Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Europejski rynek produktów plant-based w 2022 r. – analiza Good Food Institute

Kategoria: Biznes

Globalne przejście na dietę roślinną wywołało rewolucję w przemyśle spożywczym, a główni producenci żywności i sprzedawcy detaliczni przyjęli i wprowadzili tę zmianę. W Europie w ostatnich latach sprzedaż detaliczna żywności pochodzenia roślinnego gwałtownie wzrastała jak tylko nowe i innowacyjne produkty pojawiły się na rynku. Umożliwiło to konsumentom dostęp do większej liczby produktów, jak roślinne mięso, owoce morza, jaja i nabiał nowej generacji, które są konkurencyjne do produktów pochodzenia zwierzęcego pod względem smaku, ceny i wygody.

Opracowane przez NielsenIQ dane dotyczące sprzedaży detalicznej z 13 krajów europejskich pokazują, że sprzedaż żywności pochodzenia roślinnego wzrosła o 6% w 2022 r. i o 22% od 2020, osiągając wartość 5,8 mld EUR.

Żywność pochodzenia roślinnego w Europie to obecnie rynek o wartości 5,8 mld EUR *

Good Food Institute Europe przeanalizował dane NielsenIQ dotyczące rynku plant-based w 13 europejskich krajach (Austria, Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Hiszpania, Szwecja i Wielka Brytania) – aby obliczyć wielkość i wzrost detaliczny rynku żywności pochodzenia roślinnego w latach 2020-2022.

Jednak aby móc rozpatrywać w szerszym kontekście wyniki sprzedaży w 2022 r. kategorii roślinnych, tak ważne jest, aby zwrócić uwagę na wyjątkowe otoczenie makroekonomiczne, które było obecne ze względu na tocząca się wojnę w Ukrainie, napięcia w handlu światowym i inflację. Podczas gdy wzrost rynku detalicznego żywności pochodzenia roślinnego wyhamował w 2022 r. w porównaniu z 2021 r., zarówno jego wartość w EUR, jak i sprzedaż jednostkowa nadal rosła, co świadczy o dużym popycie konsumentów na te produkty pomimo tych wyzwań.

Przegląd ogólnoeuropejskiego podsumowania sprzedaży kategorii produktów roślinnych, 2022 r. (tab.) *

 Polska *

Polski rynek detalicznej żywności roślinnej jest mniej dojrzały niż niektóre inne badane kraje, ale dane wskazują na szybki wzrost popytu konsumpcyjnego. Sprzedaż żywności pochodzenia roślinnego wzrosła o 109%* w latach 2020-2022 do 729 mln zł.

  • Mleko roślinne jest najbardziej rozwiniętą ze wszystkich kategorii produktów roślinnych. Sprzedaż mleka roślinnego wyniosła 387,1 mln zł (82,5 mln euro) w 2022 r., a kategoria ta nadal odnotowuje stały wzrost. 
  • W 2022 r. rosły wszystkie kategorie. Najszybciej rosnącymi kategoriami były mleko roślinne, sery roślinne, jogurty roślinne i desery roślinne – wszystkie wykazały dwucyfrowy wzrost wartości sprzedaży w 2022 r. 
  • Kategorie oparte na roślinach rozwijają się szybciej niż kategorie oparte na zwierzętach. Wzrost sprzedaży jednostkowej kategorii mleka, jogurtów i serów pochodzenia roślinnego przewyższył wzrost kategorii produktów pochodzenia zwierzęcego w 2022 r.

Zapoznaj się z pełnym raportem GFI, gdzie szczegółowej analizie poddano takie kategorie żywności plant-based, jak zamienniki: mięsa, ryb, mleka, serów, jogurtów, smarowideł, śmietany, lodów i deserów (aby pobrać raport kliknij w zdjęcie poniżej). * AKTUALIZACJA z dn. 20 04 2023 r.


* Po wcześniejszej publikacji raportu Good Food Institute dokonał właśnie aktualizacji danych dotyczących rynku europejskiego.

Powodem aktualizacji było odkrycie pewnych błędów po stronie dostawcy danych w brytyjskich kategoriach roślinnych serów, jogurtów i deserów oraz w polskiej kategorii serów roślinnych. Błędy wynikały z błędnej klasyfikacji, co oznaczało, że nie uwzględniono właściwych produktów. GFI pracuje nad tym, aby wyciągnięto z tego wnioski, tak aby analitycy konwencjonalnego sektora żywności i rynku mogli w przyszłości zapewnić w pełni kompleksowy wgląd w rosnący rynek żywności pochodzenia roślinnego.

Zaktualizowano dane dotyczące sprzedaży dla tych kategorii w raporcie ogólnoeuropejskim, brytyjskim i polskim, a także ogólne dane dotyczące sprzedaży żywności roślinnej oraz porównania krajów we wszystkich innych raportach. Kluczowy wniosek ze zaktualizowanych danych dotyczących sprzedaży: brytyjskie kategorie serów roślinnych, jogurtów i deserów są znacznie większe niż pierwotnie podawano (chociaż odnotowały mniejszy wzrost), podczas gdy polska kategoria serów roślinnych jest mniejsza. 

 

Źródło: https://gfieurope.org/wp-content/uploads/2023/03/2020-2022-Europe-retail-market-insights.pdf

https://gfieurope.org/wp-content/uploads/2023/04/2020-2022-Europe-retail-market-insights_updated-1.pdf

 

 

Wybierz temat: Plant-based

Autor: Katarzyna Oleksy

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.