Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Sery i twarogi stanowią główną pozycję w eksporcie produktów mleczarskich z Unii Europejskiej. W 2016 r. przychody ze sprzedaży tych produktów na rynki krajów pozaunijnych wyniosły 3,6 mld EUR co stanowiło 40% całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich z UE. Po pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 r. wartość eksportu serów i twarogów z UE wyniosła 3,3 mld EUR czyli o 11% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Wolumen sprzedaży
Wg danych Eurostat, wolumen sprzedanych na rynki zagraniczne serów i twarogów wyniósł 695,8 tys. t i był o 4,5% większy niż w pierwszych dziesięciu miesiącach 2016 r. Warto zwrócić uwagę, że poszczególne rodzaje tych produktów charakteryzowały się odmienną dynamiką zmian eksportu.
Sery dojrzewajace
Najważniejszą, pod względem wolumenu, pozycję w eksporcie serów i twarogów z UE zajmują sery dojrzewające. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 r. ich eksport wyniósł 433,7 tys. t (czyli 62% wolumenu eksportu) i był o 1,6% większy niż w analogicznym okresie przed rokiem. Wśród największych odbiorców znalazły się Stany Zjednoczone (99,3 tys. t, spadek o 0,8%), Japonia (57,1 tys. t, wzrost o 27,5%) i Szwajcaria (22,9 tys. t, spadek o 0,5%). Ponadto warto zauważyć, że wolumen eksportu serów dojrzewających do Chile zwiększył się z 7,1 do 16,1 tys. t.
Sery świeże
Drugą pozycję zajmują sery świeże. W ich przypadku eksport z UE w pierwszy dziesięciu miesiącach 2017 r. zwiększył się o 15,0% do 139,4 tys. t. Największym ich odbiorcą była Korea Pd., gdzie sprzedaż osiągnęła 32,8 tys. t, była o 16,4% większa niż w analogicznym okresie 2016 r. Do Szwajcarii sprzedano 20,5 tys. t serów świeżych (wzrost o 14,4%).
Sery topione
W przypadku serów topionych, poziom ich eksportu ze Wspólnoty był na takim samym poziomie jak w pierwszych dziesięciu miesiącach 2016 r. i wyniósł 83,4 tys. t. Sprzedaż do największego odbiorcy, Arabii Saudyjskiej zwiększyła się o 5,1% do 11,9 tys. t, a do drugiego, Iraku wzrosła o 3,9% do 10,2 tys. t. Wzrost zbytu odnotowano również w przypadku Japonii, gdzie wysłano 6,9 tys. t, o 8,2% więcej niż przed rokiem.
Sery tarte i sporoszkowane
Chociaż sery tarte lub proszkowane nie stanowią znaczącej pozycji w sprzedaży z UE serów i twarogów (3,7% udział) to należy zauważyć, że w pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 r. ich eksport zwiększył się o 19,2% (r/r) do 26,0 tys. t. Co prawda zmniejszyła się, o 0,5% do 2,9 tys. t, sprzedaż do największego odbiorcy, Libanu, ale do pozostałych głównych odbiorców odnotowano znaczący wzrost. Eksport do Japonii zwiększył się o 32,5% do 2,7 tys. t, do Szwajcarii o 37,4% do 2,4 tys. t, a do Chin o 61,5% do 2,3 tys. t.
Sery plesniowe
Niewielki wzrost eksportu odnotowano w przypadku serów z przerostami niebieskiej pleśni (o 3,3% do 13,3 tys. t). Zmniejszyła się sprzedaż do Stanów Zjednoczonych – o 3,9% do 3,8 tys. t. Warto natomiast zauważyć wzrost sprzedaży do Australii – o 32,5% do 1,4 tys. t.
Przeczytaj także
W 2017 r. w dużych zakładach, produkcja serów dojrzewających w Polsce zwiększyła się o 2,9% i wyniosła 331 tys. t. Tempo wzrostu produkcji serów dojrzewających było zatem zbliżone do średniej z poprzednich pięciu lat, a wielkość...
Według danych GUS w 2017 r. w Polsce średnioroczny wzrost wskaźnika cen detalicznych nabiału (mleka serów i jaj) wyniósł 5,9% czyli więcej niż wzrost cen żywności ogółem (o 4,6%). Wśród głównych grup produktów żywnościowych...