Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Roślinne koncentraty barwiące to naturalny wybór w produkcji żywności na bazie roślin

Kategoria: Składniki Żywności

Polski konsument coraz chętniej sięga po alternatywy mięsa. Dodatki takie, jak sztuczne barwniki, mogą jednak skutecznie zniechęcić tych, dla których ważna jest zdrowa dieta. Żywność Barwiąca EXBERRY® daje producentom możliwość tworzenia efektownych produktów roślinnych z czystą i zrozumiałą etykietą – twierdzi Jacek Meszka, Dyrektor Zarządzający GNT Polska.

Popyt na produkty pochodzenia roślinnego w Polsce dynamicznie rośnie. Badanie przeprowadzone w 2019 roku pokazało, że na dietę wegetariańską lub wegańską przeszło milion Polaków, a ponad dwa miliony myśli o zmniejszeniu spożycia produktów odzwierzęcych [1]. Badania przeprowadzone dwa lata później pokazują, że 6% Polaków przestrzega diety wegetariańskiej, a 3% wegańskiej – co daje ogółem 3,42 mln osób [2].

Ta radykalna zmiana w sposobie odżywiania się napędza ogromny popyt na produkty roślinne. Sprzedaż produktów pochodzenia roślinnego na krajowym rynku uległa w 2020 roku podwojeniu [3]. Dane NielsenIQ pokazują, że wartość rynku białka roślinnego w Polsce wzrosła w ubiegłym roku aż do 600 mln PLN [4].

Znaczący sukces produktów pochodzenia roślinnego w Polsce to dla producentów nie tylko doskonała okazja do rozwoju, ale także pewne wyzwanie. Konsumenci mają praktycznie nieograniczony wybór na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Dlatego ważne jest, by oferować produkty, które wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom i potrzebom.

Efekt wizualny

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o powodzeniu produktu jest odtworzenie cech sensorycznych prawdziwego mięsa zwierzęcego. Uwagę zwraca się zazwyczaj na smak i konsystencję. W dużej mierze o rynkowym sukcesie decyduje również barwa produktu.

Aż sześciu z dziesięciu konsumentów w Polsce za ważny uznaje kolor i wygląd produktu czy napoju roślinnego, twierdząc, że ma on decydujący wpływ na efekt wizualny (76%), wyobrażenie smaku (63%) oraz odczucie świeżości (39%) [5]. Znacząca liczba respondentów uznała też wygląd za ważny, ze względu na zainteresowanie fotografowaniem żywności (11%).

Niedawny, globalny przegląd badań dotyczących mięsa pochodzenia roślinnego, wykazał tymczasem, że dla zyskania szerokiej akceptacji konsumentów, kwestią zasadniczą jest umiejętność imitacji białka zwierzęcego [6].

Czysta i zrozumiała etykieta

Potencjalnych nabywców mogą zrazić sztuczne składniki czy GMO. Aż 68% konsumentów w Europie zwraca uwagę, że receptury zamienników mięsa powinny zawierać wyłącznie składniki naturalne [7].

Dlatego opracowanie atrakcyjnego wizualnie produktu roślinnego może być niemałym wyzwaniem. Badanie przeprowadzone przez FMCG Gurus pokazało, że 57% konsumentów w Polsce sprawdza skład produktów roślinnych - czasami, przeważnie lub każdorazowo [8]. Większość (52%) weryfikuje etykiety pod kątem zawartości sztucznych dodatków. 27% respondentów potwierdziło, iż szczególnie przygląda się substancjom barwiącym. Aż 40% badanych oczekuje, by wszystkie składniki były rozpoznawalne, w tym te nadające barwę. Naturalne substancje barwiące z obco brzmiącymi nazwami chemicznymi mogą spowodować u kupującego moment zawahania.

Barwienie żywności żywnością

Doskonałym rozwiązaniem dla produktów roślinnych może być Żywność Barwiąca EXBERRY®, bazująca na prostej koncepcji barwienia żywności żywnością. Producenci mogą wykorzystywać do wytwarzania produktów roślinnych koncentraty barwiące pochodzenia roślinnego.

Nasze substancje barwiące pochodzą z owoców, warzyw i innych roślin. Przetwarzamy je na koncentraty z użyciem metod fizycznych takich, jak rozdrabnianie, filtrowanie czy gotowanie. Dzięki temu nie wymagają one oznakowania literą E i mogą być opisane na etykiecie w jasny i zrozumiały dla wszystkich sposób, jak np.: „Żywność Barwiąca (koncentrat z buraka i marchwi).” Wszystkie proponowane przez nas rozwiązania nadają się dla wegan, są bezglutenowe, koszerne, halal i nie zawierają GMO.

Żywność Barwiąca idealnie wpisuje się w potrzeby większości klientów, albowiem sześciu na dziesięciu konsumentów w Polsce twierdzi, iż oczekuje, by żywność i napoje roślinne barwione były z zastosowaniem owoców, warzyw i innych roślin [9]. EXBERRY® można stosować do barwienia żywności i napojów praktycznie każdego rodzaju, w tym także substytutów roślinnych dla mięsa, produktów mlecznych i ryb.

Optymalny rezultat

Żywność Barwiąca bazuje na naturalnych pigmentach obecnych w owocach, warzywach i roślinach. Uzyskanie najlepszego możliwego rezultatu wymaga jednak pewnej wiedzy i doświadczenia. Należy uwzględnić czynniki, takie jak poziom pH, temperatura czy zawartość tłuszczu, ponieważ wszystkie one mogą mieć wpływ na finalny kolor produktu.

Dzięki zrozumieniu procesu technologicznego poszczególnych zastosowań, możliwe jest znalezienie rozwiązania, które sprosta praktycznie każdemu wyzwaniu. Oznacza to, że kwestią zasadniczą jest ścisła współpraca producenta z dostawcą, który posiada adekwatną wiedzę i doświadczenie, aby odpowiedzieć na wszelkie pytania.

GNT posiada duże doświadczenie w opracowywaniu skutecznych rozwiązań znajdujących zastosowanie w najróżniejszych produktach roślinnych, od wegańskich burgerów po analogi serów czy tuńczyka. Koncentraty EXBERRY® można stosować do nadawania barwy wszelkiego rodzaju wyrobom ekstrudowanym, mieszankom przypraw, substancjom wiążącym, panierkom, osłonkom i innym. Nasz zespół ekspertów pozostaje do dyspozycji klientów na każdym etapie wprowadzania produktu na rynek.

Zalety EXBERRY®

W produkcji Żywności Barwiącej wykorzystujemy wyłącznie najlepsze surowce, z czego jesteśmy szczególnie dumni. Dzięki pełnej integracji pionowej, monitorujemy cały łańcuch dostaw, od pozyskiwania nasion, po uprawę i zbiór surowca. Kontrolujemy zatem każdy etap uzyskiwania produktu EXBERRY®.

Cały proces podlega kontroli specjalistów z zakresu agronomii, którzy regularnie prowadzą szeroko zakrojone kontrole jakości. Czy to w przypadku czarnej marchwi, dyni, czy też aronii, nasze rośliny uprawiane są tak, by za każdym razem uzyskać najlepszy możliwy efekt kolorystyczny. Dzięki temu naszym klientom możemy zagwarantować najwyższą jakość i identyfikowalność produktów oraz stabilność cen. Takie podejście pozwala nam też zapewnić stałe i jednolite dostawy Żywności Barwiącej przez cały ‘okrągły’ rok.

Żywność Barwiąca EXBERRY® ceniona jest przez wielu czołowych producentów żywności i napojów na całym świecie. Nasze roślinne koncentraty barwiące, w spektakularnej palecie kolorów całej tęczy, to idealny wybór, który zagwarantuje, że Państwa produkty na bazie roślin będą doskonale wpisywać się w aktualne oczekiwania konsumentów.

Więcej informacji, zob. www.exberry.com

 

Kontakt:

+48 61 6565920 
INFO-POLSKA@GNT-GROUP.COM

Źródła:

[1] Rzeczpospolita „Polacy rezygnują z mięsa” (2019)

[2] Statista „Share of consumers not eating meat and reducing meat consumption in Poland in 2021” (2021)

[3] Rzeczpospolita „Sprzedaż roślinnych imitacji mięsa podwoiła się w rok” (2021)

[4] Puls Biznesu 'Roślinne mięso na stole Kowalskiego” (2021)

[5] FMCG Gurus „Poland Meat and Plant-Based Survey Q2” (2019)

[6] He, J. et al. „A review of research on plant‐based meat alternatives: Driving forces, history, manufacturing, and consumer attitudes” Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety (2020)

[7] FMCG Gurus „Understanding the Growing Increase of Plant-Based Diets” (2020)

[8] FMCG Gurus „Poland Meat and Plant-Based Survey Q2” (2019)

[9] FMCG Gurus „Plant-Based Meat Trends Poland” (2019)


Artykuł jest częścią opracowania:

FoodFakty NAWIGATOR  - Strategie Plant-based - surowce • technologie • reformulacje • aspekty prawne • rebranding • komunikacja


 

Autor:GNT Polska
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Dodatki i składniki Plant-based Procesy i Technologie Przemysł mięsny Przemysł rybny

  • 23.09.2021

    Jak nazywać hodowane komórkowo mięso ryb i owoców morza?

    Sektor hodowanego komórkowo mięsa ryb i owoców morza już niedługo będzie musiał podjąć decyzje dotyczące nazewnictwa tego produktów, tak by było ono jednocześnie zachęcające i zrozumiałe dla konsumentów.

    Czytaj więcej
  • 22.09.2021

    Rynek rybnych alternatyw rośnie dynamicznie

    Potencjalny rynek może być ogromny: poza weganami i fleksitarianami roślinna ryba może być również mile widzianą żywnością wśród kobiet w ciąży czy osób unikających ryb o wysokiej zawartości rtęci lub konsumentów z alergią na skorupiaki. Jeśli owoce morza pochodzenia roślinnego utrzymają tempo wzrostu, mogą dogonić udział analogów mięsa w rynku konwencjonalnym w ciągu następnej dekady.

    Czytaj więcej
  • 13.09.2021

    Nowe roślinne „mięso” na bazie karobu

    Naukowcy opracowali nowy rodzaj roślinnego substytutu mięsa. Jest ubogi w kwasy tłuszczowe nasycone, a dostarcza znacznych ilości błonnika. Ponadto nie zawiera substancji dodatkowych ani alergenów, a jego pozyskiwanie w niewielkim stopniu wpływa na środowisko naturalne.

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.