Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

„Słodzony stewią” – jak poinformować konsumentów zgodnie z przepisami?

WPROWADZENIE
Cukier krzepi! Takie hasło zachęcało do zakupu cukru przed laty. Zgodnie z aktualnymi zaleceniami żywieniowymi jego spożycie należy ograniczać. Słodki smak jest jednak bardzo pożądany, stąd cukier zastępuje się coraz częściej innymi składnikami wnoszącymi słodycz.

Oferta takich składników stale się powiększa. Jednym z bardziej obiecujących i popularnych zarazem jest stewia, będąca źródłem intensywnie słodkich glikozydów stewiolowych.

ZASADY STOSOWANIA STEWII
Historia formalnego dopuszczenia stewii do stosowania jako składnik żywności jest długa i pełna zwrotów akcji. Pomimo jej dość powszechnego, tradycyjnego stosowania w różnych częściach świata, niełatwo było doprowadzić do zaakceptowania jej w UE. Udało się to w 2011 r., kiedy do wykazu dozwolonych dodatków do żywności dopisano glikozydy stewiolowe po numerem E 960. Zgodnie z wymogami prawa unijnego ich wykorzystywanie jako dodatków jest możliwe przy spełnieniu wymogów wskazanych w rozporządzeniu 1333/2008 (użycie w określonych ilościach, do określonych produktów), jak też w rozporządzeniu 231/2012 (specyfikacja glikozydów). Dodatkowo ekstrakty ze stewii można stosować w środkach aromatyzujących, przy spełnieniu wymogów rozporządzenia 1334/2008.

Jeszcze do niedawna nie było możliwe legalne użycie całych liści stewii jako składnika żywności na unijnym rynku z uwagi na status nowej żywności. Jednak zgodnie z obecnymi zapisami w Katalogu Nowej Żywności liście stewii nie stanowią nowej żywności, jeśli są wykorzystywane jako składnik naparów herbacianych, ziołowych i owocowych. Katalog nie ma mocy prawnej, ma charakter poglądowy.

ZASADY ZNAKOWANIA STEWII
Producenci zastępując cukier glikozydami stewiolowymi chcą zazwyczaj podkreślić ten fakt w komunikacji z konsumentem. Na opakowaniach i w reklamach stosowane są hasła dotyczące „słodzenia produktu stewią”. Należy jednak pamiętać, że pomiędzy glikozydami a stewią jest duża różnica.

Podkreślanie zawartości stewii w produkcie takim, jak czekolada czy cukierki może nie tylko stanowić naruszenie przepisów w zakresie znakowania. Ale może także rodzić pytanie czy stewia jako taka może być składnikiem np. słodyczy?

Odpowiednią uwagę należy także poświęcić nazwie składników zawartych w produktach z liśćmi stewii, np. naparach herbacianych. Liście, nadające słodki smak takim napojom, nie stanowią dodatków do żywności, stąd przypisywanie im funkcji słodzenia (jak należy to robić w przypadku dodatków) może budzić wątpliwości natury prawnej.

Przypomnijmy też, że wraz z publikacją rozporządzenia zmieniającego załącznik II do rozporządzenia 1333/2008 z lipca 2021 r. dotychczasowa nazwa glikozydów stewiolowych (E 960) uległa zmianie na „E 960a – Glikozydy stewiolowe ze stewii”. Jednocześnie pod numerem E 960c dopisano nową dozwoloną formę, tzn. Glikozydy stewiolowe wytwarzane enzymatycznie.

Wiele firm już aktualizowało znakowanie. W styczniu 2023 r. kończy się okres przejściowy i tym samym czas na zmianę deklaracji na etykietach.

ZNACZENIE DLA FIRM
Innowacje w składzie produktów to szansa na opracowanie nowej, atrakcyjnej komunikacji. Zarówno etykieta jak i każda forma reklamy np. strona internetowa, powinny informować o środku spożywczym i jego składzie zgodnie z przepisami.

Wkrótce kolejne zmiany wykazu dozwolonych dodatków. Europejskich Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności pozytywnie ocenił jeszcze jedną formę glikozydów – glukozylowane glikozydy stewiolowe, a to ważny krok w procedurze zezwolenia.

 

 

 

Słowa kluczowe:

Autor: Joanna Olszak, Doradca ds. Prawa Żywnościowego, IGIFL

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.