Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Pandemia COVID-19 w nieprzewidywalny sposób zmieniła funkcjonowanie gospodarki. Okazało się, że mimo niesprzyjających warunków do prowadzenia działalności, firmy z sektora mleczarskiego w I połowie 2020 r. osiągnęły dobre wyniki finansowe.
Lepsza rentowność firm z branży
Według danych Pont Info, w I połowie 2020 r. przychody firm zajmujących się przetwórstwem mleka (które złożyły sprawozdania finansowe), zatrudniających co najmniej 10 osób, wyniosły 17,8 mld PLN i były o 1,5% wyższe od notowanych w analogicznym okresie 2019 r. Koszty działalności były natomiast o 0,7% niższe niż przed rokiem. W konsekwencji rentowność przedsiębiorstw mleczarskich uległa poprawie.
Rekordowy zysk branży mleczarskiej
Wynik finansowy na poziomie brutto wyniósł 758 mln PLN i był ponad dwukrotnie wyższy od notowanego przed rokiem. Zysk netto ukształtował się na poziomie 670 mln PLN, czyli o 132% wyższym niż w I połowie 2019 r. Tym samym, uzyskane w pierwszym półroczu 2020 r. zyski sektora mleczarskiego okazały się rekordowe.
Wyższe ceny produktów przy stabilnych cenach surowca
Wpływ na wyniki sektora mleczarskiego miały niewątpliwie wyższe ceny zbytu większości wyrobów. W I połowie 2020 r. wyższe niż przed rokiem były przede wszystkim ceny odtłuszczonego mleka w proszku – średnio o 29%, co było pokłosiem poprawy sytuacji na rynkach międzynarodowych. Wzrost popytu na rynku wewnętrznym związany z większym zapotrzebowaniem na produkty podstawowe, skutkował wyższymi cenami mleka. Mleko UHT podrożało przeciętnie o 10% (r/r), a mleko spożywczego pasteryzowane o 6% (r/r). Ceny serów były natomiast o kilka procent wyższe niż przed rokiem. W przeciwnym kierunku działały natomiast ceny masła, których średni poziom w pierwszej połowie roku był o 16% niższy niż w I połowie 2019 r. Natomiast w przypadku głównego surowca do produkcji –mleka – jego średnie ceny skupu w I połowie 2020 r. były o 1,7% niższe niż przed rokiem.
Wzrost inwestycji w czasach COVID-19
Epidemia COVID-19 i związane z nią obostrzenia, nie odstraszyły firm z sektora mleczarskiego przed działalnością inwestycyjną. W I połowie 2020 r. wartość nakładów inwestycyjnych sektora mleczarskiego wyniosła 416 mln PLN, o 8,5% więcej niż przed rokiem. Ich wartość była też o 25% większa od amortyzacji.
Źródło: www.agronomist.pl
Przeczytaj także
Trzech na czterech Europejczyków zna wspólną politykę rolną (WPR) i uważa, że korzystają z niej wszyscy obywatele, zgodnie z najnowszym ogólnounijnym badaniem opinii publicznej na temat rolnictwa i WPR przeprowadzonym przez Eurobarometr, opublikowanym przez Komisję Europejską.
Debata na temat stosowaniu nazw mięsa i produktów mleczarskich do określania ich roślinnych imitacji jest dużo bardziej złożona niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. W związku z tą sytuacją, europejski sektor hodowli postanowił postawić opór i zainicjować kampanię „ceci n’est pas un steak - to nie jest stek”.
Pracownicy Głównego Inspektoratu Weterynarii przedstawili założenia projektowanego systemu informatycznego.