Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Co Europejczycy Myślą o Bezpieczeństwie Żywności? Analiza Danych EFSA 2025

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Raport Eurobarometru 103.3 "Bezpieczeństwo żywności w UE” jest zwieńczeniem badania, które zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2025 roku, aby zrozumieć percepcję, postawy i zachowania obywateli UE w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności. Celem było zebranie danych, które posłużą do ukierunkowania strategii komunikacyjnych EFSA oraz instytucji w państwach członkowskich, zgodnie z podejściem "audytorium na pierwszym miejscu" ("audience-first approach"). Analiza ma na celu dostarczenie decydentom w sektorze spożywczym wglądu w priorytety i obawy konsumentów.

Raport opiera się na solidnej metodologii ilościowej. Wnioski sformułowano na podstawie bezpośrednich wywiadów przeprowadzonych na reprezentatywnej próbie 26 370 respondentów z 27 państw członkowskich UE. Tak szeroki zakres badania zapewnia wysoką wiarygodność i porównywalność wyników na poziomie całej Unii oraz poszczególnych krajów.

Kilka kluczowych trendów kształtujących postawy konsumentów w 2025 roku:

  1. Hierarchia Czynników Zakupowych

Koszt stał się najważniejszym czynnikiem przy zakupie żywności dla 60% Europejczyków, co stanowi wzrost o 6 p.p. od 2022 roku. Na drugim miejscu plasuje się smak (51%), a bezpieczeństwo żywności zajmuje trzecią pozycję (46%). Pochodzenie geograficzne (42%) i wartości odżywcze (39%) mają mniejsze znaczenie.

  1. Główne Obawy Konsumentów

Konsumenci najbardziej niepokoją się obecnością zanieczyszczeń chemicznych, takich jak pozostałości pestycydów (39%) oraz antybiotyków i hormonów w mięsie (36%). Zauważalnie wzrosło zaniepokojenie obecnością mikroplastiku w żywności

  1. Zaufanie i Źródła Informacji

Najwyższym zaufaniem cieszą się lekarze i naukowcy z instytucji publicznych (odpowiednio 90% i 84%), a także organizacje konsumenckie i rolnicy (po 82%). Zaufanie do instytucji krajowych wynosi (70%) i unijnych (69%). Głównym źródłem informacji pozostaje telewizja (55%), choć jej znaczenie maleje (-6 p.p.), na rzecz sieci społecznościowych (+4 p.p.).

  1. Założenie o Bezpieczeństwie

Kluczowym powodem, dla którego konsumenci nie poszukują aktywnie informacji o ryzyku, jest założenie, że żywność wprowadzana do obrotu jest bezpieczna (wskazało tak 41% respondentów).

Z perspektywy menedżerskiej, wyniki raportu niosą konkretne implikacje dla strategii operacyjnych, marketingowych i komunikacyjnych:

Autor:Michalina Wasilewska
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać w  Polityce Prywatności.