: zespół ludzi, którzy za nią stoją. Jak przyznała Joanna Rogalska (Knowledge Manager NielsenIQ) „z każdej rozmowy, którą przeprowadziliśmy z przedstawicielami nagrodzonych w tegorocznej edycji marek, biły duma i pasja z jaką opowiadali nam o wprowadzanych przez siebie na rynek produktach. Duma w pełni uzasadniona, gdyż ciężka praca jaką włożyli w te projekty zaowocowała świetnymi wynikami już w 2020 roku, a jak uczy doświadczenie poprzednich laureatów nagrody Breakthrough Innovation, przy zachowaniu odpowiedniego wsparcia ten sukces może okazać się jeszcze większy w przyszłości”.
Wyróżnienia dla najlepszych innowacji 2020 roku przyznano w 14 makrokategoriach FMCG, a laureatami tegorocznej edycji zostały:
Nota Metodologiczna:
Ranking najlepszych innowacji w Polsce jest niezależnym przedsięwzięciem firmy NielsenIQ Polska. Uczestnictwo w nim jest bezpłatne i żaden z nagrodzonych producentów nie miał wpływu na jego kształt. Wyboru najlepszych nowości dokonano w oparciu o dwa równoważne kryteria: wartości sprzedaży innowacji wprowadzonych na rynek i oceny konsumenckiej najlepiej sprzedających się innowacji pod kątem unikalności i relewantności w badaniu BASES Quick Screen.
Raport jest do pobrania ze strony: https://nielseniq.com/global/en/insights/report/2021/breakthrough-innovation-poland-2020-what-is-the-role-of-innovation-in-crisis/
Przeczytaj także
Dane NielsenIQ za styczeń i luty 2021 wskazują, że od kiedy wprowadzono podatek cukrowy, średnie ceny dotkniętych nim kategorii napojowych w zależności od miejsca sprzedaży wzrosły od 4% do ponad 25%. Jednocześnie ich wolumen spadł o 14%. Najbardziej wzrosła cena napojów gazowanych, a jednocześnie najgłębiej spadła ilość kupowanych produktów.
Kategorie alkoholowe, niezmiennie od lat, stanowią największą część koszyka spożywczego kategorii FMCG monitorowanych przez NielsenIQ. W 2020 stanowiły prawie jedną trzecią jego wartości. Na alkohole wydaliśmy 39,2 mld, o 7% więcej niż rok wcześniej, choć kupiliśmy ich ilościowo mniej.
Można zauważyć, że trend healthy rozwija się i samo mówienie o tym, że produkt nie zawiera wybranych składników czy niezdrowych elementów już nie jest nowością czy wyróżniającym się elementem propozycji. Healthy 2.0. – nowa fala omawianego trendu, idzie w kierunku wzbogacenia, wygody i odkrywania lokalnych składników na nowo...