CSB-System
Oprogramowanie ERP/MES dla przemysłu spożywczego
Owoce i warzywa zawsze muszą być świeże - z naciskiem na „zawsze“ oraz na „świeże“. To duże wyzwanie dla branży owocowo-warzywnej, ponieważ trzeba zrobić kilka rzeczy naraz: zagwarantować dostępność produktów, zapewnić niski stopień zamrożenia kapitału i nie rozczarować konsumentów. W skrócie: poza ceną i jakością to właśnie niezawodność dostaw i krótkie czasy ich realizacji są kluczowe w walce o udziały rynkowe.
Zoptymalizowany magazyn
No dobrze, ale co tak naprawdę to oznacza w przypadku magazynu, w którym przechowywane są szybko zbywalne towary o krótkich datach minimalnej trwałości? Aby dotrzymać coraz krótszych terminów realizacji dostaw, przedsiębiorstwa z sektora owocowo-warzywnego muszą rozważyć utrzymywanie wysokich stanów magazynowych. Jednak przepełnione magazyny mogą prowadzić do tego, że koszty składowania szybko poszybują w górę i negatywnie wpłyną na płynność i rentowność. Do tego trzeba liczyć się z koniecznością utylizacji niesprzedanego towaru i powstaniem w związku z tym start magazynowych. Z drugiej strony utrzymywanie niskich stanów magazynowych może skutecznie uniemożliwić produkcję i realizację dostaw, co z kolei przełoży się na negatywne oceny od dostawców i klientów.
Nie obejdzie się, rzecz jasna, bez minimalnego stanu magazynowego materiałów pomocniczych i eksploatacyjnych. Tylko jakie materiały tego typu są potrzebne i w jakiej ilości? Dysponent określi te dane na podstawie historycznych wskaźników zużycia i okresu zaopatrzenia. Jeżeli zdefiniowana jest wartość progowa, to każdorazowe przekroczenie dolnej granicy stanu magazynowego automatycznie aktywuje zamówienie brakujących materiałów u wybranych dostawców.
Dyspozycje w oparciu o dane
Jakie wartości służą do obliczania stanu minimalnego lub optymalnego? Rozwiązanie CSB dla zarządzania magazynem robi to na podstawie informacji o wszystkich istotnych towarach przy uwzględnieniu jakości, ilości, ceny, daty minimalnej trwałości oraz lokalizacji i wsadu. A wszystko to w dowolnie wielu lokalizacjach, magazynach i firmach. W przypadku dyspozycji bazujących na danych można zagwarantować, że wszystkie towary będą dostępne we właściwym czasie, na właściwym miejscu i we właściwej ilości przy jednoczesnym dotrzymaniu uzgodnionych terminów i optymalnie wykorzystanej powierzchni magazynowej. Szybka analiza danych umożliwia natychmiastową reakcję na wszelkie wahania w zakresie zapotrzebowania lub dostaw. Informacje o miejscach magazynowych są dostępne na naciśnięcie klawisza, dzięki czemu pracownicy magazynowi mogą od razu zlokalizować potrzebne towary.
Prowadzenie magazynu z dokładnością co do wsadu gwarantuje nie tylko optymalny stan magazynowy, ale również pełne śledzenie pochodzenia wsadów. Z naszego doświadczenia wynika, że jeżeli uda się udostępnić wszystkie towary przy najniższym możliwym zamrożeniu kapitału, to taka optymalizacja stanu magazynowego pozwoli zredukować koszty nawet do 30%.
Nie tylko zarządzanie magazynem
Dyspozycje i zarządzanie magazynem to dla większości naszych klientów tylko jeden z elementów planowania. Rosnący popyt na produkty BIO/organic, większa świadomość konsumencka w zakresie zdrowego odżywiania się, ale także zmiany klimatyczne i związane z nimi zmienne naturalne warunki produkcji mają ogromny wpływ na całą branżę owocowo-warzywną. Producenci muszą planować szybko i różnokierunkowo, aby na bieżąco uwzględniać wszystkie te warunki ramowe.
To właśnie z tego powodu wiele przedsiębiorstw decyduje się na kompleksową cyfryzację obejmującą produkcję, magazyny i łańcuch dostaw. Wszystkie procesy są przy tym dopasowane do indywidualnych wymagań danego zakładu. Konkretnie oznacza to, że przedsiębiorstwa te odpowiednio organizują w swoim systemie ERP proces zaopatrzenia włącznie z rozliczeniem producentów i oceną dostawców, a także planują i sterują produkcją oraz sprzedażą w powiązaniu z kompletacją i wysyłką. Oczywiście przy pełnej integracji z controllingiem i zarządzaniem jakością.
A jak to wygląda u naszych klientów?
Nasi klienci już od dawna z powodzeniem stosują te rozwiązania w praktyce. Na przykład szwajcarski producent sałat gotowych Eisberg AG wykorzystuje moduły planowania produkcji, zarządzania jakością, śledzenia pochodzenia i EDI we wszystkich swoich lokalizacjach znajdujących się w różnych krajach na świecie.
Liczby robią w tym przypadku wrażenie: Eisberg AG przetwarza dziennie ponad 50 ton produktów świeżych i dysponuje własnym centrum logistycznym o powierzchni ponad 5000 metrów kwadratowych, a także własną flotą transportową i dwupoziomową chłodnią.
Mówiąc krótko, to po prostu działa!
Zachęcamy do zapoznania się z innymi przykładami referencyjnymi. Opisujemy tu konkretne przykłady optymalizacji, cyfryzacji i automatyzacji z szeroko rozumianego sektora spożywczego.
Zapraszamy także do obserwowania profilu CSB-System Polska na portalu LinkedIn.
Przeczytaj także
Szwajcarskie przedsiębiorstwo sektora spożywczego Bell Food Group jest w samym środku cyfrowej transformacji. Dla prezesa zarządu Svena Friedli ważne są przede wszystkim dwie rzeczy: niezawodny partner IT i właściwe technologie, które pomogą osiągnąć wytyczone cele biznesowe.
Czy to przemysł mięsny czy napojów albo przemysł cukierniczy, receptura to centralny punkt w procesie produkcji żywności. Wszyscy wiemy, że nawet najmniejsze modyfikacje kompozycji składników mogą mieć ogromny wpływ na smak, jakość i marże.'
Według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) globalne spożycie ryb w 2020 roku wyniosło ponad 158 mln ton, osiągając tym samym rekordowo wysoki poziom. Branża wykazuje tendencje wzrostowe, jednak producentów czekają też trudne wyzwania. Ale jakie one są i jak można im sprostać wykorzystując potencjał cyfryzacji?
Polecane produkty