Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Certyfikacja “virus-free”

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Granice zostały zamknięte. Swoboda przepływu osób została wstrzymana. Między państwami mogą jednak w dalszych ciągu przepływać towary. Powstaje więc naturalna obawa czy koronawirus nie przeniesie się wraz z wędrującą z kraju do kraju żywnością. Dotyczy to zwłaszcza przewozu żywności nieopakowanej – owoców, warzyw, surowego mleka czy mięsa.

Pomimo, że wszystkie autorytety naukowe zgodnie potwierdzają, że COVID-19 nie przenosi się przez żywności i wystarczy zachowanie odpowiednich procedur sanitarnych (WHO, EFSA, BfR, GIS), rynek chce się dodatkowo zabezpieczać. Jak? Poprzez “antywirusową” certyfikację.

W Polsce jeszcze ta kwestia nie wypłynęła na szerszą skalę (bo zamknięte granice mamy zaledwie od kilku dni), ale warto zobaczyć już teraz, jak temat rozwinął się we Włoszech. Obecnie na włoskich granicach stoją ciężarówki z załadowaną żywnością i mają problem z wyjazdem z Włoch.

Do kwestii tej odniósł się już na początku marca Minister Zdrowia w okólniku z 2 marca br. W dokumencie tym, w kontekście stwierdzenia, że koronawirus nie przenosi się przez żywność, wyraźnie wskazano także, że “Bezpieczeństwo żywności jest cały czas zapewnione poprzez stosowanie obowiązujących norm, dlatego też ewentualne żądania przedstawiania certyfikacji w tym zakresie należy uznać za niewłaściwe“. W tym samym duchu wypowiada się także włoska Minister Rolnictwa Teresa Bellanova, która podkreśla, że wymaganie certyfikatów “antywirus” jest niedopuszczalne, stanowi nieuczciwą konkurencję i podważa zasady wspólnego rynku i lojalnej współpracy między państwami członkowskimi (cyt. za TGCOM24). Pani Minister domaga się też podjęcia jednoznacznych działań w tym zakresie ze strony Komisji Europejskiej. A obywateli Włoch namawia do nabywania produktów krajowych.

Przy okazji można też wspomnieć, że niektórzy włoscy przedsiębiorcy – by wspomóc eksport włoskiej żywności – z własnej inicjatywy oznaczali swoje produkty jako “coronavirus-free”. Tego rodzaju oznaczenia naruszają jednak przepisy prawa żywnościowego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności: “Informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać w błąd, w szczególności: c) przez sugerowanie, że środek spożywczy ma szczególne właściwości, gdy w rzeczywistości wszystkie podobne środki spożywcze mają takie właściwości, zwłaszcza przez szczególne podkreślanie obecności lub braku określonych składników lub składników odżywczych“. Eksponowanie zatem, że dany produkt jest “virus-free”, w dorozumiany sposób sugeruje, że inne produkty mogą potencjalnie “być z koronawirusem”. Co nie jest prawdziwe, zważywszy na potwierdzoną nieprzenoszalność COVID-19 za pośrednictwem żywności.

Autor:Centrum Prawa Żywnościowego
Centrum Prawa Żywnościowego
dr Agnieszka Szymecka-Wesołowska
wspólnik Centrum Prawa Żywnościowego
a.szymecka@food-law.pl
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.