Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
„Z Omega-3 dla utrzymania serca w dobrej kondycji”, „Źródło magnezu, który chroni komórki przed stresem oksydacyjnym”. Oświadczenia zdrowotne mają pomagać konsumentom zrozumieć jaki wpływ na zdrowie ma kupowana przez nich żywność. Badania naukowców z międzynarodowego projektu „Health Claims Unpacked” pokazują, że wielu z nas ma wciąż duże problemy z ich przetrawieniem. Naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt PAN zachęcają konsumentów do zabrania głosu poprzez udział w atrakcyjnym badaniu online.
Czy ktoś rozumie oświadczenia zdrowotne na opakowaniach żywności?
Rośnie liczba świadomych konsumentów szukających zdrowych produktów dla siebie i swoich rodzin. Jeśli chcemy dobrze się odżywiać i poprawić swoje zdrowie, zrozumienie oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności i napojów jest kluczowe. W świetle prawa UE oświadczenie zdrowotne jest dowolnym oświadczaniem sugerującym, że żywność lub jej określony składnik ma korzystny wpływ na zdrowie, jak np. „Cynk pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym” czy „fosfor pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów”.
Oficjalna lista dozwolonych oświadczeń zdrowotnych jest bardzo długa. Producentom żywności i napojów nie trzeba wyjaśniać, jakim wyzwaniem jest prawidłowe stosowanie oświadczeń na opakowaniach. Konsumenci mają jeszcze trudniej, ponieważ oświadczenia zdrowotne często pisane są niezrozumiałym, naukowym językiem. Badania naukowców z University of Reading przeprowadzone w 2019 roku m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji potwierdzają, że mamy liczne problemy ze zrozumieniem treści oświadczeń zdrowotnych oraz nie ufamy tym komunikatom.
Głos konsumentów potrzebny!
Odpowiedzią na to wyznanie jest inicjatywa „Health Claims Unpacked” finansowana ze środków Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii w obszarze żywności EIT Food. To platforma cyfrowa dostępna w internecie, która ma wspomóc konsumentów w lepszym rozumieniu oświadczeń zdrowotnych. Strona dostępna jest w 4 językach, a konsumenci z Polski mogą mieć swój wkład w badanie. W ramach interaktywnej zabawy dostępne są zarówno treści edukacyjne, jak i proste narzędzia do projektowania opakowań. Wsparcie konsumentów wyrażone poprzez udział w aktywnościach online może w przyszłości pomóc w tworzeniu jaśniejszych komunikatów zdrowotnych na opakowaniach żywności.
Weź udział i zabierz głos tu: https://www.unpackinghealthclaims.eu/#/pl
W finalnym etapie międzynarodowy zespół naukowy wykorzysta wiedzę zgromadzoną na platformie, aby uruchomić specjalny „Moduł Producenta”, dzięki któremu producenci oraz decydenci będą mogli uzyskać bezpośredni dostęp do informacji o preferencjach konsumentów w zakresie różnych sformułowań i ulepszyć komunikowanie oświadczeń zdrowotnych.
Projekt „Health Claims Unpacked” jest koordynowany przez Uniwersytet w Reading przy wsparciu British Nutrition Foundation, monachijskiej politechniki Technical University of Munich (TUM), platformy internetowej Foodmaestro oraz Instytut Rozrodu Zwierząt PAN i koncernu spożywczego MASPEX.
Przeczytaj także
Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie analizuje popularność żywności pochodzenia roślinnego na rynku europejskim oraz poziom jej akceptacji przez konsumentów. Badania są prowadzone wspólnie z partnerami z uniwersytetów Hohenheim (lider), Aarhus i Turynu, firm Danone i Döhler oraz organizacji pozarządowej ProVeg International w ramach projektu „V-PLACE”.
Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie zdobył 2,5 miliona euro w programie ERA Chairs H2020 na realizację 6-letniego projektu „Welcoming ERA Chair to Centre of Excellence in nutrigenomics for optimising health and well-being”, akronim: WELCOME2.
Dlaczego powinniśmy jeść pomidory razem ze skórką? Jak smakują słodycze na bazie zielonej herbaty? W jakich warzywach i owocach znajdziemy prebiotyki? Jakie objawy sugerują, że powinniśmy zbadać się w kierunku chorób glutenozależnych? I dlaczego brokuł nosi miano „superżywności”? Naukowcy z Instytutu PAN w Olsztynie stworzyli serię unikalnych infografik na temat żywności, które możemy obejrzeć i bezpłatnie pobrać online.