Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące kontroli granicznej importowanych z państw trzecich produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji (zwanych dalej „produktami ekologicznymi”). Kontrole graniczne produktów ekologicznych należą do kompetencji organów Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHAR-S), które kontrolują towary w zakresie spełniania wymagań wynikających z przepisów o produktach ekologicznych. Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej (PIS) przeprowadzają graniczną kontrolę sanitarną tych produktów w zakresie bezpieczeństwa żywności.
Szczegółowe informacje dotyczące kontroli produktów ekologicznych znajdują się na stronie internetowej IJHAR-S.
Przesyłki produktów ekologicznych są kontrolowane przy przywozie w wyznaczonych punktach kontroli granicznej (BCP). Kontrole te są rejestrowane w systemie TRACES-NT.
System TRACES-NT umożliwia właściwym organom niezależne działanie w zakresie wypełniania i podpisywania dokumentów CHED-D i świadectw COI. Świadectwo COI jest zatwierdzane (finalizowane) przez właściwy organ IJHAR-S, a dokument CHED-D przez właściwy organ PIS.
UWAGA! Aby organ PIS mógł zakończyć kontrolę i sfinalizować dokument CHED-D konieczne jest odpowiednie postępowanie przez importera – pierwszego odbiorcę.
Pierwszy odbiorca potwierdza przesyłkę w polu 31 świadectwa COI po zakończeniu wszystkich czynności kontrolnych przez obie inspekcje IJHAR-S oraz PIS – po fizycznym odbiorze przesyłki. Wtedy dokument COI otrzymuje finalny status.
Potwierdzenie przesyłki przed zakończeniem kontroli sanitarnej blokuje możliwość sfinalizowania dokumentów CHED-D w systemie TRACES-NT i uniemożliwia zakończenie kontroli oraz późniejszą odprawę towaru. System uniemożliwia również zmianę statusu COI – także przez administratora systemu w Komisji Europejskiej.
Powyższe dotyczy produktów objętych obowiązującymi bezpośrednio rozporządzeniami lub decyzjami unijnymi, które określają szczególne warunki przywozu dla wskazanych w tych przepisach towarów. Przykładowo dotyczy to produktów wymienionych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1793 z dnia 22 października 2019 r. w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych regulujących wprowadzanie do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich (…) (Dz. Urz. UE L 277 z 29.10.2019, str. 89, z późn. zm.).
Kontrole te są przeprowadzane na zasadach określonych w przepisach 47–64 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego (…) (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz. Urz. L 95 z 07.04.2017, str. 1) oraz w rozporządzeniach delegowanych i wykonawczych wydanych na jego podstawie.
Dodatkowe wymagania dotyczące importu produktów ekologicznych zostały określone w następujących aktach prawnych:
Źródło: GIS
Przeczytaj także
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych sprawdziła jakość handlową napojów bezalkoholowych (gazowanych i niegazowanych). Kontrolą objęto łącznie 108 podmiotów, w tym 70 sklepów i 38 producentów.
Aktualizacja ostrzeżenia publicznego z dnia 13.07.2022 r. w sprawie wycofania kilku partii lodów, ze względu na zastosowanie składnika zanieczyszczonego tlenkiem etylenu.
Aby zachęcić do inwestycji, Farma Mleka chwaliła się, że posiada już kilkaset sztuk bydła, a w ciągu 3-4 lat zamierza powiększyć stado do 10 tys. sztuk, podczas gdy naprawdę kupiła tylko 11 krów.