Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Na całym świecie toczy się dyskusja związana z regulacją (nie tylko formą językową) dotyczącą roślinnych zamienników produktów zwierzęcych, głównie mleka i jego przetworów w przemyśle spożywczym. Zamienniki produktów mlecznych nie są nowościami, wiele z nich funkcjonuje na rynku od lat, np. margaryna roślinna, której skład na przestrzeni lat uległ zmianie i znaczącej poprawie. Innym przykładem jest napój sojowy, znany od 200 lat. Oczywiście jego jakość, wygląd i smak uległy metamorfozie, ale też wzrosła dostępność innych smaków czy surowców.
Przemysł roślinnych zamienników to już nie tylko nisza rynkowa skierowana do wegan i wegetarian, ale również mainstreamowi konsumenci sięgają po te produkty. Synergy Flavors, który jest częścią irlandzkiego koncernu Carbery (mleczarstwo i jego pochodne), wypuścił na rynek linię aromatów „Dairy by Nature” o naturalnych nutach mlecznych dedykowanych dla produktów roślinnych. Ich stosowanie pozwala na maskowanie niepożądanych posmaków roślinnych wpływając pozytywnie na smak, teksturą i inne wrażenia organoleptyczne, szczególnie w przypadku serów roślinnych.
Lody
Innym dynamicznie rozwijającym się segmentem mleczarstwa są lody wegańskie i wegetariańskie. Oparte na mleku owsianym, dostępne są już nie tylko w tradycyjnych smakach waniliowym czy czekoladowym. Firmy (Hudsoville Ice cream, Perry’s, Baskin-Robbins) zadbały o ich różnorodność wprowadzając nowe doznania: strudel jabłkowy, jagodowe placki, kokos&karmel czy masło orzechowe.
Inni, jako bazę do lodów, wykorzystali brązowy ryż, mąkę owsianą, olej kokosowy i białka grochu. Brand „Magnum” powiększył się o lody „Non Dairy Almond ”, a firma Haagen Dazs wprowadziła również bezmleczny deser lodowy z masłem orzechowym („Crispy trio layers”).
Jogurty
Prężny rozwój zanotowała również branża jogurtów, pojawiły się produkty z dodatkiem błonnika, pro- i prebiotyków, kwasów omega-3. Jako źródło białka wykorzystuje się nasiona ogórka, a miąższ z owoców kakaowca jako dodatek słodzący (GI mniejszy niż 30). Pojawiły się nowe smaki: mango odmiany Alfonso, ogrodowa truskawka, migdały z Madagaskaru czy złota kurkuma w jogurtach typu India lassi od DAHlicious Organic. Nowe smaki to także dodatki warzywnych składników do owocowej bazy smakowej: burak w połączeniu z jagodami i wiśniami, batat z truskawką, bananem i gruszką, marchew z mango i bananem.
Amerykański oddział Danone wprowadził na rynek napoje na bazie owsa bez dodatku cukru jako kontynuację linii „Silk Oat Yeah”, która obejmuje jogurty bezglutenowe (mango, owoce jagodowe, truskawka & wanilia). Nestle wprowadziło Coffee Protein Smoothies na bazie kolumbijskiej arabiki z dodatkiem napoju migdałowego i owsianego oraz masła migdałowego jako poranny posiłek. Segment zabielaczy do kawy również zadbał o swoich klientów wypuszczając wegańskie produkty z dodatkiem kolagenu w czterech smakach: kokosowym, orzechowym, mocca i wanilia.
Przeczytaj także
Prawie 100 organizacji zrzeszonych przy Europejskim Sojuszu na Rzecz Żywności Pochodzenia Roślinnego (EAPF) wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie UE do odrzucenia poprawki 171 do rozporządzenia 1308/2013. Poprawka 171 cenzurowałaby nazwy i opisy używane przez żywność pochodzenia roślinnego.
Pandemia w sposób zasadniczy zmieniła preferencje i wybory zakupowe klientów na całym świecie. Niektóre trendy przyspieszyły bardzo mocno, inne uległy marginalizacji. Podzielę się z Państwem obserwacjami i nowościami ze światowych półek.
W związku z Państwa dużym zainteresowaniem artykułem nt. „Trendów smakowych” w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.