Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rok 2021 w branży napojowej pod znakiem zrównoważonego rozwoju

Kategoria: Biznes

Pod koniec 2020 roku, pod wpływem pandemii COVID-19, higiena i zdrowie były czynnikami kształtującymi postrzeganie i działania konsumentów. Jednakże zrównoważona produkcja będąca przyjazną dla zasobów środowiskowych pozostaje nadal bardzo ważna dla wielu ludzi.

Trendy mające wpływ na branżę spożywczą

Instytut Fraunhofera ISI w Karlsruhe opublikował wyniki badań, w których prezentuje 50 trendów, które będą miały wpływ na europejski sektor spożywczy do 2035 r. Około piętnaście z nich jest ściśle związanych ze zrównoważonym rozwojem. Według tego badania „zrównoważona produkcja i łańcuchy wartości” pozwalają zaoszczędzić od 280 do 470 mld EUR rocznie. Instytut uważa również, że „surowe przepisy dotyczące odpadów” będą miały znaczący wpływ na przyszły rozwój tego sektora. Obecnie prawodawstwo Unii Europejskiej dotyczące odpadów narzuca producentom konieczność zintensyfikowania działań związanych z recyklingiem i ponownym wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach.

Pobierz raport ISI


Kwestie zrównoważonego rozwoju są już integralną częścią świata produkcji żywności i napojów - a konsumenci również narzucają i wymagają pewne rozwiązania. Według badania przeprowadzonego przez grupę badawczą Mintel 44% amerykańskich Millenialsów uważa, że marki przyjazne dla środowiska najlepiej odzwierciedlają osobiste wartości ich pokolenia. Kluczowi gracze w branży dostrzegają dwa punkty wyjścia. Jedno z nich to podejście bezpośrednie: w jaki sposób można zapewnić zrównoważoną produkcję napojów i płynnej żywności? Drugie, to podejście pośrednie: w jaki sposób pakowanie i sprzedaż tych produktów może maksymalnie ułatwić konsumentom regularną ochronę środowiska.

Surowce jako punkt wyjścia do zrównoważonego rozwoju

Istnieje wiele możliwości dla producentów napojów, którzy szukają punktu wyjścia do wytwarzania produktów przyjaznych dla środowiska.

Po pierwsze - certyfikowany surowiec. W przypadku produkcji napojów certyfikaty wskazują na zrównoważoną i uczciwą uprawę surowców podstawowych i półproduktów. Producenci mogą wziąć pod uwagę takie inicjatywy, jak Fairtrade, Rainforest Alliance czy UTZ, a dzięki certyfikacji swoich surowców wspierają platformy, takie jak SAI/FSA (Inicjatywa na rzecz Zrównoważonego Rolnictwa/Ocena Zrównoważonego Gospodarstwa).

Na przykład dzięki ekologicznemu i monitorowanemu pozyskiwanemu chmielowi prawie każdy browar może zrobić pierwszy krok już na etapie zakupu surowca. Dostawcy aromatów i składników mają w swoim portfolio również produkty certyfikowane, które w przypadku np. produktów NFC (nie z koncentratu) gwarantują naturalne i nieskazitelne doznania smakowe.

Przesunięcia w łańcuchu dostaw są również niewątpliwym znakiem, że rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju bliskie produkcji - a wraz z nimi redukcja CO2 – zdecydowanie upowszechniają się w branży napojów, co pozwala na minimalizację transportu i lepszą ochronę środowiska. Np. grupa Budweiser podaje, że jej zakłady produkcyjne w Wielkiej Brytanii pozyskują do 100% słodu ze źródeł brytyjskich. W tym celu grupa piwowarska ściśle współpracuje z rolnikami i partnerami detalicznymi, którzy wprowadzili nowy rodzaj zboża, dostosowany do wymagań Wielkiej Brytanii.

Oczywiście branża musi myśleć nie tylko o własnych zastosowaniach. Jednym z udanych przykładów tego otwartego sposobu myślenia jest wykorzystanie piwa w produkcji żywności. Odpady z produkcji piwa można wykorzystać w produkcji musli, mąki chipsów czy nawet kosmetyków.

Optymalizacja procesów w celu oszczędzania zasobów i energii

Po drugie - zrównoważone procesy. Energooszczędne procesy i koncepcje cykli mogą oszczędzać zasoby i energię w produkcji napojów. Ślad wodny jest ważnym wskaźnikiem dokumentującym oszczędne zużycie wody do produkcji napojów.

„Upcykling” to ponowne użycie i przekształcenie pozornie bezużytecznego produktu odpadowego w produkt o nowej wartości. W przeciwieństwie do „recyklingu” skutkuje to kwalifikowaną poprawą materiału. Zgodnie z prawem o recyklingu mówi się tylko wtedy, gdy surowiec był wcześniej klasyfikowany jako „odpad”.

Szczególnie browary intensywnie pracują nad utrzymaniem ilości zużywanej wody na niskim poziomie. Kluczowym terminem jest recykling ścieków. Uzdatnianie wody, takie jak ultrafiltracja i odwrócona osmoza, może zmniejszyć zużycie wody podczas produkcji napojów nawet o 80%. Udowodnił to duński browar Carlsberg, instalując system uzdatniania wody w swoim zakładzie w Fredericia. W konsekwencji oczekuje się, że średnie zużycie wody spadnie z 2,9 hektolitra na hektolitr piwa do 1,4 hektolitra.

Źródło: https://blog.drinktec.com/cross-industry/primary-focus-of-sustainability/

Wybierz temat: Dodatki i składniki Opakowania Procesy i Technologie Przemysł napojowy

Autor: Katarzyna Oleksy

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.