Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Szwajcarski Sąd Najwyższy rozstrzygnął spór o nazewnictwo produktów roślinnych

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Federalny Sąd Najwyższy Szwajcarii wydał ostateczne orzeczenie zakazujące używania terminów pochodzenia zwierzęcego, takich jak „kurczak” i „wieprzowina” na etykietach wegańskich produktów spożywczych. Decyzja ta kończy wieloletni spór prawny między Planted Foods z siedzibą w Zurychu a federalnymi organami ds. bezpieczeństwa żywności.

W 2021 roku Federalny Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii (FSVO) wydał interpretację, zgodnie z którą używanie nazw takich jak „wegański kurczak” czy „sojowa wieprzowina” jest mylące i powinno być zakazane. FSVO argumentował, że takie oznaczenia mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do rzeczywistego charakteru produktu.

Firma Planted Foods, szwajcarski producent roślinnych zamienników mięsa, odwołała się od tej interpretacji. W listopadzie 2022 roku Sąd Administracyjny Kantonu Zurych orzekł na korzyść Planted Foods, uznając, że używanie nazw takich jak „wegański kurczak” czy „wegańska wieprzowina” nie jest mylące, pod warunkiem że jasno wskazuje się na roślinne pochodzenie produktu. Sąd podkreślił, że takie nazwy pomagają konsumentom zrozumieć, do czego produkt jest przeznaczony i jak można go wykorzystać w kuchni.

Apelacja do Sądu Najwyższego i precedensowa decyzja

Mimo orzeczenia sądu kantonalnego, Federalny Departament Spraw Wewnętrznych (FDHA) złożył apelację do Federalnego Sądu Najwyższego. Decyzja tego sądu ma charakter precedensowy i wpłynie na przyszłe regulacje dotyczące etykietowania produktów roślinnych w Szwajcarii.

W orzeczeniu stwierdzono, że odniesienia do konkretnych gatunków zwierząt na produktach pochodzenia roślinnego są niezgodne z krajowym prawem dotyczącym etykietowania żywności, które wymaga, aby informacje o produkcie dokładnie odzwierciedlały jego zawartość. Terminy tradycyjnie kojarzone z mięsem zwierząt nie są dozwolone na produktach wegańskich, nawet jeśli poprzedzane są kwalifikatorami, takimi jak „roślinny” lub „wegański”. Według sądu takie użycie stanowi oszustwo konsumenta.

Określenia takie jak „stek” nadal są dozwolone

Chociaż określenia takie jak „stek” czy „filet” pozostają prawnie dopuszczalne, sąd uznał, że nazwy bezpośrednio związane z gatunkami zwierząt są niezgodne z produktami bezmięsnymi, niezależnie od dodatkowych kwalifikatorów pochodzenia roślinnego.

Kontekst europejski

W Europie kwestia nazewnictwa produktów roślinnych również budzi kontrowersje. W 2024 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że zakazywanie używania nazw takich jak „stek” czy „kiełbaski” dla produktów roślinnych jest niezgodne z prawem unijnym, o ile etykietowanie nie wprowadza konsumentów w błąd. W odpowiedzi na to orzeczenie, Francja uchyliła wcześniejsze przepisy zakazujące takich nazw dla produktów roślinnych.

Dzięki temu orzeczeniu Szwajcaria staje się pierwszą europejską jurysdykcją, która wprowadziła sądowy zakaz stosowania terminów mięsnych specyficznych dla gatunku w marketingu wegańskich produktów spożywczych. 

Źródła: https://vegconomist.com/politics-law/swiss-supreme-court-bans-animal-specific-terms-vegan-product-labels/

https://plantbasednews.org/culture/law-and-politics/swiss-court-vegan-meat-labels-terms/?utm_source=chatgpt.com
Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Plant-based Prawo żywnościowe

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.