Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Od 1 stycznia 2021 r. wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem substancji o właściwościach słodzących (tj. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami, środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących) bądź kofeiny lub tauryny podlega obowiązkowej opłacie.
Na wysokość opłaty (w przeliczeniu na litr napoju) składają się następujące części:
Maksymalna wysokość opłaty wynosi 1,2 zł w przeliczeniu na 1 litr napoju.
Obowiązek zapłaty opłaty ciąży na:
Organem właściwym w sprawie opłaty jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę podmiotu zobowiązanego do wniesienia opłaty.
Opłata stanowi przychód Narodowego Funduszu Zdrowia (96,5%) i dochód budżetu państwa (3,5%). Narodowy Fundusz Zdrowia przeznacza uzyskane środki na działania o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym oraz na świadczenia opieki zdrowotnej związane z utrzymaniem i poprawą stanu zdrowia świadczeniobiorców z chorobami rozwiniętymi na tle niewłaściwych wyborów i zachowań zdrowotnych (w szczególności z nadwagą i otyłością).
Z opłaty zwolnione są napoje:
Szczegóły zawarte są w rozdziale 3a ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym.
Źródło: IJHARS
Przeczytaj także
W dniu 14 grudnia br. opublikowano rozporządzenie Komisji (UE) 2020/2040 z dnia 11 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów alkaloidów pirolizydynowych w niektórych środkach spożywczych.
Czytanie etykiet żywności przed jej zakupem jest coraz częstszą praktyką, zwłaszcza wśród młodych konsumentów. Aby przyciągnąć ich uwagę etykiety powinny być tak „czyste”, jak to tylko możliwe, pozbawione numerów „E” (oznaczających dodatki do żywności) czy dziwnie brzmiących nazw.
W związku z Państwa dużym zainteresowaniem artykułem nt. „Trendów smakowych” w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.