Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
“Plant-based Food Sector Report” od projektu Smart Protein jest do pobrania TUTAJ.
Mówiąc „roślinne alternatywy” najczęściej myślimy o żywności wprowadzonej na rynek niedawno. Istnieją jednak kategorie produktów roślinnych jak margaryny, które od dekad są alternatywą dla odzwierzęcego masła. Niestety, od 3 lat ich sprzedaż systematycznie spada. Jeszcze w 2018 r. ilościowy udział masła wynosił 40%, a margaryn i miksów 60%. Dziś stanowi odpowiednio 51% i 49%. Sprzedaż masła w Polsce rośnie m.in. z powodu historycznie niskich cen w sklepach, które są wypadkową niskich cen płaconym polskim rolnikom - mówi Sebastian Tołwiński, Regionalny Dyrektor ds. PR w UPFIELD.
Przeczytaj także
Prawie 100 organizacji zrzeszonych przy Europejskim Sojuszu na Rzecz Żywności Pochodzenia Roślinnego (EAPF) wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie UE do odrzucenia poprawki 171 do rozporządzenia 1308/2013. Poprawka 171 cenzurowałaby nazwy i opisy używane przez żywność pochodzenia roślinnego.
Na całym świecie toczy się dyskusja związana z regulacją dotyczącą roślinnych zamienników produktów zwierzęcych, głównie mleka i jego przetworów w przemyśle spożywczym. Zamienniki produktów mlecznych nie są nowościami, wiele z nich funkcjonuje na rynku od lat.
Rynek roślinnych alternatyw mięsa i produktów zwierzęcych rozwija się bardzo dynamicznie. Trudno mówić o jego pełnej konkurencyjności z branżą przetwórstwa mięsnego, ale w pewnych aspektach elementy konkurencyjności są coraz bardziej widoczne. Prawnym przejawiem tego zjawiska jest prowadzona od kilku lat dyskusja nad zasadami znakowania zamienników mięsa i nabiału, a w szczególności ich nazewnictwa