Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Hit czy mit czyli kilka faktów na temat jedzenia

Obecne czasy to doba komputerów oraz Internetu. Ułatwiają one niezwykle życie współczesnych konsumentów. Pozwalają na uzyskanie informacji na nurtujące nas pytania w bardzo wielu dziedzinach życia, np. w kwestii produktów spożywczych czy zdrowej żywności.  Jednak, czy informacje zawarte w Internecie są prawdziwe? Czy można im zaufać?

Tak, można, ale trzeba sprawdzić pochodzenie tych informacji. Na różnych portalach mogą być zawarte informacje mijające się z prawdą. Lecz gdy trochę się  poszuka, można odnaleźć publikacje popularno- naukowe, które są bardzo dobrym źródłem informacji.  Poniżej przedstawię parę informacji, które na pozór wydają się prawdziwe i przydatne w zdrowym żywieniu, ale niestety wprowadzają w błąd.

1.       Produktu typu „light” o obniżonej zawartości tłuszczu lub cukru.

Brzmi fajnie, ma mniej tłuszczu, a co za tym idzie mniej kalorii. Na pozór produkt bardzo atrakcyjny dla konsumenta, który chce się zdrowo odżywiać. Tłuszcz jest nośnikiem smaku i zapewnia odpowiednią konsystencje produktu. Technolodzy żywności mają trudne zadanie aby wyprodukować produkt, który będzie atrakcyjny dla konsumenta i nie będzie posiadał odmiennych cech sensorycznych.

Przez obniżenie kaloryczności obniża się tez jakość- produkt staje się bardzo przetworzony.  Określenie typu „light” używane jest także do artykułów o obniżonej zawartości cukru. W takich produktach, aby zachować słodkość produktu, cukier jest zastąpiony chemicznymi substancjami słodzącymi. Takie produkty mogą źle wpływać na nasze zdrowie- zawierają większe ilości substancji konserwujących, barwników czy sztucznych aromatów. Dodawanie tych substancji ma na celu polepszenie walorów sensorycznych, aby produkt był nadal atrakcyjny dla konsumenta (zatuszowanie usunięcia tłuszczu i cukry).

2.       Ciemne pieczywo jest zdrowe.

Jest to prawda. Jednak trzeba uważać, ponieważ duża ilość ciemnego pieczywa dostępnego na rynku spożywczym tylko „udaje” zdrowe wyroby. Ciemne pieczywo powinno być produkowane z mąki razowej, która jest poddawana przemiałowi tylko raz. Dzięki takiemu zabiegowi zachowuje wszystkie składniki ziarna. Artykuły, które udają to pieczywo są produkowane z mąki białej i przy użyciu barwników, które nadają ciemną barwę. W efekcie wcale nie są zdrowe. Wybierając pieczywo nie należy kierować się kolorem pieczywa, lecz rodzajem mąki.

3.       Lepiej jest używać cukru brązowego niż białego.

Jest to nieprawda - nie ma prawie żadnej różnicy pomiędzy zdrowotnością cukru białego, a brązowego. Zarówno jeden, jak i drugi cukier to prawie czysta sacharoza. Wartości energetyczna cukru białego jest nieznacznie większa i wynosi ok. 402 kcal w 100 gramach produktu, natomiast w przypadku cukru brązowego wartość ta wynosi ok. 380 kcal w 100 gramach produktu.  Znaczne różnice można zauważyć w właściwościach sensorycznych, dlatego też np. do popularnego drinka mohito jest używany cukier brązowy... Niestety, firmy produkujące żywność często  oszukują konsumentów barwiąc cukier biały. Oczywiście taka informacje istnieje na opakowaniu, tylko jest umieszczona w mało widocznym miejscu napisana małą czcionką. Osoba kupująca najczęściej nie czyta co jest napisane,  tylko widzi kolorowy obrazek widniejący na pudełku przedstawiający cukier w kolorze brązowym.

Powyższe na pozór fakty mijają się z prawdą. Producenci potrafią sprytnie działać na niekorzyść kupujących, między innymi poprzez barwienie pieczywa czy cukru. Nieświadomy konsument idzie do sklepu i kupuje te produkty z przekonaniem, że robi dobrze, zdrowo się odżywia. Dlatego tak ważna jest świadomość konsumenta oraz sprawdzanie informacji, które gdzieś zostaną usłyszane czy przeczytane.

 

Słowa kluczowe:

Autor: Adamina Duda KNTŻ

Artykuł_opublikowany_dzięki_firmie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.