Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Pandemia w sposób zasadniczy zmieniła preferencje i wybory zakupowe klientów na całym świecie. Niektóre trendy przyspieszyły bardzo mocno, inne uległy marginalizacji. Chcę podzielić się z Państwem obserwacjami, nowościami ze światowych półek oraz istotnymi zmianami, które mocno wpłynęły na rynek produktów spożywczych. Obserwacje te bazują nie tylko na analizie internetowych półek czy ważnych tytułów takich jak „Food Ingredients” i „Market Inside”, ale też doświadczeniach firmy #Fontarome czy #Synergy. Przegląd tym razem obejmuje trendy i nowości na rynku produktów słodkich „confectionery”- słodycze/cukiernictwo/piekarnictwo oraz segment „savory”: zupy, sosy, marynaty czy przyprawy. Będzie też garść informacji o bardzo silnie rosnącym segmencie „plant base drinks” – napojów na bazie roślinnych zamienników mleka zwierzęcego.
Trendy rynkowe
Badania rynkowe (Market Inside czy Mintel) wskazują na silną tendencję związaną z:
Smak jest królem a królową – tekstura
Ostatnie badania rynku wskazują na silnie zainteresowanie klientów doznaniami smakowymi w trakcie jedzenia. Ważną rolę w tym procesie odgrywa tekstura produktu. W słodyczach, zwłaszcza w czekoladzie, do tej pory ważnym czynnikiem była gładkość i jedwabistość. Teraz na znaczeniu zyskuje wrażenie „chrupkości”, efekt „crunchy”. Takich doznań można doświadczyć przy jedzeniu słynnej czekolady „Porcelana” firmy Amadei.
Z jednej strony efekt ten można uzyskać poprzez proces produkcji, a z drugiej poprzez dodanie różnych składników, np. toffi, prażonych migdałów czy soli. Innym składnikiem, który podbija efekt „crunchy” jest dodatek owoców suszonych przez wymrażanie np. owoce pitaja/dragon (firmy Doehler). Rzecz jasna produkcja takich dodatków nie jest ani tania, ani prosta technologicznie (owoce są silnie higroskopijne), ale bez wątpienia taki dodatek zwiększa atrakcyjność produktu.
Technologicznym wyzwaniem w produkcji czekolady jest również zastąpienie mleka krowiego jego roślinnymi zamiennikami tak, aby otrzymać jedwabistą i gładką strukturę. Firmie Barry Callebaut udało się uzyskać ten efekt tworząc produkt „Plant Craft”. Kolejną nowością firmy Doehler jest zastąpienie białka jaja kurzego w cynamonowych ciastkach bez utraty chrupkości produktu. W Polsce „Manufaktura Czekolady” rozpoczyna projekt związany z produkcją czekolady vege.
„Indulgent & Premium” („podziel się & sprezentuj/podaruj”) to motto, które w ostatnim roku zanotowało 12% wzrost nowych produktów. Segment produktów premium rozwija się intensywnie w obszarze wykwintnych produktów wytwarzanych ręcznie (rzemieślniczo) z naciskiem na oznaczenie źródła pochodzenia składników. Profile smakowe produktów czekoladowych, które od lat wiążą się nieodłącznie z tym segmentem, takie jak orzechy, karmel czy nugat, wzbogaciły się w ostatnim roku o nowe smaki: śmietankowo-truskawkowe, słony karmel, brownie, tiramisu czy Oreo. Pomiędzy klasyczną czekoladą gorzką a czekolada mleczną pojawił się nowy rodzaj produktu – czekolada „dark milk”. Od kiedy w 2017r. w Chinach firma Barry Callebaut zaprezentowała czwarty, obok gorzkiej, białej i mlecznej, rodzaj czekolady – różowy, to podbił on świat. Światowi liderzy, niszowi czekoladnicy, jak również marki własne, tworzą swoje wyroby z różowej czekolady.
Małymi krokami producenci starają się zredukować zawartość cukru w wyrobach czekoladowych, co technologicznie nie jest prostym zabiegiem. Stosowanymi zamiennikami są sorbitol, maltitiol, ksylitol i coraz częściej stevia czy owoc mnicha (luo han guo). Większą popularność zdobywa cukier kokosowy reklamowany przez producentów jako zdecydowanie zdrowszy.
Przeczytaj także
W związku z Państwa dużym zainteresowaniem artykułem nt. „Trendów smakowych” w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.
W związku z Państwa dużym zainteresowaniem artykułem nt. „Trendów smakowych” w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.
W związku z Państwa dużym zainteresowaniem artykułem nt. „Trendów smakowych” w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.