Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

9 trendów żywieniowych, na które należy zwrócić uwagę w 2021

Kategoria: Składniki Żywności

Nadszedł nowy rok, na który być może bardziej niż kiedykolwiek ludzie czekają z niecierpliwością i nadzieją. Podobnie jak w poprzednich latach podzielimy się z Państwem prognozami na temat największych trendów żywnościowych w 2021 roku opracowanych na podstawie i dzięki naszej współpracy z IFT, którą podjęliśmy w tym roku. Przedstawimy 9 najważniejszych trendów dla branży spożywczej wytypowanych przez magazyn IFT Food Technology. Przedstawione trendy dotyczą rynku amerykańskiego, jednak tak jak w latach ubiegłych obserwujemy silne inspiracje rynkiem amerykańskim w Europie. Oto, prognozy na 2021 rok:

  1. Marki własne szefów kuchni

Nastąpi dalszy wzrost sprzedaży sosów, marynat, mieszanek przypraw, zestawów do posiłków i mrożonych przystawek marek własnych, które będą ratunkiem dla niezależnych szefów kuchni dotkniętych zeszłorocznymi ograniczeniami spowodowanymi przez COVID. Rosnąca lista marek detalicznych i bezpośrednich dla konsumentów wprowadzonych lub rozszerzonych w 2020 roku obejmuje mieszanki przypraw i soli autorstwa sławnych szefów kuchni, takich jak: Stephanie Izard, David Changa i Eric Rivera. Także nawiązane wiosną ubiegłego roku partnerstwo restauracyjno-detaliczne między siecią supermarketów H-E-B, a kilkoma restauracjami w Teksasie, w tym Max & Louie's, Chris Shepherd’s i Underbelly Hospitality, w celu opracowania i dystrybucji zestawów posiłków na wynos.

  1. Podzielony rynek konsumentów

W świecie po pandemii, konsumenci przyjmą dwubiegunowe podejście do zakupów, otwierając się z jednej strony na produkty, które otrzymały impuls w okresie pandemii, a z drugiej strony na produkty budżetowe marek własnych. Konsumenci, którzy wyjdą ekonomicznie bez szwanku z pandemii, skoncentrują się na prozdrowotnych produktach naturalnych i organicznych, podczas gdy ci, których pandemia dotknęła finansowo będą ostrożnie wydawać, szukając marek zorientowanych na wartość, które oferują „więcej za mniej”.

  1. Restauracje „Ghost Kitchens”

W szczytowym okresie pandemii COVID-19 wiele restauracji zaczęło funkcjonować jako tak zwane „Ghost Kitchen” lub inaczej kuchnie wirtualne, ciemne kuchnie itp. - ze względu na niższe wydatki kapitałowe. I chociaż pandemia z pewnością przyspieszyła zjawisko kuchni duchów (w Stanach Zjednoczonych znajduje się obecnie około 1500 restauracji tego typu), trend ten był już bardzo zaawansowany przed pandemią. Konsumenci szukają wygody, a zamawianie żywności przez Internet w celu dostawy lub odbioru z lokalizacji satelitarnej spełnia to pragnienie. W połączeniu z korzyściami dla restauratorów, w tym dodatkową elastycznością i możliwością wprowadzenia nowej koncepcji za tysiące zamiast miliony dolarów, nie powinno być zaskoczeniem, że koncepcja kuchni duchów pozostanie z nami na dłużej.

  1. Grzyby rządzą!

Spodziewaj się, że zobaczysz grzyby wszystkich rodzajów, zwłaszcza odmiany bogate w przeciwutleniacze, takie jak Lakownica żółtawa (reishi), Soplówka jeżowata (Lion’s Mane), Błyskoporek podkorowy (chaga) i Kordyceps chiński, które pojawią się jako nowe pozycje w rosnącej gamie produktów spożywczych, w tym w superfoodach, kawach i czekoladzie. Badane są zarówno odmiany dzikie, jak i domowe ze względu na ich wiele korzyści zdrowotnych, w tym wsparcie odporności, serca i mózgu. Ich popularność, będąca podstawą kultur Wschodu, rośnie wśród zachodnich konsumentów zainteresowanych czystymi etykietami oraz produktach roślinnych.

  1. Korzyści dla wzroku

Chociaż COVID-19 wysunął zdrowie psychiczne i odporność na pierwszy plan w umysłach konsumentów, należy spodziewać się również rosnącego zainteresowania zdrowiem oczu. Chociaż trend dotyczy głównie starzejącej się populacji, wydłużony czas spędzany przed ekranem - czy to w wirtualnej szkole, pracy czy grach - wpłynie na wszystkie grupy demograficzne. Konsumenci będą szukali substancji odżywczych, takich jak: luteina, zeaksantyna, witamina C i witamina E, aby zniwelować potencjalne skutków przedłużonego czasu oglądania, takich jak zmęczenie czy suchość oczu.

  1. Jedzenie jako lekarstwo

COVID-19 był wyjątkowym katalizatorem, napędzającym globalny nurt ruchu „żywność jako lekarstwo”. Kupowanie żywności z myślą o określonych korzyściach zdrowotnych będzie nadal wyprzedzać wybór żywności ekologicznej, czystej, lokalnej itp. Należy zwrócić uwagę na etykietowanie naturalnych, prozdrowotnych składników. Młodsi konsumenci docenią żywność funkcjonalną, nowe i wyjątkowe składniki prozdrowotne oraz superfood.

  1. Nowe źródła probiotyków

Pandemia COVID-19 sprawiła, że ​​konsumenci są bardziej świadomi okresu przydatności do spożycia produktów i marnotrawienia żywności. W związku z tym, w perspektywie 2021 r., zainteresowanie sfermentowaną i zakwaszoną żywnością będzie nadal rosło. Bakterie probiotyczne znajdą nowe, niemlecznicze źródła, takie jak ogórki (red. nowe dla rynku amerykańskiego), papryka i napoje fermentowane.

  1. Moc kefiru

Rosnąca świadomość zdrowotna i rosnący trend na produkty spożywcze bez laktozy zwiększą popyt konsumentów na żywność fermentowaną, taką jak kefir. W 2021 r. konsumenci docenią korzyści zdrowotne kefiru wynikające z różnorodności mikrobiologicznej. Dostępny na półkach sklepowych kefir o różnych smakach będzie nadal spożywany jako zdrowy i orzeźwiający napój w 2021 roku, a zarówno komercyjny kefir, jak i domowy kefir rzemieślniczy znajdziemy w wielu przepisach, w tym w sosach sałatkowych, pikantnych dipach, marynatach do drobiu i innych mięs, koktajlach owocowych, lodach i ciastkach śniadaniowych.

  1. Ponowne wykorzystanie opakowań - lokalnie

Troska o środowisko zajmie centralne miejsce w ujęciu lokalnym. Analiza cyklu życia produktu pokazuje, że regionalne, ponowne użycie i recykling opakowań są bardziej ekonomiczne i bardziej przyjazne dla środowiska niż wysyłanie zużytych opakowań na duże odległości do recyklingu, aby umożliwić późniejsze ponowne ich wykorzystanie. Wykorzystanie opakowań z recyklingu znajdzie zastosowanie także wśród restauracji dostarczających posiłki na wynos w postaci markowych pojemnikach wielokrotnego użytku i ustandaryzowanych pojemników, które można zwrócić do dowolnej restauracji lokalnej.

 

Źródło: https://www.ift.org/news-and-publications/blog/2021/2021-food-tech-predictions

Wybierz obszar: Nowości rynkowe

Autor: Jakub Ostaszewski

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn