Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

W jaki sposób kolor może wpływać na innowacyjność słonych przekąsek?

Kategoria: Składniki Żywności

Przekąski stanowią główny element współczesnej kultury żywienia, przy czym słone przekąski plasują się wśród tych najbardziej popularnych. Od chipsów ziemniaczanych, przez popcorn, po krakersy, marki coraz częściej opracowują innowacyjne produkty w odpowiedzi na popyt na nowe i ekscytujące możliwości.

Wybraliśmy trzy największe trendy w przestrzeni słonych przekąsek i przedstawiamy, w jaki sposób barwniki roślinne EXBERRY® mogą pomóc w wykorzystaniu pełnego potencjału.

Smaki, które przesuwają granice

Odważne, ekscytujące smaki, które kwestionują tradycyjne profile smakowe, zyskują na popularności. Od pikantnych połączeń, takich jak chili z limonką, po zaskakujące, bogate w umami profile, takie jak miso czy soja – konsumenci szukają bardziej intensywnych i złożonych smaków, które potęgują przyjemność spożywania przekąsek.

Dlaczego to się sprawdza: Przeprowadzone niedawno przez FMCG Gurus badanie wykazało, że 59% polskich konsumentów stwierdziło, że lubią żywność i napoje o nowych lub egzotycznych smakach.[1]

W jaki sposób barwnik może być pomocny: Kolor odgrywa kluczową rolę w sygnalizowaniu profilu smakowego. Ponadto badania wykazały, że bodźce wzrokowe, w tym kolor, istotnie wpływają na postrzeganie smaku.[2] Przykładowo odcienie czerwieni można wykorzystać do zasygnalizowania smaków pikantnych, przy czym ciemniejsze odcienie czerwieni mogą być postrzegane jako wyjątkowo pikantne.[3]

Inspirująca koncepcja: Ta inspirowana bogatą w smaki etiopską mieszanką przypraw koncepcja popcornu berbere zawiera czosnek, cebulę i ciepłe nuty pimentu, kolendry oraz kardamonu. Jasnoczerwona przyprawa ze składników naturalnych jest równie wyrazista w wyglądzie co w smaku. Jest to możliwe do osiągnięcia dzięki połączeniu odcieni czerwieni i pomarańczy na bazie roślin, na przykład poprzez zastosowanie produktów EXBERRY® Shade Rubescent Red („koncentrat batatów i marchwi”) oraz EXBERRY® Shade Annatto OS Intense („kolor: biksyna annato”).

Atrakcyjność edycji limitowanych

Produkty z edycji limitowanych, ekskluzywne współprace i partnerstwa z celebrytami przyciągają miłośników przekąsek poszukujących nowości i wyjątkowych wrażeń. „Modne” przysmaki często wywołują duże zamieszanie w mediach społecznościowych, generując poczucie pilności i ekscytacji. Wpisują się w kulturowego ducha czasu, dostarczając nie tylko unikatowy produkt, ale także wrażenia, które sprawiają, że konsumenci czują się związani z najnowszymi trendami, wspierając poczucie wspólnoty i przynależności.

Dlaczego to się sprawdza: Badanie FMCG Gurus wykazało, że sześcioro na dziesięcioro polskich nabywców lubi limitowane edycje smaków chipsów ziemniaczanych. Mniejszy odsetek respondentów stwierdził to samo na temat przekąsek dmuchanych (24%) i tortilli (13%).

W jaki sposób barwnik może być pomocny: Przyciągające wzrok barwniki mogą pomóc wyróżnić produkt na zatłoczonych półkach, a do tego dobrze wyglądają na Instagramie, co jest kluczem do tworzenia wiralowych trendów. Wielu badanych Polaków chętnie widziałoby odważne kolory w produktach takich, jak chipsy, przekąski dmuchane i tortille, przy czym najczęściej wybierali kolor zielony (65%), czerwony (64%) i niebieski (44%).

Inspirująca koncepcja: Te chipsy o smaku sera z niebieską pleśnią, wykorzystujące zabawną grę słów, łączą niebieski odcień z przyjemnym kremowo-ostrym smakiem sera dla smakoszy. Niebieski kolor można uzyskać, wykorzystując EXBERRY® Shade Blue Lagoon – MN Powder („koncentrat spiruliny i jabłka”). Mikronizowany proszek ma mniejszy rozmiar cząsteczek, nadając mieszance przypraw intensywny, równomierny kolor.

Zdrowe i funkcjonalne składniki

Dostarczając dodatkową wartość poza smakiem, do składu przekąsek często trafiają

składniki zawierające białko roślinne, pradawne zboża, probiotyki i adaptogeny. Poza intrygującym wrażeniem nowości mogą zatem również mieć korzyści funkcjonalne.

Dlaczego to się sprawdza: Badanie FMCG Gurus wykazało, że 62% polskich nabywców chętnie zapłaciłoby więcej za produkty zawierające nowe, funkcjonalne składniki. Ponadto, podejmując decyzję na temat tego, który produkt kupić, wielu respondentów stwierdziło, że szukają stwierdzeń o naturalnym pochodzeniu składników (73%), składników wspomagających zdrowie (51%), zawartości witamin (44%) i zawartości białka (43%).

W jaki sposób barwnik może być pomocny: Barwniki można wykorzystać do komunikowania świeżości, walorów zdrowotnych i składników naturalnego pochodzenia, aby pomóc zasygnalizować obecność najważniejszych składników.

Inspirująca koncepcja:  Stanowiąc idealne połączenie smaku słonego i kwaskowatego, te chipsy o smaku octu balsamicznego i soli morskiej są nietuzinkowym sposobem na zwiększenie ilości białka w diecie. Dodane do nich przyprawy w proszku zawierają izolat białka sojowego i mają luksusowy fioletowy odcień, który przywodzi na myśl wysoką jakość i informuje, że produkt jest wariacją na temat tradycyjnego smaku soli i octu. Kolor mieszanki przypraw uzyskano poprzez zastosowanie produktów EXBERRY® Glacial Blue Powder („koncentrat spiruliny”) oraz EXBERRY® Fiesta Pink – MN Powder („koncentrat buraka i marchwi”).

Nadążyć za trendami

Świat produktów spożywczych nieustannie ewoluuje, dlatego też nadążanie za trendami jest niezwykle ważne. W GNT lubimy przesuwać granice możliwości, jeśli chodzi o barwniki, przekształcając popularne produkty spożywcze w coś świeżego, ekscytującego i nieoczekiwanego.

W ofercie EXBERRY® można znaleźć wyraziste barwniki we wszystkich kolorach tęczy, zawierające owoce, warzywa i inne składniki roślinne bez GMO. Stanowią one naturalny i zrównoważony sposób na maksymalizację walorów wizualnych, jednocześnie pomagając w tworzeniu atrakcyjnych historii wokół produktów.

GNT ma ponad 50-letnie doświadczenie w dziedzinie barwników na bazie roślin. Świadczymy usługi od opracowywania innowacyjnych koncepcji, przez dopasowywanie barwników, po testy stabilności, a nasi specjaliści zawsze chętnie pomagają inspirować, są współpracujący i uczestniczą w rozwiązywaniu problemów klientów. Bez względu na to, czy opracowujesz nowy produkt, tworzysz nową wersję klasyka czy szukasz odważnych rozwiązań kolorystycznych, pomożemy zrealizować Twoją wizję.

[1] FMCG Gurus „Flavor, Color and Texture – Poland” (marzec 2025)

[2] Velasco, C. i in. „The taste of colours” Food Quality and Preference (2023)

[3] Shermer, D.Z. & Levitan, C.A. „Red Hot: The Crossmodal Effect of Color Intensity on Perceived Piquancy” Multisensory Research (2014)

Autor:GNT Polska Customer Service
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Dieta i zdrowie Dodatki i składniki Przemysł napojowy Przemysł piekarski

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.