Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Badanie konsumenckie przeprowadzone przez firmę MINTEL wskazało, że najbardziej popularne i pożądane profile smakowe dla napojów bezalkoholowych to nuty cytrusowe i owoców jagodowych.
Cytrusy kojarzą się z dużą zawartością witaminy C, jagodowe z bogactwem antyoksydantów
Cytrusy konsumentom kojarzą się z dużą zawartością witaminy C, a wśród nich najbardziej popularnym owocem jest grapefruit.
Natomiast wśród owoców jagodowych bogatych w antyoksydanty ostatnio niesłabnącą popularnością cieszą się: owoc czarnego bzu, żurawina i czarna porzeczka. Konsumenci coraz chętniej spożywają i poszukują napojów z nutami ziołowymi, takimi jak: bazylia czy mięta oraz przyprawami, jak: cynamon czy goździki. Dużym zainteresowaniem cieszą się zwłaszcza napoje energetyczne o nutach koktajli alkoholowych moijto czy margarita.
New Product Development – znajomość profili smakowych kluczowa do prawidłowej oceny sensorycznej
Znajomość poszczególnych profili, czy to owocowych czy też przyprawowych, to podstawa w procesie NPD. Więcej, to wiedza, umiejętności i wrażliwości, które są niezbędne do prawidłowego tworzenia produktu, prawidłowej komunikacji pomiędzy działami zaangażowanymi w rozwój produktów i wreszcie z samymi konsumentami.
Te umiejętności są też niezbędne do prawidłowej oceny sensorycznej produktów własnych i konkurencji. Umiejętności te pozwalają, tak jak w przypadku prawidłowej oceny wina, na uchwycenie niuansów smakowych, złożoności profilu smakowego produktu. W przypadku ślepych degustacji wina oraz profesjonalnej ich oceny sensorycznej umiejętność rozpoznawania oraz rozróżniania nut smakowych i zapachowych to podstawa. Wino ze szczepów białych nie będzie ujawniać nut czarnej porzeczki czy wiśni i odwrotnie – wino ze szczepów czerwonych nut grapefruita czy mango.
Szczep, taki jak Cabernet Sauvignon daje wina o wyraźnych nutach czarnej porzeczki, wiśni, zaś Merlot nuty jagody, malin czy śliwek.
Bez wątpienia na wrażenia smakowe bardzo istotny wpływ ma: zawartość alkoholu i cukru, kwasowość, ilość tanin, wiek wina, region/terroir i proces produkcji. Właściwa ocena wina to połączenie nie tylko wiedzy o nich czy ilość wypitych kieliszków, ale też trening i umiejętność rozłożenia bogatego bukietu na nuty pierwotne. Tę umiejętność można posiąść i wytrenować.
Zmysł smaku i zapachu to najtańszy w firmie aparat pomiarowy, ale…
Zmysł smaku i zapachu to najtańszy w firmie aparat pomiarowy, ale bez odpowiedniej kalibracji i wiedzy jest niestety bezużyteczny.
Akademia Sensoryczna to cykl szkoleń i warsztatów w zakresie:
Bez ciągłego rozwijania i testowania już osiągniętego poziomu wrażliwości sensorycznej, możliwości wykorzystania tych zmysłów maleją.
Jakie korzyści i umiejętności dostarczy udział w Akademii Sensorycznej?
Akademia Sensoryczna to będzie cykl praktycznych szkoleń i warsztatów w zakresie treningu zmysłów smaku i zapachu w zastosowaniach profesjonalnych, a także możliwość pogłębienia praktycznej wiedzy oraz rzeczywistego przetestowania smaków i zapachów najczęściej używanych w branży spożywczej.
Celem warsztatów w ramach cyklu Akademia Sensoryczna jest precyzyjne określenie wrażliwości smakowo-zapachowej na badany bodziec smakowo-zapachowy z jednej strony, a z drugiej zdobycie unikalnego doświadczenia w rozpoznawaniu czystych, pojedynczych składników, np.: cytryn, mango, bazylii, karmelu czy imbiru.
Odpowiedź na te i inne pytania znajdziecie Państwo podczas warsztatów z cyklu Akademia Sensoryczna.