Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rynek rybnych alternatyw rośnie dynamicznie

Kategoria: Biznes , Procesy i Technologie , Składniki Żywności

Według Good Food Institute, międzynarodowej organizacji non-profit działającej na rzecz bardziej zrównoważonych białek, sprzedaż owoców morza pochodzenia roślinnego w USA wzrosła w 2020 r. o 23% do wartości 12 mln USD (dla porównania tradycyjny rynek owoców morza wart jest dziesiątki miliardów dolarów). Ale sektor rybnych alternatyw szybko się rozwija. Inwestycje w owoce morza pochodzenia roślinnego w USA osiągnęły w pierwszej połowie 2021 r. 70 mln USD, czyli tyle samo, co w ciągu ostatnich dwóch lat łącznie.

To wciąż nisza w porównaniu z amerykańskim rynkiem mięsa roślinnego, który wzrósł do 1,4 mld USD w 2020 r., a powszechnie dostępne są takie produkty jak: alternaty nuggetsów z kurczaka i wieprzowych kiełbasek, burgerów czy mielonej „wołowiny”.

Rynek rybnych analogów rośnie

Obawy o spożycie czerwonego mięsa, będącego źródłem antybiotyków wykorzystywanych w hodowli bydła i zmiany klimatyczne skłoniły coraz więcej konsumentów na całym świecie do jedzenia bezmięsnego posiłku, przynajmniej raz w tygodniu.

Jednak ryby, które cieszą się dobrą reputacją, nie cieszą się złą opinią wśród konsumentów.

Mimo to obawy przed przełowieniem, metalami ciężkimi i mikroplastikami, podsycane przez filmy dokumentalne, takie jak kontrowersyjny Seaspiracy Netflixa, mogą zasadniczo to zmienić. Potencjalny rynek może być ogromny: poza weganami i fleksitarianami roślinna ryba może być również mile widzianą żywnością dla kobiet w ciąży czy osób unikających ryb o wysokiej zawartości rtęci lub konsumentów z alergią na skorupiaki.

 

... I wielkie korporacje to zauważyły

W 2019 r. mięsny gigant Tyson Foods Inc. kupił mniejszościowy udział w New Wave Foods, producencie krewetek roślinnych, prawie dwa lata przed wypuszczeniem przez Tyson pierwszego wegańskiego hamburgera. W Tajlandii w marcu br. firma Thai Union Group PCL, będąca właścicielem marki Chicken of the Sea, wprowadziła na rynek roślinną linię OMG Meat, obejmującą ciastka krabowe i "rybne" burgery, z planami wprowadzenia wegańskich krewetek jeszcze w tym roku. Produkowany przez Nestle SA’s nonfish tuna jest dostępny w niektórych częściach Europy, natomiast szwedzka Ikea sprzedaje wegański kawior pochodzący z wodorostów.

Thai Union, do którego znanych marek rybnych w puszce należą John West i King Oscar, około trzy lata temu zaczęła przygotowywać się do wprowadzania produktów pochodzenia roślinnego, aby wyprzedzić obawy dotyczące zrównoważonego rozwoju. W 2020 roku wprowadziła swój pierwszy wegański produkt – płatkowany sztuczny tuńczyk z białka soi, pszenicy i grochu, który można wykorzystać w tradycyjnej sałatce na bazie majonezu.

Większość firm wchodzących do rodzącego się sektora nie dysponuje globalną potęgą badawczo-rozwojową, produkcją i dystrybucją jak Thai Union, ale przemysł rzemieślniczy jest pełen eksperymentów. Produkty panierowane i smażone są najlepiej przyjmowane przez konsumentów. A jeśli stworzy się dostępność to konsumenci się pojawią.

Produkty panierowane również mnożą się na rynku sztucznego mięsa, a Impossible Foods Inc. i Beyond Meat Inc. wprowadzają w tym roku roślinne produkty z kurczaka. Łatwiej jest naśladować mięso mielone i przyprawione, takie jak kiełbaski, zamiast kawałków całych mięśni, w tym piersi z kurczaka czy filet mignon. Przemysł roślinnych ryb odkrywa to samo – o wiele łatwiej jest odtworzyć soczysty burger wołowy niż delikatny filet rybny.

Francuski producent żywności Odontella SAS sprzedaje roślinnego łososia wędzonego z alg i białka grochowego w specjalistycznych supermarketach w całej Europie. Produkt jest daleko od swoich początków jako eksperyment z 2007 roku w kuchni współzałożyciela Alaina Guillou. Smakuje bardzo podobnie do prawdziwego, choć cena jest wyższa.

Kluczem do parytetu cenowego będzie zwiększenie produkcji i zdobywanie większej liczby rynków. David Yeung, założyciel i dyrektor generalny OmniFoods, firmy z branży spożywczej z siedzibą w Hongkongu - uważa, że to kwestia dwóch do trzech lat.

Dlaczego rybne analogi?

Ponieważ owoce morza są bogate w witaminy i minerały, co już czyni je zdrową alternatywą białkową mięsa, wegańskie startupy muszą zapewnić, że te same składniki odżywcze trafią do ich roślinnych replik. Produkty z alg, takie jak sztuczny łosoś Odontella, zawierają również kwasy tłuszczowe omega-3,takie jak w konwencjonalnych rybach. Z tego samego powodu OmniFoods wykorzystuje wysokiej jakości olej rzepakowy w swojej nowej linii owoców morza. Producenci sztucznych ryb ryzykują również odwet ze strony tradycyjnych grup rybackich, które nie chcą produktów wegańskich oznaczonych jako „tuńczyk” lub „łosoś”, co odzwierciedla debatę na temat tego, czy sztuczne produkty zwierzęce mogą być oznaczane jako mięso w USA.

Prognoza dla rybnych alternatyw

Jeśli owoce morza pochodzenia roślinnego utrzymają tempo wzrostu, mogą dogonić udział analogów mięsa w rynku konwencjonalnym w ciągu następnej dekady, prognozuje Good Food Institute. Technologia jeszcze nie jest rozpowszechniona, ale sektor robi postępy.

Gdyby branża mleczarska wiedziała 10-15 lat temu, co nadchodzi, przygotowaliby się inaczej. Branża owoców morza może w pewnym sensie skorzystać z tego, co zaobserwowano w przypadku nabiału i wołowiny, bo jest pewne, że ta zmiana nadejdzie.

Źródło: https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-04/plant-based-sushi-faux-fish-rattle-the-multibillion-dollar-seafood-market

Wybierz temat: Dodatki i składniki Plant-based Przemysł mięsny Przemysł rybny

Autor: Katarzyna Oleksy

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.