Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Pokolenie millennialsów wciąż poszukuje nowych produktów, które są zdrowe i naturalne. Jedną z często wybieranych przez nich opcji są produkty mleczne. Ostatnie badania wskazują, że zarówno produkty o niskiej, jak i wysokiej zawartości tłuszczu, oferują korzyści zdrowotne, począwszy od walki z cukrzycą, poprzez wzmocnienie kości i poprawę pamięć, aż do ogólnego polepszenia zdrowia psychicznego konsumenta.
Rosnąca popularność mleka jest zjawiskiem globalnym. Zgodnie z raportem Global Packaging Trends Report 2017, szacuje się, że w Chinach do roku 2020 sprzedaż zwykłego jogurtu wzrośnie o 26%, natomiast w Indiach o 16%. Raport stworzony został przez Euromonitor International na zlecenie czołowych stowarzyszeń z sektora opakowalnictwa (PPMI, APPMA, UCIMA, PPMA).
Jednym z czynników mających obecnie duży wpływ na wzrost sprzedaży w tym sektorze jest szeroki zakres możliwości zastosowania różnego rodzaju opakowań dostępnych na rynku produktów mleczarskich.
Wcześniej mleko było dostępne głównie w pudełkach kartonowych. Dziś dostarczane jest w wygodnych, atrakcyjnych dla ludzi „zabieganych” oraz przyjaznych dla użytkownika butelkach PET. Butelki PET (Politereftalan etylenu) są też jedną z czterech nadrzędnych tendencji wzrostu sprzedaży w sektorze produktów mlecznych.
Butelki PET – produkty mleczne
Część z produktów mlecznych pojawiających się obecnie na rynku, np. jogurtów lub koktajli, dostępnych jest, małych, jednorazowych butelkach typu PET. Lekkie i wytrzymałe butelki zapewniające łatwe i wygodne przenoszenie produktów mleczarskich, umożliwiają producentom tworzenie nowych rozwiązań w sektorze opakowań. Pozwalają one producentowi wyróżnić się od konkurentów na półkach sklepowych na wiele sposobów. Po pierwsze PET może być rozdmuchiwany w szeroką gamę kształtów i rozmiarów, oferując znacznie większe możliwości niż kartony. Po drugie, dzięki właściwościom typowym dla tworzywa PET, opakowania żywności tego typu lepiej prezentują produkt w porównaniu z opakowaniami z polietylenu o wysokiej gęstości (HDPE). Co więcej transparentność opakowania staje się obecnie nowym standardem w segmencie świeżego mleka premium, a błyszczący wygląd butelek PET z barierami ultrafioletowymi (UV) doskonale wpisuje się w ten trend, dodatkowo często decydując o lepszej jakości produktu oraz przedłużeniu jego trwałości.
Opakowanie elastyczne
Opakowania elastyczne branży mleczarskiej zyskały swoją popularność od kiedy duże firmy, takie jak np. Kraft, rozpoczęły pakowanie sera tartego w „stojące” opakowania, umożliwiające ponowne zamknięcie. Taki rodzaj opakowania oferuje nie tylko wygodę szczelności już otwartego produktu, ale również oszczędza przestrzeń, co jest niezwykle ważne przy stale rosnącej liczbie mieszkańców miast na całym świecie żyjących w małych mieszkaniach, jak również pozwala oszczędzić miejsce na półkach sklepowych.
Najnowszą kategorią produktów mleczarskich wykorzystujących opakowania elastyczne są jogurty, a w szczególności produkty przeznaczone dla dzieci. Producenci chcą wykorzystać elastyczność opakowania, która pozwala dzieciom ściskać produkt w celu spożycia.
Mniejsze porcje
Ponieważ wiele osób na całym świecie mieszka w zatłoczonych centrach miejskich, wielkość opakowania jest bardzo ważnym czynnikiem.Opakowania rodzinne sprawdzają się dla dużych, podmiejskich gospodarstw domowych, jednak wg. najnowszych danych, rosnąca liczba gospodarstw domowych, zwłaszcza w krajach rozwiniętych, składa się zazwyczaj tylko z jednej lub dwóch osób – konsumentów, którzy poszukują opakowań o mniejszej pojemności.
Opakowania typu „multipack” (kilka mniejszych opakowań w opakowaniu zbiorczym) umożliwiają małym rodzinom na korzystanie z jednej porcji produktu bez konieczności otwierania całego, dużego opakowania i martwienia się, że produkty przeterminują się.
Kolejną istotną kwestią dla nowoczesnego konsumenta jest kontrola wielkości posiłku. Konsumenci, zwłaszcza w krajach wysoko rozwiniętych, stają się coraz bardziej świadomi swoich wyborów żywieniowych. Dlatego poszukują przekąsek jednocześnie wygodnych jak i pozwalających im na zachowanie zdrowego stylu życia.
Rozwiązania typu „on-the-go”
Mniejsze rozmiary opakowań produktów mleczarskich wiążą się z coraz szybszym stylem życia, umożliwiając konsumentowi chwycenie małego opakowań jogurtu lub sera twarogowego. W ten sposób nie tracąc czasu na przygotowanie posiłku konsument może dalej pędzić za swoimi sprawami będąc uzbrojonym w poręczny lunch lub przekąskę.
Źródła:
DairyReporter.com Four trends driving innovation in dairy packaging
Przeczytaj także
Zgodnie z danymi zebranymi przez National Institutes of Health (USA), około 65% osób dorosłych na całym świecie ma problemy związane z przyswajaniem laktozy zawartej w mleku.
Badania przeprowadzone opublikowane w Food Chemistry sugerują, że wykorzystanie nanocząsteczek wapnia we wzbogaconym mleku może zwiększyć bioprzyswajalność substancji odżywczych.