Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
19 października w Warszawie odbyła się kolejna edycja konferencji Plant-Powered Perspectives – największego w Polsce wydarzenia branżowego skupionego na rozwoju rynku produktów roślinnych, którego organizatorem jest RoślinnieJemy. Wśród prelegentów znaleźli się m.in. przedstawiciele Kantar, IPSOS, Danone, Unilever, Roeper, Maspex, Biedronki, Dobrej Kalorii, Sodexo czy Oatly.
Plant-Powered Perspectives to przestrzeń do rozmowy o tym, jak wygląda rynek produktów roślinnych, w jakim kierunku zmierza i co przedsiębiorcy mogą zrobić, aby lepiej się na nim odnaleźć. Podczas konferencji zaproszeni eksperci zastanawiali się, czy zainteresowanie roślinnym jedzeniem pozostanie megatrendem oraz czy przełoży się na rzeczywistą przemianę w nawykach żywieniowych Polaków. W tym roku jednym z kluczowych wątków konferencji były także kwestie systemowych barier stojących przed producentami żywności roślinnej.
Czy przyszłość rzeczywiście jest roślinna? Karolina Kubara z Dobrej Kalorii powiedziała, że 31% osób w Polsce jest otwartych na spróbowanie alternatyw i widzi tutaj potencjał do rozwoju. Dostrzega jednak pewne rozczarowanie konsumentów, które, jak podkreśla, może wynikać z wysokich cen dyktowanych m.in. inflacją, czy niewystarczająco dobrym składem produktów roślinnych. Kubara zaznaczyła również, że producenci roślinni potrzebują wsparcia i transformacji systemu żywnościowego – to właśnie z tego względu został założony niedawno Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej (PZPŻR), do którego należy Kubara.
– Bardzo cieszę się, że jako Alpro jesteśmy partnerem dzisiejszej konferencji, dyskusja na panelu, w którym uczestniczyłam była bardzo ciekawa. Rozmawialiśmy o obecnej sytuacji branży produktów roślinnych na tle tradycyjnej kategorii – mówi Paulina Kaczmarek z Danone, która również jest członkiem PZPŻR – Dostrzegamy szereg barier do rozwoju branży w przyszłości: między innymi brak systemowego wsparcia czy dedykowanych programów dofinansowań. Mam nadzieję, że poprzez dzisiejsze dyskusje, a także dalsze prace w ramach organizacji branżowej, będziemy zmieniać rzeczywistość rynkową i instytucjonalną na rzecz wsparcia branży roślinnej w Polsce – dodaje Kaczmarek.
2023 rok to rok wyzwań dla segmentu roślinnych alternatyw mięsa – wolumen sprzedaży spadł o 24% w okresie od lipca 2022 do lipca 2023 roku. – Jednocześnie, w tym samym okresie wzrósł wolumen sprzedaży alternatyw nabiału – zwrócił uwagę Grzegorz Mech z Consumer Panel Services GfK – W tym samym okresie, w czasie gdy ceny tradycyjnego nabiału wzrosły o 25%, ceny alternatyw nabiału zmniejszyły się o 2% – dodał.
Głos zabrała również Alicja Baska, lekarka z Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia: Pamiętajmy o tym, że nie możemy zrzucać winy za wybory żywieniowe na konsumenta i na jednostkę. Konsumenci nie są zawsze winni swoich nawyków żywieniowych, dzisiaj łatwiej jest dokonywać wyborów antyzdrowotnych. Odpowiedzialność za zmiany nawyków żywieniowych spoczywa na decydentach, na instytucjach publicznych, dlatego temat wytycznych żywieniowych jest bardzo ważny. Bez polityki nie da się wprowadzić dobrych zmian nie tylko w Polsce, ale i na świecie, więc pamiętajmy, aby nie obwiniać pojedynczego konsumenta. Który pomimo tego, że ma te informacje na wyciągnięcie ręki, dokonuje złych wyborów.
Uczestnicy konferencji mieli szansę spróbować debiutanckich produktów polskich start-upów, między innymi topionego zamiennika sera – wyprodukowanego z użyciem łubinu od marki SERio, czy nowych zamienników tuńczyka od Planeat, Rośliniak i FoodJack. W trakcie konferencji odbył się również konkurs dla obiecujących start-upów – Plant Powered Pitching, w którym wygrał Masłosz, nowy zamiennik masła, a drugie miejsce zajęło Wajko – zamiennik jajka, stworzony przez krakowskiego cukiernika Wojciecha Starowicza.
Partnerami konferencji w tym roku byli: Alpro, Roeper, Naturell, Givaudan, PlantWay, Hayb, Foodtech, Słodki Bez.
– Dziękujemy wszystkim uczestnikom i uczestniczkom tegorocznej edycji Plant-Powered Perspectives. Jesteśmy wdzięczni za Wasze zaangażowanie w budowanie świata bardziej przyjaznego dla środowiska, zdrowia publicznego i dla zwierząt – mówi Maciej Otrębski, strategic partnership manager w kampanii RoślinnieJemy – Wierzymy, że nowo powstały Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej ułatwi nam działania na rzecz zmian instytucjonalnych i wsparcia sektora produkcji roślinnej. Dziękujemy wszystkim, którzy zdecydowali się współtworzyć tę organizację – dodaje Otrębski.
Działania Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej można śledzić na stronie: