Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Czy zmieniający kształt makaron zrewolucjonizuje technologie pakowania żywności?

Kategoria: Procesy i Technologie

Znaczna oszczędność miejsca

Naukowcy opracowali nowy rodzaj makaronu, który pakowany jest w spłaszczonej formie, a w trakcie gotowania przybiera trójwymiarowe kształty. Poprzez znaczną redukcję pustej przestrzeni wewnątrz opakowania ta innowacyjna technologia może przyczynić do zaoszczędzenia nawet 59-86% miejsca podczas transportu i przechowywania produktu, twierdzą autorzy pracy opublikowanej w prestiżowym czasopiśmie „Science Advances”. Wyżłobienie makaronu precyzyjnymi nacięciami pozwala nadać produktowi zróżnicowane, skręcone kształty. Dzięki odpowiedniemu zaplanowaniu takich żłobień badacze są w stanie kontrolować postać, jaką przybiera makaron w trakcie obróbki termicznej i uzyskać takie jego odmiany jak penne, rigatoni, fusilli czy rotini.

Modyfikacja kształtu dzięki żłobieniom

Pomimo zmiany kształtu w surowej formie, gotowy makaron nadal wygląda i smakuje tak samo, jak konwencjonalny produkt. „Smak i tekstura to w przemyśle spożywczym jedne z głównych czynników branych pod uwagę podczas projektowania nowego produktu”, mówi współautorka publikacji, dr Wen Wang z Uniwersytetu Carnegiego i Mellonów (CMU) w Stanach Zjednoczonych. „Mimo to niewiele jest badań dotyczących modyfikacji kształtu produktów”. Pożądane żłobienia można uzyskać w stosunkowo łatwy sposób, stosując niedrogie metody takie jak odciskanie, wykorzystanie odlewów czy rytowanie laserem.

Potencjalne przeszkody

Dr Wang zwraca jednak uwagę na potencjalne przeszkody we wdrożeniu nowej technologii. Jedną z nich jest fakt, że konsumenci w dużej mierze kierują się podczas zakupów wyglądem surowego produktu – to jedna z przyczyn, dla których techniki modyfikacji kształtu nie znalazły dotąd szerokiego zastosowania w branży spożywczej. Utrudnieniem może być też opracowanie specjalistycznego sprzętu do odpowiedniego formowania ciasta makaronowego na skalę przemysłową. „Oprócz tego niektóre surowce spożywcze nie absorbują wody lub oleju, co może uniemożliwiać zastosowanie naszej metody w przypadku, gdy tego typu składnik stanowi główny komponent produktu”, podkreśla badaczka z CMU.

Szansa dla przemysłu?

Jednak pomimo licznych wyzwań, komercjalizacja nowej technologii może być dla przemysłu spożywczego dużą szansą. Jako przykład dr Wang podaje potencjalne modele biznesowe oparte na zautomatyzowanych systemach sprzedaży makaronów o spersonalizowanych, unikalnych kształtach, które mogłyby funkcjonować w supermarketach i bezpośrednio obsługiwać zainteresowanych klientów. Co istotne, analogiczna strategia do tej, którą naukowcy zastosowali w modyfikacji makaronu, mogłaby zostać wykorzystana również w przypadku innych produktów, przede wszystkim o właściwościach hydrofilowych, które decydują o zwiększaniu objętości i hydratacji w trakcie obróbki.

Źródła:

  1. https://advances.sciencemag.org/content/advances/7/19/eabf4098.full.pdf
  2. https://www.foodingredientsfirst.com/news/flat-packed-pasta-researchers-minimize-air-space-with-3d-formable-grooving-tech.html?fbclid=IwAR1yqD4E6HcyGyfqgOC5VC0q7vLOuPvizXjFNcdsjc6vZr47uFN6mHpesfM

Wybierz temat: Opakowania Procesy i Technologie Przemysł piekarski

Autor: Wojciech Grodzicki

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.