Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Pod koniec 2020 roku, pod wpływem pandemii COVID-19, higiena i zdrowie były czynnikami kształtującymi postrzeganie i działania konsumentów. Jednakże zrównoważona produkcja będąca przyjazną dla zasobów środowiskowych pozostaje nadal bardzo ważna dla wielu ludzi.
Trendy mające wpływ na branżę spożywczą
Instytut Fraunhofera ISI w Karlsruhe opublikował wyniki badań, w których prezentuje 50 trendów, które będą miały wpływ na europejski sektor spożywczy do 2035 r. Około piętnaście z nich jest ściśle związanych ze zrównoważonym rozwojem. Według tego badania „zrównoważona produkcja i łańcuchy wartości” pozwalają zaoszczędzić od 280 do 470 mld EUR rocznie. Instytut uważa również, że „surowe przepisy dotyczące odpadów” będą miały znaczący wpływ na przyszły rozwój tego sektora. Obecnie prawodawstwo Unii Europejskiej dotyczące odpadów narzuca producentom konieczność zintensyfikowania działań związanych z recyklingiem i ponownym wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach.
Kwestie zrównoważonego rozwoju są już integralną częścią świata produkcji żywności i napojów - a konsumenci również narzucają i wymagają pewne rozwiązania. Według badania przeprowadzonego przez grupę badawczą Mintel 44% amerykańskich Millenialsów uważa, że marki przyjazne dla środowiska najlepiej odzwierciedlają osobiste wartości ich pokolenia. Kluczowi gracze w branży dostrzegają dwa punkty wyjścia. Jedno z nich to podejście bezpośrednie: w jaki sposób można zapewnić zrównoważoną produkcję napojów i płynnej żywności? Drugie, to podejście pośrednie: w jaki sposób pakowanie i sprzedaż tych produktów może maksymalnie ułatwić konsumentom regularną ochronę środowiska.
Surowce jako punkt wyjścia do zrównoważonego rozwoju
Istnieje wiele możliwości dla producentów napojów, którzy szukają punktu wyjścia do wytwarzania produktów przyjaznych dla środowiska.
Po pierwsze - certyfikowany surowiec. W przypadku produkcji napojów certyfikaty wskazują na zrównoważoną i uczciwą uprawę surowców podstawowych i półproduktów. Producenci mogą wziąć pod uwagę takie inicjatywy, jak Fairtrade, Rainforest Alliance czy UTZ, a dzięki certyfikacji swoich surowców wspierają platformy, takie jak SAI/FSA (Inicjatywa na rzecz Zrównoważonego Rolnictwa/Ocena Zrównoważonego Gospodarstwa).
Na przykład dzięki ekologicznemu i monitorowanemu pozyskiwanemu chmielowi prawie każdy browar może zrobić pierwszy krok już na etapie zakupu surowca. Dostawcy aromatów i składników mają w swoim portfolio również produkty certyfikowane, które w przypadku np. produktów NFC (nie z koncentratu) gwarantują naturalne i nieskazitelne doznania smakowe.
Przesunięcia w łańcuchu dostaw są również niewątpliwym znakiem, że rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju bliskie produkcji - a wraz z nimi redukcja CO2 – zdecydowanie upowszechniają się w branży napojów, co pozwala na minimalizację transportu i lepszą ochronę środowiska. Np. grupa Budweiser podaje, że jej zakłady produkcyjne w Wielkiej Brytanii pozyskują do 100% słodu ze źródeł brytyjskich. W tym celu grupa piwowarska ściśle współpracuje z rolnikami i partnerami detalicznymi, którzy wprowadzili nowy rodzaj zboża, dostosowany do wymagań Wielkiej Brytanii.
Oczywiście branża musi myśleć nie tylko o własnych zastosowaniach. Jednym z udanych przykładów tego otwartego sposobu myślenia jest wykorzystanie piwa w produkcji żywności. Odpady z produkcji piwa można wykorzystać w produkcji musli, mąki chipsów czy nawet kosmetyków.
Optymalizacja procesów w celu oszczędzania zasobów i energii
Po drugie - zrównoważone procesy. Energooszczędne procesy i koncepcje cykli mogą oszczędzać zasoby i energię w produkcji napojów. Ślad wodny jest ważnym wskaźnikiem dokumentującym oszczędne zużycie wody do produkcji napojów.
„Upcykling” to ponowne użycie i przekształcenie pozornie bezużytecznego produktu odpadowego w produkt o nowej wartości. W przeciwieństwie do „recyklingu” skutkuje to kwalifikowaną poprawą materiału. Zgodnie z prawem o recyklingu mówi się tylko wtedy, gdy surowiec był wcześniej klasyfikowany jako „odpad”.
Szczególnie browary intensywnie pracują nad utrzymaniem ilości zużywanej wody na niskim poziomie. Kluczowym terminem jest recykling ścieków. Uzdatnianie wody, takie jak ultrafiltracja i odwrócona osmoza, może zmniejszyć zużycie wody podczas produkcji napojów nawet o 80%. Udowodnił to duński browar Carlsberg, instalując system uzdatniania wody w swoim zakładzie w Fredericia. W konsekwencji oczekuje się, że średnie zużycie wody spadnie z 2,9 hektolitra na hektolitr piwa do 1,4 hektolitra.
Źródło: https://blog.drinktec.com/cross-industry/primary-focus-of-sustainability/
Przeczytaj także
Od 1 stycznia 2021 r. wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem substancji o właściwościach słodzących bądź kofeiny lub tauryny podlega obowiązkowej opłacie.
Z dniem 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy wprowadzające nowe daniny publiczne - opłatę od środków spożywczych czyli tzw. „podatek cukrowy” oraz opłatę od sprzedaży napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml, potocznie zwanych „małpkami”.
W związku z Państwa dużym zainteresowaniem artykułem nt. „Trendów smakowych” w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.