Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!

Ko-kreacja wynosi personalizację cateringu dietetycznego na wyższy poziom

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Wartość rynku cateringu dietetycznego w Polsce stale rośnie: według PMR Market Experts by Hume’s w 2024 r. osiągnęła 3,5 mld zł, a przy utrzymaniu dotychczasowego, dwucyfrowego tempa wzrostu ma osiągnąć 5,4 mld zł do 2029 r. Zmieniają się też oczekiwania klientów: to już nie tylko wygoda i oszczędność czasu, ale przede wszystkim posiłki dopasowane do wymagań konsumentów. Coraz częściej klienci oczekują, by dieta pudełkowa była dopasowana do ich indywidualnych potrzeb żywieniowych — na przykład uwzględniała produkty bezglutenowe lub bez laktozy, a także miała niski indeks glikemiczny, istotny dla osób z insulinoopornością, Hashimoto czy cukrzycą typu 2. Catering dietetyczny staje się więc coraz bardziej spersonalizowany.

Ko-kreacja – kiedy głos zabiera konsument

Ko-kreacja to proces, w którym firma tworzy produkt lub usługę we współpracy z klientami. Na tym tle wyróżnia się projekt Consumer Engagement Labs (CEL) - unikalna inicjatywa zaprojektowana przez specjalistów z Centrum Innowacji Odpowiedzialnych Społecznie Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach tego działania konsumenci współtworzą nowe produkty spożywcze - od zdefiniowanych oczekiwań konsumenta do gotowej koncepcji produktu. W Europie program realizowany jest od kilku lat we współpracy uczelni i przedsiębiorstw branży spożywczej, a w Polsce po raz pierwszy do grona partnerów dołączyła firma cateringowa. Konsorcjum utworzyły Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz Wschodni Front Sp. z o.o., właściciel marki Kuchnia Vikinga - jeden z liderów diet pudełkowych w kraju.

Warsztaty krok po kroku

W tegorocznych warsztatach CEL wzięło udział 26 uczestników. Podczas kilku spotkań wspólnie identyfikowali potrzeby przyszłych odbiorców, analizowali dostępne na rynku rozwiązania, a następnie pracowali nad własnymi propozycjami dań. W efekcie powstało 100 pomysłów na nowe posiłki o niskim indeksie glikemicznym, bez glutenu i/lub laktozy. W finale uczestnicy zaprezentowali 14 opracowanych koncepcji, które  następnie zwizualizowali za pomocą nowoczesnych narzędzi graficznych. Podczas warsztatów połączono tradycyjne smaki z nowatorskimi pomysłami, tworząc potrawy spełniające wysokie wymagania żywieniowe. Całość odbywała się w otwartej, twórczej atmosferze, dzięki której każdy mógł do powstających pomysłów wnieść swoje doświadczenia i zainspirować pozostałych uczestników.

Biznes współpracuje ze światem nauki

Projekt Consumer Engagement Labs (CEL) to doskonały przykład łączenia dwóch światów: nauki i biznesu. Taka kooperacja pozwala łączyć wiedzę ekspercką z praktycznymi oczekiwaniami rynku. W sytuacji, gdy potrzeby klientów są coraz bardziej wyszukane i muszą być w coraz większym stopniu personalizowane, odpowiedź rynku i biznesu musi być dopasowana a reakcja szybka.  Dzięki takiej interdyscyplinarnej współpracy  powstają rozwiązania nie tylko innowacyjne i lepiej dopasowane do potrzeb odbiorców, ale także wzmacniające relacje pomiędzy nauką a biznesem. To same korzyści dla każdego z uczestników procesu.


Grafika. Kolaż wizualizacji potraw zaprojektowanych przez konsumentów
Źródło: Uczestnicy warsztatów Consumer Engagement Labs, 2025

Atmosfera współpracy i wspólne cele

Szczególną wartością projektu była otwarta, twórcza atmosfera. Konsumenci mówili o „naszym daniu” i „naszej diecie”, a ich głos był traktowany na równi z ekspertami. To budowało poczucie realnego wpływu i współodpowiedzialności za efekt końcowy. Z kolei dla Kuchni Vikinga była to bezcenna okazja, by usłyszeć i poznać autentyczne  i najistotniejsze potrzeby swoich obecnych i przyszłych klientów.

Od pomysłu do produktu

Teraz pałeczkę przejmuje Kuchnia Vikinga. Firma przeanalizuje dokładnie wszystkie propozycje pod kątem innowacyjności, technologii i możliwości produkcji oraz dopasowania do potrzeb osób o określonych wymaganiach dietetycznych. Najciekawsze propozycje zostaną rozwinięte do postaci prototypów i poddane testom sensorycznym. Jeden z nich zostanie wybrany do komercjalizacji - trafi do sprzedaży w punktach Viking Point, w ofercie Pan Viking oraz jako opcja w klasycznej diecie pudełkowej, z możliwością wyboru dodatków do menu. To nie tylko szansa na innowację produktową, ale także dowód, że głos konsumentów ma realny wpływ na przyszłość branży.

Jedzenie przyszłości

Consumer Engagement Labs pokazują, że catering dietetyczny nie jest już wyłącznie usługą dla zabieganych. Staje się narzędziem wspierającym osoby dbające o zdrowie, które odpowiada na bardzo konkretne potrzeby społeczne - od insulinooporności po nietolerancję laktozy. To także przykład, jak nauka i biznes mogą wspólnie pracować nad rozwiązaniami „szytymi na miarę” dla konkretnych osób.

Dzięki takiej współpracy innowacyjne produkty tworzone są przez konsumentów dla konsumentów. A to oznacza, że pudełka, które trafiają codziennie pod drzwi tysięcy Polaków, coraz częściej będą nie tylko synonimem wygody, ale też rozwiązaniem jeszcze lepiej dopasowanym do ich potrzeb zdrowotnych i stylu życia.

Autor:SZKOŁA GŁÓWNA GOSPODARSTWA WIEJSKIEGO W WARSZAWIE
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.