Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Najnowsze trendy w branży napojów funkcjonalnych

Kategoria: Składniki Żywności

Woda i podstawowe napoje nie wystarczają konsumentom, którzy obecnie oczekują, aby napoje oferowały coś więcej niż tylko orzeźwienie. Jest to spowodowane potrzebami żywieniowymi i stylem życia. Kategoria napojów funkcjonalnych ewoluuje od ogólnych deklaracji do wyspecjalizowanych potrzeb świadomej grupy odbiorców, którzy skłaniają się na zdrowiu i dobremu samopoczuciu.

Napoje funkcjonalne to nie nowość: napoje energetyczne i napoje sportowe od dawna są podstawą tej kategorii. Przed pandemią oczekiwano, że funkcjonalne napoje gazowane i alternatywy mleczne odnotują najwyższy wzrost, ale nastąpiła zmiana, gdy uderzyła pandemia.

Chęć korzystania z profilaktycznej opieki zdrowotnej wpływa obecnie na zachowania zakupowe, a hasło „żywność jako lekarstwo” znajduje silne odzwierciedlenie wśród konsumentów.

Konsumenci przechodzą na napoje funkcjonalne z wielu powodów, w tym ze względu na skutki COVID i zmiany społeczne. Konsumenci stali się bardziej świadomi w kwestii zdrowia, żywności i napojów. Ale to rośnie wykładniczo wraz z wiekiem, aż do pokolenia milenialsów, generacji Z. Ci konsumenci są znacznie bardziej skłonni patrzeć na etykiety i składniki żywności.

5 nowych trendów w branży napojów funkcjonalnych w USA:

Zdrowie jelit i napoje probiotyczne

Zdrowie jelit staje się jedną z najważniejszych korzyści w napojach funkcjonalnych. Badania wskazują, że zdrowe jelita mogą mieć pozytywny wpływ na szereg problemów zdrowotnych, w tym otyłość, odporność, zdrowie poznawcze i psychiczne, a nawet zdrowie skóry. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na zdrowie jelit, co przekłada się na rosnącą popularność napojów zawierających prebiotyki i probiotyki. Marki takie jak Coca-Cola (Simply Pop) i PepsiCo (Poppi) wprowadzają na rynek napoje funkcjonalne wspierające mikrobiom jelitowy. Te produkty często charakteryzują się czystą etykietą, niską zawartością cukru i atrakcyjnym brandingiem, co przyciąga świadomych zdrowotnie konsumentów.

Prebiotyki działają jak pokarm dla „dobrych” mikrobów w naszym przewodzie pokarmowym i zazwyczaj składają się z niestrawnych włókien. Postbiotyki, nowsza klasa składników, to związki bioaktywne wytwarzane, gdy mikroby jelitowe spożywają prebiotyki. Marki napojów funkcjonalnych wykorzystują prebiotyki lub kombinację prebiotyków i probiotyków, aby podkreślić korzyści dla zdrowia jelit.

Zaawansowane nawodnienie

Nawodnienie to nie tylko picie wody. W 2025 roku rośnie zainteresowanie napojami zawierającymi elektrolity, witaminy i minerały, które wspierają szybsze i bardziej efektywne nawodnienie organizmu. Produkty takie jak BodyArmor Flash I.V. oferują nie tylko elektrolity, ale także dodatki wspierające układ odpornościowy, odpowiadając na potrzeby osób aktywnych fizycznie i dbających o zdrowie.

Oczekiwania konsumentów również się zmieniają, co wiąże się z szerszymi trendami w zakresie żywności i napojów. Chcą napojów nawadniających o szybkich efektach, czystych i naturalnych składnikach, a także takich, które mają udowodnione korzyści, co stwarza pole dla następujących innowacji:

  • Mieszanki elektrolitów klasy premium.
  • Składniki nootropowe poparte badaniami.
  • Wielofunkcyjność, dodatkowe korzyści, takie jak odporność lub zdrowie jelit.

Energia i koncentracja bez kofeiny

Konsumenci poszukują alternatyw dla tradycyjnych napojów energetycznych. Stają się one popularne, ponieważ oferują uczucie energetyzujące, ale bez drżenia. Napoje zawierające adaptogeny (np. ashwagandha, rhodiola) i nootropiki (np. L-teanina) zyskują na popularności, oferując poprawę koncentracji i redukcję stresu bez efektów ubocznych związanych z nadmiarem kofeiny. Produkty takie jak MUD\WTR wykorzystują grzyby funkcjonalne, takie jak lion’s mane i cordyceps, aby wspierać energię i skupienie.

Adaptogeny i relaksacja

Wzrost świadomości na temat zdrowia psychicznego przekłada się na zainteresowanie napojami wspierającymi relaksację i redukcję stresu. Napoje zawierające adaptogeny, takie jak ashwagandha, oraz składniki roślinne, takie jak rumianek czy melisa, pomagają w odprężeniu i poprawie nastroju. Produkty takie jak CENTR Enhanced łączą adaptogeny i nootropiki, oferując wsparcie dla zdrowia psychicznego i ogólnego samopoczucia.

Napoje o niskiej zawartości cukru

Ograniczanie zawartości cukru nadal pozostaje kluczowym trendem w zakresie napojów. W ciągu ostatniej dekady opcje słodzików uległy dywersyfikacji, zwłaszcza naturalne opcje niskokaloryczne. Ich znaczenie wzrośnie jeszcze bardziej wraz z ostatnimi wiadomościami o potencjalnie szkodliwym wpływie sztucznych słodzików. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) niedawno uznała aspartam, stosowany w wielu napojach gazowanych light w USA, za potencjalny czynnik rakotwórczy (choć dowody na jego skuteczność są ograniczone). Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Stanowy Karoliny Północnej wykazało, że sukraloza może uszkodzić wyściółkę komórek ścian jelit, co może prowadzić do zespołu nieszczelnego jelita.

Napoje funkcjonalne stanowią wyjątkowe wyzwanie dla redukcji cukru. Aktywne składniki zazwyczaj mają nieprzyjemne nuty, które mogą wpływać na smak produktu końcowego. Cukier pomaga maskować te nuty, a także poprawia właściwości organoleptyczne (sensoryczne) napoju.

Zastąpienie cukru słodzikami nie jest prostym zamiennikiem; znalezienie odpowiedniej formuły może być kosztowne i czasochłonne. Kluczem do innowacji jest tworzenie naturalnie niskosłodzonych, aromatycznych produktów i stosowanie kombinacji naturalnych słodzików (z cukrem lub bez).

Konsumenci oczekują od napojów nie tylko smaku, ale także korzyści zdrowotnych

Napoje łączące funkcje, takie jak nawodnienie, wsparcie odporności i zdrowie jelit, stają się coraz bardziej popularne. Przykładem są napoje zawierające elektrolity, witaminę C i prebiotyki, które oferują kompleksowe wsparcie dla organizmu.

Te trendy pokazują, że rynek napojów funkcjonalnych dynamicznie się rozwija, odpowiadając na rosnące potrzeby konsumentów w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego. Producenci, którzy potrafią połączyć smak z funkcjonalnością, mają szansę na sukces w nadchodzących latach.

Źródła: https://www.gourmetpro.co/blog/functional-beverage-trends-usa-2024?utm

https://www.beveragedaily.com/Article/2025/04/23/functional-beverages-top-trends-of-hydration-gut-health-and-energy/

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Dieta i zdrowie Dodatki i składniki Przemysł napojowy

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.