Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Burgery plant-based – skład, trendy i wyzwania

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Burgery plant-based – skład, trendy i wyzwania

Brytyjski rynek produktów roślinnych, obejmujący pieczywo, produkty mleczne i zamienniki mięsa, w 2023 roku osiągnął wartość 942 mln funtów, z czego aż 373 mln funtów przypadło na same roślinne zamienniki mięsa. Popularność tych produktów utrzymuje się na stabilnym poziomie, a konsumenci wybierają je głównie ze względu na korzyści zdrowotne związane z ograniczeniem spożycia mięsa oraz pozytywny wpływ na środowisko. Mimo to, cena i smak wciąż pozostają głównymi barierami dla dalszego wzrostu rynku.

Skład i wartości odżywcze burgerów roślinnych

Burgery roślinne są projektowane tak, by jak najbardziej przypominały tradycyjne burgery mięsne pod względem wartości odżywczych, smaku i tekstury. Zazwyczaj zawierają mniej białka i tłuszczu, a więcej węglowodanów i błonnika niż burgery wołowe. Wyższa zawartość błonnika to dodatkowy atut zdrowotny, a węglowodany i błonnik pełnią funkcje technologiczne, poprawiając strukturę i konsystencję produktu1.

Produkt

Białko (g/100g)

Węglowodany (g/100g)

Błonnik (g/100g)

Tłuszcz (g/100g)

Burgery roślinne

12,0–19,1

3,7–7,8

1,2–6,3

11,6–15,6

Burgery wołowe

21,6–23,6

2,1–5,7

0,5–1,5

12,8–19,2

Proces produkcji i składniki

Większość burgerów roślinnych opiera się na izolatach i koncentratach białka (głównie z grochu, soi i pszenicy), skrobi i błonniku w postaci gum, a także tłuszczach roślinnych. Składniki te pozwalają precyzyjnie kształtować strukturę, smak i teksturę burgera. Do ich uzyskania stosuje się zaawansowane techniki, takie jak ekstrudowanie czy druk 3D. Jednak coraz większą uwagę zwraca się na ograniczanie liczby wysokoprzetworzonych składników na rzecz tzw. „clean label”, czyli krótszych i bardziej naturalnych list składników.

Wpływ na środowisko i koszty

Produkcja wysoko przetworzonych składników, takich jak izolaty białka, wiąże się ze znacznym śladem węglowym – np. izolaty białka grochu uzyskiwane metodą mokrej ekstrakcji generują ok. 5,3 kg CO₂ na kilogram produktu, podczas gdy mniej przetworzone mąki zbożowe – zaledwie 0,05 kg CO₂ na kilogram. Zastępowanie części wysokoprzetworzonych składników pełnoziarnistymi mąkami zbożowymi pozwala nie tylko zmniejszyć wpływ na środowisko, ale również obniżyć koszty produkcji. Eksperymenty wykazały, że nawet przy 40% zastąpieniu teksturowanego białka sojowego mąką zbożową, twardość i jakość burgera pozostają na zadowalającym poziomie, a koszt surowców może spaść o ok. 0,40 funta na kilogram, co w skali przemysłowej daje milionowe oszczędności rocznie.

Podsumowanie

Rynek burgerów roślinnych jest stabilny, a dalszy rozwój wymaga kompromisu między funkcjonalnością, smakiem, ceną i wpływem na środowisko. Ograniczenie udziału wysokoprzetworzonych składników na rzecz bardziej naturalnych i lokalnych surowców to kierunek, który może przynieść korzyści zarówno konsumentom, jak i producentom.

Pełna treść raportu dostępna jest pod adresem: https://doi.org/10.1093/foodst/vwaf0101

Źródło: Taylor-Vissers A., "Plant-based burgers – the whole story", Food Science and Technology, Sustainable Formulations, Volume 39 Issue 1, 2024

 

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Dieta i zdrowie Plant-based Procesy i Technologie Przemysł mięsny

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.