Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Dynamika wzrostu cen detalicznych nabiału zdecydowanie niższa niż żywności ogółem, spadek cen masła w Polsce

Kategoria: Biznes

Według danych GUS, w czerwcu 2019 r. ceny detaliczne nabiału (mleka, serów i jaj) w Polsce były przeciętnie o 0,6% wyższe niż w czerwcu 2018 r., podczas gdy żywność w tym okresie podrożała o 6,2%. Oznacza to, że nabiał był kategorią żywności, która relatywnie potaniała względem innych grup produktów żywnościowych, w tym produktów mięsnych (podrożały o 6,0%), które są podstawowym zamiennikiem źródła białka zwierzęcego.

Zmiany cen poszczególnych produktów

Za tak niską, w ostatnich dwunastu miesiącach, dynamikę wzrostu cen detalicznych nabiału w Polsce odpowiadały przede wszystkim jaja, których ceny w czerwcu br. były przeciętnie o 6,1% niższe niż przed rokiem. Spadek cen odnotowano również w przypadku mleka pitnego (o 0,7%). Natomiast najbardziej podrożały jogurty, śmietana, napoje i desery mleczne. W czerwcu 2019 r. ceny tych produktów były przeciętnie o 2,7% wyższe niż przed rokiem, co może być związane z ich wyższym stopniem przetworzenia i wzrostem pozasurowcowych kosztów produkcji.

Ceny serów i twarogów były średnio o 2,0% wyższe niż przed rokiem. Mimo to, sery dojrzewające relatywnie potaniały względem produktów wieprzowych. W czerwcu 2019 r. cena detaliczna kilograma sera dojrzewającego była o 3,0% wyższa niż przed rokiem, podczas gdy cena kilograma szynki wieprzowej gotowanej wzrosła w tym okresie o 6,9%.

Zmiany cen detalicznych w UE

Według danych Eurostat, w czerwcu 2019 r. w UE ceny detaliczne nabiału były o 1,1% wyższe niż przed rokiem. Największy wzrost cen produktów mleczarskich nastąpił w Holandii (o 4,6%) i we Francji (o 2,8%), co było związane przede wszystkim z mniejszą podażą surowca. W pierwszych czterech miesiącach br. dostawy mleka w Holandii były o 2,8% (r/r) mniejsze, a we Francji spadek ten wyniósł 1,8% (r/r). Wyraźnie, bo o 4,1% podrożał nabiał na Malcie. W Niemczech natomiast poziom cen detalicznych nabiału był na takim samym poziomie jak w czerwcu 2018 r.

Skala spadków cen detalicznych masła w Polsce jedna z największych w UE

W czerwcu 2019 r., w Polsce, za masło w detalu konsumenci płacili przeciętnie o 6% mniej niż przed rokiem. Głębokość spadku cen była zatem zdecydowanie mniejsza niż w przypadku cen zbytu tego produktu przez producentów, które w czerwcu, relacji rocznej, były o 31% niższe. Spadek cen masła w Polsce związany jest z jego większą dostępnością, gdyż wolumen eksportu masła w pierwszych czterech miesiącach 2019 r. był o 25% niższy niż przed rokiem, a produkcja w pierwszych pięciu miesiącach br. była o 2,2% (r/r) większa.

Zmiany cen masła w krajach UE

Należy zauważyć, że notowana w Polsce skala spadku cen tego produktu była jedną z największych w Unii Europejskiej. Według danych Eurostat, jedynie w Niemczech ceny masła obniżyły się w większym stopniu – o 15,2% wobec czerwca 2018 r. Przeciętnie w UE, ceny masła były o 3,2% niższe niż w czerwcu 2018 r., ale warto zauważyć, że były też kraje, w których odnotowano zdecydowany wzrost cen – w Danii o 12,6% (r/r), Holandii o 9,5% (r/r), a we Francji o 7,7% (r/r).

 Źródło: agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.