9 trendów żywieniowych, na które należy zwrócić uwagę w 2021
Nadszedł nowy rok, na który być może bardziej niż kiedykolwiek ludzie czekają z niecierpliwością i nadzieją. Podobnie jak w poprzednich latach podzielimy się z Państwem prognozami na temat największych trendów żywnościowych w 2021 roku opracowanych na podstawie i dzięki naszej współpracy z IFT, którą podjęliśmy w tym roku. Przedstawimy 9 najważniejszych trendów dla branży spożywczej wytypowanych przez magazyn IFT Food Technology. Przedstawione trendy dotyczą rynku amerykańskiego, jednak tak jak w latach ubiegłych obserwujemy silne inspiracje rynkiem amerykańskim w Europie. Oto, prognozy na 2021 rok:
- Marki własne szefów kuchni
Nastąpi dalszy wzrost sprzedaży sosów, marynat, mieszanek przypraw, zestawów do posiłków i mrożonych przystawek marek własnych, które będą ratunkiem dla niezależnych szefów kuchni dotkniętych zeszłorocznymi ograniczeniami spowodowanymi przez COVID. Rosnąca lista marek detalicznych i bezpośrednich dla konsumentów wprowadzonych lub rozszerzonych w 2020 roku obejmuje mieszanki przypraw i soli autorstwa sławnych szefów kuchni, takich jak: Stephanie Izard, David Changa i Eric Rivera. Także nawiązane wiosną ubiegłego roku partnerstwo restauracyjno-detaliczne między siecią supermarketów H-E-B, a kilkoma restauracjami w Teksasie, w tym Max & Louie's, Chris Shepherd’s i Underbelly Hospitality, w celu opracowania i dystrybucji zestawów posiłków na wynos.
- Podzielony rynek konsumentów
W świecie po pandemii, konsumenci przyjmą dwubiegunowe podejście do zakupów, otwierając się z jednej strony na produkty, które otrzymały impuls w okresie pandemii, a z drugiej strony na produkty budżetowe marek własnych. Konsumenci, którzy wyjdą ekonomicznie bez szwanku z pandemii, skoncentrują się na prozdrowotnych produktach naturalnych i organicznych, podczas gdy ci, których pandemia dotknęła finansowo będą ostrożnie wydawać, szukając marek zorientowanych na wartość, które oferują „więcej za mniej”.
- Restauracje „Ghost Kitchens”
W szczytowym okresie pandemii COVID-19 wiele restauracji zaczęło funkcjonować jako tak zwane „Ghost Kitchen” lub inaczej kuchnie wirtualne, ciemne kuchnie itp. - ze względu na niższe wydatki kapitałowe. I chociaż pandemia z pewnością przyspieszyła zjawisko kuchni duchów (w Stanach Zjednoczonych znajduje się obecnie około 1500 restauracji tego typu), trend ten był już bardzo zaawansowany przed pandemią. Konsumenci szukają wygody, a zamawianie żywności przez Internet w celu dostawy lub odbioru z lokalizacji satelitarnej spełnia to pragnienie. W połączeniu z korzyściami dla restauratorów, w tym dodatkową elastycznością i możliwością wprowadzenia nowej koncepcji za tysiące zamiast miliony dolarów, nie powinno być zaskoczeniem, że koncepcja kuchni duchów pozostanie z nami na dłużej.
- Grzyby rządzą!
Spodziewaj się, że zobaczysz grzyby wszystkich rodzajów, zwłaszcza odmiany bogate w przeciwutleniacze, takie jak Lakownica żółtawa (reishi), Soplówka jeżowata (Lion’s Mane), Błyskoporek podkorowy (chaga) i Kordyceps chiński, które pojawią się jako nowe pozycje w rosnącej gamie produktów spożywczych, w tym w superfoodach, kawach i czekoladzie. Badane są zarówno odmiany dzikie, jak i domowe ze względu na ich wiele korzyści zdrowotnych, w tym wsparcie odporności, serca i mózgu. Ich popularność, będąca podstawą kultur Wschodu, rośnie wśród zachodnich konsumentów zainteresowanych czystymi etykietami oraz produktach roślinnych.
- Korzyści dla wzroku
Chociaż COVID-19 wysunął zdrowie psychiczne i odporność na pierwszy plan w umysłach konsumentów, należy spodziewać się również rosnącego zainteresowania zdrowiem oczu. Chociaż trend dotyczy głównie starzejącej się populacji, wydłużony czas spędzany przed ekranem - czy to w wirtualnej szkole, pracy czy grach - wpłynie na wszystkie grupy demograficzne. Konsumenci będą szukali substancji odżywczych, takich jak: luteina, zeaksantyna, witamina C i witamina E, aby zniwelować potencjalne skutków przedłużonego czasu oglądania, takich jak zmęczenie czy suchość oczu.
- Jedzenie jako lekarstwo
COVID-19 był wyjątkowym katalizatorem, napędzającym globalny nurt ruchu „żywność jako lekarstwo”. Kupowanie żywności z myślą o określonych korzyściach zdrowotnych będzie nadal wyprzedzać wybór żywności ekologicznej, czystej, lokalnej itp. Należy zwrócić uwagę na etykietowanie naturalnych, prozdrowotnych składników. Młodsi konsumenci docenią żywność funkcjonalną, nowe i wyjątkowe składniki prozdrowotne oraz superfood.
- Nowe źródła probiotyków
Pandemia COVID-19 sprawiła, że konsumenci są bardziej świadomi okresu przydatności do spożycia produktów i marnotrawienia żywności. W związku z tym, w perspektywie 2021 r., zainteresowanie sfermentowaną i zakwaszoną żywnością będzie nadal rosło. Bakterie probiotyczne znajdą nowe, niemlecznicze źródła, takie jak ogórki (red. nowe dla rynku amerykańskiego), papryka i napoje fermentowane.
- Moc kefiru
Rosnąca świadomość zdrowotna i rosnący trend na produkty spożywcze bez laktozy zwiększą popyt konsumentów na żywność fermentowaną, taką jak kefir. W 2021 r. konsumenci docenią korzyści zdrowotne kefiru wynikające z różnorodności mikrobiologicznej. Dostępny na półkach sklepowych kefir o różnych smakach będzie nadal spożywany jako zdrowy i orzeźwiający napój w 2021 roku, a zarówno komercyjny kefir, jak i domowy kefir rzemieślniczy znajdziemy w wielu przepisach, w tym w sosach sałatkowych, pikantnych dipach, marynatach do drobiu i innych mięs, koktajlach owocowych, lodach i ciastkach śniadaniowych.
- Ponowne wykorzystanie opakowań - lokalnie
Troska o środowisko zajmie centralne miejsce w ujęciu lokalnym. Analiza cyklu życia produktu pokazuje, że regionalne, ponowne użycie i recykling opakowań są bardziej ekonomiczne i bardziej przyjazne dla środowiska niż wysyłanie zużytych opakowań na duże odległości do recyklingu, aby umożliwić późniejsze ponowne ich wykorzystanie. Wykorzystanie opakowań z recyklingu znajdzie zastosowanie także wśród restauracji dostarczających posiłki na wynos w postaci markowych pojemnikach wielokrotnego użytku i ustandaryzowanych pojemników, które można zwrócić do dowolnej restauracji lokalnej.
Źródło: https://www.ift.org/news-and-publications/blog/2021/2021-food-tech-predictions
Przeczytaj także
-
15.01.2021
Recykling opakowań – jak to się robi?
Czy opakowania produktów, które codziennie kupujemy nadają się do dalszego przetworzenia? Czasami niełatwo to stwierdzić. Spojrzenie producentów opakowań oraz firm zajmujących się ich recyklingiem pozwala rozwiać część mitów na ten temat.
-
14.01.2021
Rok 2021 w branży napojowej pod znakiem zrównoważonego rozwoju
Zrównoważony rozwój, certyfikowane surowce i optymalizacja procesów będą dominującymi trendem wpływającym na przemysł napojowy w tym roku w branży spożywczej. Według badania grupy Mintel 44% amerykańskich Millenialsów uważa, że marki przyjazne dla środowiska najlepiej odzwierciedlają osobiste wartości ich pokolenia.
-
31.12.2020
Rok 2021 Międzynarodowym Rokiem Owoców i Warzyw wg FAO
IYFV 2021 to wyjątkowa okazja by podnieść świadomość ludzi na temat ważnej roli owoców i warzyw w żywieniu ludzi, bezpieczeństwie żywnościowym i zdrowotnym, a także w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju ONZ.