W jaki sposób kolor może wpływać na innowacyjność słonych przekąsek?
Przekąski stanowią główny element współczesnej kultury żywienia, przy czym słone przekąski plasują się wśród tych najbardziej popularnych. Od chipsów ziemniaczanych, przez popcorn, po krakersy, marki coraz częściej opracowują innowacyjne produkty w odpowiedzi na popyt na nowe i ekscytujące możliwości.
Wybraliśmy trzy największe trendy w przestrzeni słonych przekąsek i przedstawiamy, w jaki sposób barwniki roślinne EXBERRY® mogą pomóc w wykorzystaniu pełnego potencjału.
Smaki, które przesuwają granice
Odważne, ekscytujące smaki, które kwestionują tradycyjne profile smakowe, zyskują na popularności. Od pikantnych połączeń, takich jak chili z limonką, po zaskakujące, bogate w umami profile, takie jak miso czy soja – konsumenci szukają bardziej intensywnych i złożonych smaków, które potęgują przyjemność spożywania przekąsek.
Dlaczego to się sprawdza: Przeprowadzone niedawno przez FMCG Gurus badanie wykazało, że 59% polskich konsumentów stwierdziło, że lubią żywność i napoje o nowych lub egzotycznych smakach.[1]
W jaki sposób barwnik może być pomocny: Kolor odgrywa kluczową rolę w sygnalizowaniu profilu smakowego. Ponadto badania wykazały, że bodźce wzrokowe, w tym kolor, istotnie wpływają na postrzeganie smaku.[2] Przykładowo odcienie czerwieni można wykorzystać do zasygnalizowania smaków pikantnych, przy czym ciemniejsze odcienie czerwieni mogą być postrzegane jako wyjątkowo pikantne.[3]
Inspirująca koncepcja: Ta inspirowana bogatą w smaki etiopską mieszanką przypraw koncepcja popcornu berbere zawiera czosnek, cebulę i ciepłe nuty pimentu, kolendry oraz kardamonu. Jasnoczerwona przyprawa ze składników naturalnych jest równie wyrazista w wyglądzie co w smaku. Jest to możliwe do osiągnięcia dzięki połączeniu odcieni czerwieni i pomarańczy na bazie roślin, na przykład poprzez zastosowanie produktów EXBERRY® Shade Rubescent Red („koncentrat batatów i marchwi”) oraz EXBERRY® Shade Annatto OS Intense („kolor: biksyna annato”).
Atrakcyjność edycji limitowanych
Produkty z edycji limitowanych, ekskluzywne współprace i partnerstwa z celebrytami przyciągają miłośników przekąsek poszukujących nowości i wyjątkowych wrażeń. „Modne” przysmaki często wywołują duże zamieszanie w mediach społecznościowych, generując poczucie pilności i ekscytacji. Wpisują się w kulturowego ducha czasu, dostarczając nie tylko unikatowy produkt, ale także wrażenia, które sprawiają, że konsumenci czują się związani z najnowszymi trendami, wspierając poczucie wspólnoty i przynależności.
Dlaczego to się sprawdza: Badanie FMCG Gurus wykazało, że sześcioro na dziesięcioro polskich nabywców lubi limitowane edycje smaków chipsów ziemniaczanych. Mniejszy odsetek respondentów stwierdził to samo na temat przekąsek dmuchanych (24%) i tortilli (13%).
W jaki sposób barwnik może być pomocny: Przyciągające wzrok barwniki mogą pomóc wyróżnić produkt na zatłoczonych półkach, a do tego dobrze wyglądają na Instagramie, co jest kluczem do tworzenia wiralowych trendów. Wielu badanych Polaków chętnie widziałoby odważne kolory w produktach takich, jak chipsy, przekąski dmuchane i tortille, przy czym najczęściej wybierali kolor zielony (65%), czerwony (64%) i niebieski (44%).
Inspirująca koncepcja: Te chipsy o smaku sera z niebieską pleśnią, wykorzystujące zabawną grę słów, łączą niebieski odcień z przyjemnym kremowo-ostrym smakiem sera dla smakoszy. Niebieski kolor można uzyskać, wykorzystując EXBERRY® Shade Blue Lagoon – MN Powder („koncentrat spiruliny i jabłka”). Mikronizowany proszek ma mniejszy rozmiar cząsteczek, nadając mieszance przypraw intensywny, równomierny kolor.
Zdrowe i funkcjonalne składniki
Dostarczając dodatkową wartość poza smakiem, do składu przekąsek często trafiają
składniki zawierające białko roślinne, pradawne zboża, probiotyki i adaptogeny. Poza intrygującym wrażeniem nowości mogą zatem również mieć korzyści funkcjonalne.
Dlaczego to się sprawdza: Badanie FMCG Gurus wykazało, że 62% polskich nabywców chętnie zapłaciłoby więcej za produkty zawierające nowe, funkcjonalne składniki. Ponadto, podejmując decyzję na temat tego, który produkt kupić, wielu respondentów stwierdziło, że szukają stwierdzeń o naturalnym pochodzeniu składników (73%), składników wspomagających zdrowie (51%), zawartości witamin (44%) i zawartości białka (43%).
W jaki sposób barwnik może być pomocny: Barwniki można wykorzystać do komunikowania świeżości, walorów zdrowotnych i składników naturalnego pochodzenia, aby pomóc zasygnalizować obecność najważniejszych składników.
Inspirująca koncepcja: Stanowiąc idealne połączenie smaku słonego i kwaskowatego, te chipsy o smaku octu balsamicznego i soli morskiej są nietuzinkowym sposobem na zwiększenie ilości białka w diecie. Dodane do nich przyprawy w proszku zawierają izolat białka sojowego i mają luksusowy fioletowy odcień, który przywodzi na myśl wysoką jakość i informuje, że produkt jest wariacją na temat tradycyjnego smaku soli i octu. Kolor mieszanki przypraw uzyskano poprzez zastosowanie produktów EXBERRY® Glacial Blue Powder („koncentrat spiruliny”) oraz EXBERRY® Fiesta Pink – MN Powder („koncentrat buraka i marchwi”).
Nadążyć za trendami
Świat produktów spożywczych nieustannie ewoluuje, dlatego też nadążanie za trendami jest niezwykle ważne. W GNT lubimy przesuwać granice możliwości, jeśli chodzi o barwniki, przekształcając popularne produkty spożywcze w coś świeżego, ekscytującego i nieoczekiwanego.
W ofercie EXBERRY® można znaleźć wyraziste barwniki we wszystkich kolorach tęczy, zawierające owoce, warzywa i inne składniki roślinne bez GMO. Stanowią one naturalny i zrównoważony sposób na maksymalizację walorów wizualnych, jednocześnie pomagając w tworzeniu atrakcyjnych historii wokół produktów.
GNT ma ponad 50-letnie doświadczenie w dziedzinie barwników na bazie roślin. Świadczymy usługi od opracowywania innowacyjnych koncepcji, przez dopasowywanie barwników, po testy stabilności, a nasi specjaliści zawsze chętnie pomagają inspirować, są współpracujący i uczestniczą w rozwiązywaniu problemów klientów. Bez względu na to, czy opracowujesz nowy produkt, tworzysz nową wersję klasyka czy szukasz odważnych rozwiązań kolorystycznych, pomożemy zrealizować Twoją wizję.
[1] FMCG Gurus „Flavor, Color and Texture – Poland” (marzec 2025)
[2] Velasco, C. i in. „The taste of colours” Food Quality and Preference (2023)
[3] Shermer, D.Z. & Levitan, C.A. „Red Hot: The Crossmodal Effect of Color Intensity on Perceived Piquancy” Multisensory Research (2014)
Przeczytaj także
-
23.06.2022
Żywność Barwiąca gwarantuje najzdrowsze i bezpieczne barwienie żywności
Żywność Barwiąca EXBERRY® to roślinne składniki żywności, które umożliwiają bezpieczne i zdrowe barwienie produktów spożywczych, gwarantując czystą i zrozumiałą etykietę.
-
28.09.2021
Roślinne koncentraty barwiące to naturalny wybór w produkcji żywności na bazie roślin
Polski konsument coraz chętniej sięga po alternatywy mięsa. Dodatki takie, jak sztuczne barwniki, mogą jednak skutecznie zniechęcić tych, dla których ważna jest zdrowa dieta. Żywność Barwiąca EXBERRY® daje producentom możliwość tworzenia efektownych produktów roślinnych z czystą i zrozumiałą etykietą.