Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Czy badanie śladu węglowego jest dziś wystarczające, aby firma mogła o sobie mówić jako o odpowiedzialnej społecznie? Jak biznes odnajduje się w gąszczu nowych wymagań i wytycznych dotyczących zielonej transformacji? Odpowiedzi na te pytania mogli poznać uczestnicy konferencji „Ślad węglowy i co dalej”, która odbyła się 25 września 2023r. w Warszawie i zgromadziła przedstawicieli instytucji międzynarodowych, środowisk naukowych, eksperckich i biznesu. Organizatorem był UNEP/GRID-Warszawa, a FoodFakty były patronem medialnym wydarzenia.
Wydarzenie to miało miejsce pięć dni po Szczycie Ambicji Klimatycznych, który odbył się w Nowym Jorku, a zorganizowany przez ONZ w celu przyspieszenia działań rządów, przedsiębiorstw, sektora finansowego, władz lokalnych i społeczeństwa obywatelskiego oraz wysłuchania relacji na temat działań pionierskich na tym polu.
Climate Leadership realizuje ten postulat wśród polskich firm
Program Climate Leadership skupia ponad 150 niezależnych ekspertek i ekspertów w dziesięciu dziedzinach: bezpieczeństwo żywnościowe, zrównoważone finansowanie, raportowanie niefinansowe, gospodarka o obiegu zamkniętym, zrównoważony łańcuch dostaw, nowe technologie i innowacje na rzecz klimatu, zmniejszenie śladu węglowego, efektywność energetyczna i surowcowa, ochrona bioróżnorodności, edukacja klimatyczna. Tylko w mijającym roku w programie wzięło udział ponad 3000 osób, odbyło się ponad 150 spotkań zakończonych opracowaniem opinii eksperckich, które stały się drogowskazem dla podążających indywidualnie obraną ścieżką współpracy uczestników Programu.
W tym roku w pracach Climate Leadership uczestnikami było dziewięć firm pracujących na 12 projektami: BASF, BNP Paribas, Credit Agricole, ElektroEko, ERGO Hestia, Grupa PZU, Ørsted, Samsung Electronics i Visa. Łącznie, od początku trwania programu, wszystkie uczestniczące w nim firmy podjęły 47 szczegółowych zobowiązań zmniejszania swojego negatywnego wpływu na globalny klimat.
Co roku, cała społeczność Climate Leadership spotyka się na konferencji, która jest okazją do podsumowań oferując jednocześnie przestrzeń dla dyskursu klimatycznego, wzajemnych inspiracji czy omówienia możliwości działania w przyszłości w kontekście globalnych wyzwań związanych z pilną potrzebą transformacji społeczno-ekonomicznej. Podczas spotkania „Ślad węglowy i co dalej?”, firmy zaprezentowały cele klimatyczne przyjęte w sezonie 2022/2023.
Jaka gospodarka? Neutralna, regeneratywna, bioróżnorodna, zdekarbonizowana
Podczas konferencji odbyły się otwarte debaty – jedna dotyczyła sprawiedliwej transformacji, a druga rozważań nad przyszłością gospodarki. Uczestnicy mieli też możliwość w mniejszych grupach tematycznych dyskutować i wymieniać się doświadczeniami i pomysłami oraz poszerzyć swoją wiedzę w czasie części warsztatowej.
O świadomości działania w dobie „wielokryzysu, polikryzysu, a jednocześnie permakryzysu”, czyli kryzysu, który się nie skończy prędko, mówił prof. Bolesław Rok, współtwórca programu. — Myślę, że dzisiaj zdecydowana większość kadry kierowniczej zdaje sobie z tego sprawę, dlatego potrzebujemy inspirowania się. Dlatego, choć grupa aktywistów korporacyjnych stale rośnie, cały czas jest nas za mało. — zauważył profesor Rok. Zaznaczył też, że kryzys klimatyczny jest sytuacją, w której nie może być monopolu na wiedzę — dlatego jesteśmy tu po to, żeby się wiedzą dzielić — zakończył wypowiedź.
„O co chodzi w społeczeństwie” to tytuł inspiracyjnego wystąpienia prezeski ClientEarth w Polsce, Zuzanny Rudzińskiej-Bluszcz i jednocześnie prezentacja działań, jakie w obronie praw człowieka i ochrony życia przyszłych pokoleń podejmuje organizacja, której jedyną klientką jest planeta Ziemia. Odpowiadając na tytułowe pytanie, szefowa polskiego ClientEarth przypomniała słowa Mariana Turskiego mówiące o tym, żeby nie być obojętnym. — Moją super-mocą jest prawo, ale każdy z nas ma swoją super-moc, którą może się posłużyć odpowiadając na jakąś społeczną super-potrzebę. Ważne jest, żebyśmy nie byli obojętni
i żebyśmy tę rzeczywistość zmieniali według naszej wizji. — zaapelowała do uczestników spotkania kończąc swoje wystąpienie.
Biznes odpowiedzialny za środowiskowo zaczyna się od zdefiniowania śladu węglowego firmy, ale to jest dopiero początek. Uczestnicy spotkania zgodzili się, że wobec nowych wymagań i obowiązków wynikających z raportowania CSRD, biznes powinien wdrożyć konkretne rozwiązania ograniczające jego negatywny wpływ na otoczenie, współpracując w całym łańcuchu wartości.
Przeczytaj także
Tegoroczna Jubileuszowa X edycja Kongresu Bezpieczeństwa Żywności obejmuje następujące specjalistyczne sesje: CERTYFIKACJA, AKTUALNE WYZWANIA DLA BIZNESU SPOŻYWCZEGO, BEZPIECZEŃSTWO PRODUKTU: ŚRODOWISKO WYTWARZANIA.
Właśnie rozpoczęły się zapisy na towarzyszący konferencji Plant-Powered Perspectives konkurs dla startupów foodtechowych - roślinni producenci, którzy rozwijają innowacyjne produkty i mają potencjał na ciekawe R&D mogą wygrać nagrody pieniężne w wysokości 40 000 zł i 10 000 zł, a oprócz tego dostaną wsparcie i mentoring od organizatorów pitchingu.
Polski Pakt Plastikowy, międzysektorowe partnerstwo na rzecz zamknięcia obiegu opakowań z tworzyw sztucznych w Polsce, obchodzi trzecie urodziny! FoodFakty jako Członkowie Wspierający Paktu serdecznie zapraszamy do dołączenia do nas podczas III Konferencji urodzinowej Paktu „Wiele perspektyw – wspólna wizja zamknięcia obiegu opakowań” już 10 października w Warszawie.