Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wartość importu produktów mleczarskich do Polski zwiększyła się o 7,9%

Kategoria: Biznes

Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. wartość importu produktów mleczarskich do Polski wyniosła 388,5 mln EUR i była o 7,9% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Największy wzrost w przypadku serów i twarogów, główni dostawcy

Najbardziej, o 20,2 mln EUR (15,3%), zwiększył się przywóz serów i twarogów, co wynikało zarówno ze zwiększonego wolumenu importu (o 11,5% do 41,5 tys. t) jak i wyższych średnich cen zakupu. Wolumen przywozu serów dojrzewających zwiększył się o 15,1% do 23,2 tys. t, świeżych o 8,0% do 13,0 tys. t, z przerostami niebieskiej pleśni o  20,4% do 1,2 tys., t, a topionych o 2,6% do 1,2 tys. t.

Głównym dostawcą serów i twarogów do Polski były Niemcy, od których zakupiliśmy 46% łącznego wolumenu importu tych produktów. Przywóz z Niemiec, w pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. zwiększył się o 31%, wobec analogicznego okresu przed rokiem. Drugim największym dostawcą, z 25-proc. udziałem w wolumenie przywozu była natomiast Holandia.

Wolumenowy wzrost importu serów dojrzewających do Polski (o 4,3 tys. t) oznacza, że dostępność tych produktów na rynku krajowym zwiększyła się, mimo iż w pierwszych pięciu miesiącach br. ich produkcja w dużych zakładach w Polsce była o 2,6 tys. t mniejsza niż przed rokiem.

Proszki mleczne kolejną kategorią

Kolejną pod względem wartości importu, najważniejszą kategorią przetworów mleczarskich, były proszki mleczne. W pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. wartość ich zakupów do Polski wyniosła 80,6 mln EUR i była aż o 33,1% większa niż przed rokiem. Wzrost wartości był przede wszystkim rezultatem wyższych cen płaconych za proszki mleczne, gdyż wolumen ich zakupów wzrósł o 4,7% (r/r). Największym dostawcą proszków do Polski były Niemcy, skąd pochodziła połowa przywiezionych produktów. W przypadku Niemiec odnotowano jednak spadek wolumenu importu o 24% (r/r). Warto też zauważyć, że zakupy z Litwy zwiększyły się 6-krotnie do 6,8 tys. t.

Wzrost w przypadku jogurtów i napojów fermentowanych

Wzrosła również wartość przywiezionych do Polski jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych – o 5,8% do 37,2 mln EUR. Wolumen zakupów tych produktów zwiększył się w relacji rocznej o 3,9%.

Produkty ze spadkiem wartości importu 

Największą dynamiką spadku wartości przywozu charakteryzowało się masło i pozostałe tłuszcze mleczne. Ich wartość importu w pierwszych pięciu miesiącach br. wyniosła 36,7 mln EUR i był o 22,1% mniejsza niż przed rokiem, co było rezultatem wolumenowego spadku zakupów (o 22,9%).

Z uwagi na ilościowy (o 8,9%) spadek przywozu mleka i śmietany pitnej wartość jego zakupów obniżyła się o 3,5% do 62,2 mln EUR. Spadek wartości importu odnotowano również w przypadku serwatki – o 4,1% do 19,1 mln EUR, co wynikało ze znacznie mniejszego wolumenu zakupów (o 27,4%).

Saldo wymiany zagranicznej

Mimo wzrostu wartości importu produktów mleczarskich w pierwszych pięciu miesiącach br., saldo wymiany zagranicznej tymi produktami, z uwagi na wzrost wartości eksportu (o 37 mln EUR) uległo poprawie o 1,7% do 504 mln EUR.

Źródło: agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.