Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Optymalizacja działalności firmy z branży spożywczej poprzez analizę śladu węglowego (carbon footprint)

Kategoria: Procesy i Technologie

Każdego dnia, w wielu polskich firmach, dyskutuje się o możliwościach skutecznego konkurowania z produktami i usługami pochodzącymi z innych krajów. Firmy i organizacje ciężko pracują obecnie nad redukcją emisji dwutlenku węgla. Redukcja emisji nie jest w firmach traktowana jedynie jako skuteczny element Public Relations. To właśnie firmy czują ze strony otoczenia biznesowego rosnącą presję przewodnictwa społeczeństwu w dążeniu do zrównoważonej przyszłości.

Firmy na całym świecie, także i w Polsce decydują się na obliczanie śladu węglowego przede wszystkim z pobudek biznesowych. To rynek wymusza na nich takie działania. Firmy, które współpracują z partnerami międzynarodowymi są wręcz zobligowane do obliczania śladu węglowego dla swoich produktów lub organizacji. Polskie firmy dowiadują się o śladzie węglowym przede wszystkim ze strony swoich zachodnich kontrahentów, ponieważ ślad węglowy jest jednym z kryteriów zapytań ofertowych.

Szczególnie w firmach brytyjskich widzimy tendencję, że wartość śladu węglowego konkretnego produktu ma większe znaczenie niż jego cena, za którą można go zakupić.

W przypadku firmy z branży spożywczej kluczowym elementem skutecznego obniżania śladu węglowego jest uwzględnianie redukcji emisji dwutlenku węgla w jej łańcuchach dostaw. To właśnie łańcuchy dostaw w znacznym stopniu przyczyniają się do śladu węglowego firmy, przewyższając kilkukrotnie emisje operacyjne organizacji.

Bez wątpienia, by konkurować na ryku należy analizować, obliczać ślad węglowy i na tej podstawie optymalizować procesy, zwiększać konkurencyjność, budować zrównoważoną przyszłość.

Określanie śladu węglowego jest sformalizowane, ze względu na konieczność zapewnienia porównywalności. Opiera się na międzynarodowych, lub krajowych standardach i wytycznych, w tym:

  • PAS 2050 - szczegółowy opis sposobu obliczania, oparty na normach: ISO 14021, ISO 14040, ISO 14044:2006 i wytycznych IPCC;
  • WRI GHG Protocol;
  • Carbon Disclosure Project;
  • Metody opracowane przez Europejskie Centrum Badawcze (JRC);
  • Normy: ISO 2013: 14067 oraz ISO 14064.

Częstą praktyką rynkową jest weryfikacja raportowanego śladu węglowego przez niezależnego weryfikatora.

W Polsce na liczenie śladu węglowego decydują się przede wszystkim firmy międzynarodowe oraz takie, które w łańcuchu dostaw posiadają kontrahenta, który wymaga od nich określania wielkości śladu węglowego.

Zarządzający firmami powinni zrozumieć, że efektem analizy śladu węglowego jest osiągnięcie jak najlepszego efektu środowiskowego. Natomiast nie mniej ważnym elementem z punktu widzenia prowadzenia biznesu jest obniżenie kosztów działalności firmy.

Obliczanie śladu węglowego dla przedsiębiorstwa lub konkretnego produktu, to dwa najpopularniejsze trendy analizy. Metodologia w obu przypadkach jest identyczna, natomiast w trakcie obliczania śladu węglowego, w zależności od zachodzących procesów, brane są pod uwagę inne elementy.

Aktualnie większość firm decyduje się na obliczanie śladu węglowego dla konkretnego produktu. W ten sposób firma zwiększa konkurencyjność wytwarzanych dóbr i spełnia oczekiwania swoich kontrahentów. To bardzo ciekawe podejście, ponieważ przedsiębiorca obniżający ślad węglowy konkretnego produktu, w konsekwencji cechujący się niższym śladem węglowym niż konkurencji, pokazuje całemu rynkowi, że optymalizuje procesy w firmie, a jego zarządzanie jest bardziej świadome.

W tym momencie należy zaznaczyć, że obniżanie śladu węglowego, nie jest jedynie chwytliwym hasłem w komunikacji firmy. Analiza śladu węglowego to rozwój, to poprawa efektywności energetycznej, to w końcu spojrzenie na firmę w szerokiej perspektywie.

Obecnie prowadzona weryfikacja efektywności środowiskowej poszczególnych produktów czy orga-nizacji w ramach projektu pilotażowego Komisji Europejskiej ma na celu opracowanie wspólnej meto-dyki oceny wpływ produktów (Environmental Footprint Category Rules - PEFCRs) i organizacji (Or-ganisation Environmental Footprint Sector Rules OEFSRs). W trakcie tej fazy weryfikowane są opra-cowane algorytmy obliczania efektywności środowiskowej, który będą mogły być wykorzystywane do porównywania produktów.

W ostatnich latach opracowane zostały rekomendacje dla wyrobów i organizacji dotyczące oceny śladu środowiskowego z wykorzystaniem metodyki oceny cyklu życia. Komisja Europejska prowadzi fazy pilotażowe określające ślad środowiskowy 26 grup produktów (EU Environmental Footprint Pilot Phase), z branż: spożywczej, odzieżowej, IT, chemicznej, elektronicznej oraz budowlanej.

Największa grupa produktów dotyczy przede wszystkim sektora spożywczego, a wśród nich: piwa, kawy, nabiału, wody butelkowanej, karmy dla zwierząt, owoców morza, mięsa - wołowiny, wieprzowiny, baraniny, oliwy z oliwek, makaronów, wina.
To właśnie sektor spożywczy odczuje najmocniej w pierwszej kolejności potrzebę analizowania śladu węglowego wytwarzanych produktów oraz całych organizacji.

Wszystkie firmy, które są zobowiązane do pozafinansowego raportowania i tworzą raporty CSR, uzyskały w postaci obliczania śladu węglowego, mierzalny instrument ograniczania swojego wpływu na środowisko naturalne.

Skuteczna strategia środowiskowa firmy jest uzależniona i nierozerwalnie związana z kontrahentami. Obliczając ślad węglowy konkretnego produktu, firma uwzględnia ślady węglowe dla wszystkich elementów, które składają się na ten konkretny produkt. Im będą niższe, tym całościowy ślad węglowy tego produktu będzie mniejszy.

Dzięki takiemu podejściu firma zmienia nie tylko swoją strukturę, ale kształtuje niskoemisyjny rynek wokół siebie. Nie ma większego znaczenia w jakiej branży działa firma, ponieważ ślad węglowy obliczamy dla każdego produktu oraz każdej organizacji.

Ślad węglowy jest najbardziej mierzalnym, wiarygodnym i międzynarodowym narzędziem, które daje porównywalne wyniki firm z całego świata, działających w tym samym sektorze.

A czy Twoja firma analizuje swój ślad węglowy?

 

Autor:Łukasz Stojak / Dyrektor ds. Marketingu / JARS S.A.
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.