Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Polacy rezygnują ze spożywania produktów odzwierzęcych, a w sklepach można znaleźć coraz więcej żywności roślinnej

Kategoria: Biznes

Według badań przeprowadzonych przez Mintel 44% Polaków deklaruje, że względy zdrowotne skłoniły ich do zmniejszenia ilości zjadanego mięsa przetworzonego. Z tego samego powodu już 23% z nas coraz częściej rezygnuje z mleka krowiego [1]. Osoby ograniczające lub wykluczające ze swojego menu te produkty szukają alternatyw, których na rynku na szczęście nie brakuje.

W ciągu ostatnich pięciu lat w Polsce odsetek nowości produktowych w kategorii żywności z oświadczeniem „wegański” wzrósł z 7% do 16% [2]. Wiodącymi europejskimi rynkami w tym segmencie są Wielka Brytania i Niemcy. Polska zajmuje wysokie, szóste miejsce. Na rodzimym rynku nie brakuje już alternatyw dla krowiego mleka, śmietany czy serów. W sklepach znajdziemy także bogatą ofertę żywności, która może być spożywana zamiast mięsa.

Według najnowszych danych, w ubiegłym roku sprzedaż roślinnych alternatyw dla mięsa i nabiału pobiła kolejny rekord sprzedaży – mówi Marcin Tischner z Fundacji ProVeg, organizacji zajmującej się transformacją systemu żywnościowego – To wyraźnie wskazuje, że Polacy są coraz bardziej zainteresowani redukcją produktów odzwierzęcych w swojej diecie i szukają rozwiązań, które ułatwią im zmianę jadłospisu. Powody są różne. Niektórzy próbują uniknąć chorób dietozależnych lub już się z nimi zmagają i zamierzają zmienić swój dotychczasowy model żywienia. Inni decydują się na ograniczenie lub całkowitą rezygnację z produktów odzwierzęcych, bo troszczą się właśnie o zwierzęta, a także o kondycję planety. 

Dieta roślinna określana jest mianem diety przyszłości. W obliczu pogłębiającego się kryzysu klimatycznego i zaniku bioróżnorodności powinniśmy poszukiwać bardziej zrównoważonych metod produkcji żywności. Obecny model nie jest już wydajny. Z perspektywy globalnej produkcja mięsa i nabiału pochłania 83% terenów uprawnych, a zapewnia zaledwie 18% globalnej podaży kalorii. U podstaw rozwoju trendu roślinnego leży również dostarczanie produktów dobrych dla zdrowia.

To, co jemy wpływa na nasze samopoczucie i funkcjonowanie. Najważniejsze jest to, by dieta była dobrze zbilansowana, kolorowa i smaczna oraz – jak zaleca WHO – pełna warzyw, roślin strączkowych i owoców w możliwie jak najmniej przetworzonej formie. Wtedy będzie ona dla nas zdrowa i pełna składników odżywczych – mówi Joanna Lotkowska, dietetyczka i edukatorka żywieniowa, ProVeg Polska  – Zmiana w sposobie odżywiania nie musi wiązać się z radykalnym podejściem i rezygnacją z ulubionych potraw. Ważniejsze jest to, by małymi krokami zastępować produkty pochodzenia zwierzęcego roślinnymi. Warto również przetestować różne modele odżywiania i wybrać ten, który odpowiada nam najbardziej.

To, jaki sposób żywienia jest nam najbliższy można sprawdzić, dołączając do cieszącego się dużą popularnością, 30-dniowego, darmowego wyzwania online Veggie Challenge. Każdy, kto weźmie w nim udział, przez miesiąc będzie otrzymywał wsparcie w postaci wskazówek, ciekawostek, porad i przepisów, które ułatwią ograniczenie spożywania produktów odzwierzęcych lub rozpoczęcie przygody z dietą wegetariańską czy wegańską. Dodatkiem jest  dedykowana wyzwaniu aplikacja, dzięki której każdy uczestnik może na bieżąco śledzić swoje postępy i sprawdzać, jaki pozytywny wpływ na środowisko wywierają jego drobne zmiany. Wiosna to doskonały moment, by o tym pomyśleć. Dostęp do świeżych, sezonowych warzyw i owoców jest coraz większy, a my chętniej sięgamy po lekkie, roślinne przekąski.

[1] Źródło: Kantar Profiles/Mintel, sierpień 2022

[2] Źródło: Mintel GNPD (Global New Products Database)

Wybierz temat: Plant-based

Autor: ProVeg

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.