Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Walka o stosowanie oznakowania wege burgera w UE- kluczowe głosowanie

Kategoria: Opakowania , Prawo Żywnościowe

Rolnicy i lobbyści branży mięsnej oskarżają producentów żywności pochodzenia roślinnego o „kulturowe przejęcie” przemysłu mięsnego

Określenia „wegetariański burger” i „wegetariańska kiełbasa” mogą zostać zakazane w ramach propozycji głosowanych przez Parlament Europejski w tym tygodniu. Zakazane byłyby również określenia takie jak „jogurtowy” i „podobny do sera” w przypadku roślinnych alternatyw dla produktów mlecznych.

Sprzedaż tych produktów szybko rośnie, ale lobbyści zajmujący się rolnictwem i mięsem twierdzą, że terminy te wprowadzają ludzi w błąd i stanowią „kulturowe przejęcie” przemysłu mięsnego. Przeciwnicy, wspierani przez duże firmy spożywcze, w tym Unilever i Nestle, twierdzą, że twierdzenia o dezorientacji konsumentów są śmieszne. Mówią, że zakaz byłby również sprzeczny z dążeniem UE do pomagania konsumentom w wyborze bardziej zrównoważonej żywności i redukcji emisji powodujących ocieplenie klimatyczne.

Propozycja lobby mięsnego stwierdza: „Nazwy używane obecnie dla produktów mięsnych są zastrzeżone wyłącznie dla produktów zawierających mięso takich jak stek, kiełbasa, czy burger”. Podobny zakaz miałby zastosowanie do produktów z kurczaka na bazie roślin.

Istnieje już zakaz alternatywnych produktów pochodzenia roślinnego, nazywających się mlekiem, śmietaną, masłem, serem lub jogurtem. Jednak druga propozycja rozszerzyłaby tę propozycję na określenia niezgodne z prawem przyrównujące produkty do nabiału, takie jak styl, imitacja, smak i substytut.

To oczywisty przypadek przejęcia kultury” - powiedział Jean-Pierre Fleury z Copa-Cogeca, organizacji handlowej zrzeszającej europejskich rolników. „Niektóre agencje marketingowe używają tego, aby celowo zmylić konsumentów”.

Jasmijn de Boo z organizacji wspierającej żywność ProVeg International, powiedział: „To oczywiście bzdury. Tak jak wszyscy wiemy, że w maśle orzechowym nie ma masła, konsumenci [kupujący wegetariańskie burgery] dokładnie wiedzą, co dostają. Propozycje te stoją w bezpośredniej sprzeczności z celami UE określonymi w europejskiej strategii Zielonego Ładu i od pola do stołu, aby stworzyć zdrowsze i bardziej zrównoważone systemy żywnościowe ”.

David Haines, dyrektor naczelny firmy Upfield, powiedział: „Chodzi o cenzurę, ponieważ może stać się niemożliwe rozmawianie o korzyściach zdrowotnych i zrównoważonych produktów roślinnych w porównaniu z produktami mlecznymi”.

Duży wpływ na środowisko mięsa i nabiału stał się jasny dzięki serii badań naukowych przeprowadzonych w ostatnich latach, które wykazały, że ograniczenie spożycia mięsa jest niezbędne, aby uniknąć załamania klimatu.

Propozycje zostały przedstawione przez komisję rolnictwa parlamentu UE, a głosowanie ma się odbyć podczas rozważań Izby na temat wspólnej polityki rolnej o wartości 350 miliardów euro (320 miliardów funtów). Obserwatorzy twierdzą, że wynik głosowania może nie być jednoznaczny.

Jeśli zostanie przyjęta, realizacja propozycji będzie następnie negocjowana z rządami państw członkowskich w Radzie Europejskiej, a ostateczna decyzja prawdopodobnie zapadnie przed końcem roku. Niektórzy sugerowali, że burger i kiełbasę można zastąpić innymi terminami.

Specyficznym zarzutem Copa-Cogeca jest „przedstawienie tych ultra przetworzonych produktów [pochodzenia roślinnego] jako zdrowszych opcji, biorąc pod uwagę, że często zawierają one dużo dodatków, soli, cukru i tłuszczu”.

Przeciwnicy propozycji twierdzą, że ludzie jedzą więcej mięsa niż jest to zalecane, a czerwone mięso jest powiązane z rakiem i chorobami serca. Twierdzą również, że przemysł hodowlany zagraża zdrowiu publicznemu z powodu nadużywania antybiotyków, co powoduje oporność, a także ryzyko innych chorób.

Konsumenci nie chcą kupować odżywczego odpowiednika burgera mięsnego, chcą kupić coś lepszego” - powiedział Alex Holst z Good Food Institute. Powiedział, że rolnicy mogą wykorzystać rozwijający się sektor, uprawiając rośliny wysokobiałkowe, takie jak rośliny strączkowe, soja i groszek, na mięso roślinne zamiast na paszę dla zwierząt.

Francja, silny głos w UE w sprawie rolnictwa, popiera te propozycje i wprowadziła już zakazy etykietowania burgerów wegetariańskich. Jednak holenderski rząd poparł stosowanie takich terminów.

W Wielkiej Brytanii komisja Izby Lordów wyraziła swoje zaniepokojenie w 2019 r., mówiąc, że zakaz „w rzeczywistości zmniejszy klarowność nazewnictwa dla konsumentów” i utrudni ludziom spożywanie mniejszej ilości mięsa w czasie, gdy rząd powinien zachęcać do czegoś przeciwnego. Stwierdzono, że mniej niż 4% ludzi kiedykolwiek przypadkowo kupiło produkt wegetariański.

Jesteśmy przekonani, że niezależnie od kierunku głosowania, ​​sektor roślinny będzie nadal wprowadzał innowacje i prosperował” - powiedział De Boo. „Po prostu nie da się zatrzymać światowego popytu na żywność pochodzenia roślinnego, bez względu na ograniczenia, które staną mu na drodze”.

 

Źródło: the Guardian

Autor:Jakub Ostaszewski
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.