Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W związku z postępowaniem prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie systemu sprzedaży nasion:
System sprzedaży nasion funkcjonuje z powodzeniem od wielu lat i jest usankcjonowany Ogólnopolskim Porozumieniem Branżowym zawartym w 2017 r. przez wszystkich producentów cukru w Polsce oraz Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego. Powstał z myślą o korzyściach dla plantatorów, producentów oraz konsumentów cukru w Polsce i za granicą.
1.
Pfeifer & Langen poważnie i z szacunkiem podchodzi do dialogu z plantatorami burków cukrowych. Obie strony wspólnie uczestniczą w procesie doboru odmian nasion. Co roku na liście odmian znajduje się kilkadziesiąt odmian od wielu różnych dostawców. Z tej grupy każdy plantator może wybrać najlepsze dla jego gospodarstwa nasiona – przeznaczone dla specyficznej gleby czy warunków pogodowych. Nasiona w ofercie Pfeifer & Langen odpowiadają również na szybko zmieniającą się sytuację klimatyczną i naturalnie występujące podwyższone odporności odmian, chociażby na choroby grzybowe.
Dzięki temu plantatorzy uzyskują coraz lepsze plony, a Pfeifer & Langen dostarcza konsumentom najwyższej jakości cukier.
2.
Współpraca Pfeifer & Langen z plantatorami to również liczne szkolenia, kursy i warsztaty, dzięki którym polscy rolnicy zyskują dodatkową wiedzę i umiejętności. Tylko od maja 2019 r. pracownicy Pfeifer & Langen przeszkolili ponad 2,5 tys. osób. W trakcie spotkań przekazują informacje o najnowszych trendach w technologii uprawy buraków, ochrony roślin czy metodach doboru nasion.
Plantatorzy nie tylko nie skarżą się na funkcjonowanie systemu, ale są z niego zadowoleni, czemu dali wyraz w pismach wysyłanych do UOKiK-u. Dla rolników ważne jest także to, że płacą za nasiona dopiero w momencie odbioru buraków. Ponadto to producent cukru zajmuje się procesem reklamacyjnym, jeśli nasiona nie spełniają wymogów.
Dzięki współpracy z Pfeifer & Langen polscy rolnicy zwiększyli plony prawie dwukrotnie, co wpływa oczywiście również na zwiększenie ich dochodów.
3.
Na współpracy rolników z Pfeifer & Langen zyskują przede wszystkim konsumenci. Nasiona wyselekcjonowane do listy odmian oferowanych plantatorom spełniają wyśrubowane wymogi jakościowe, które są sprawdzane przez niezależne firmy eksperckie.
Pfeifer & Langen może dzięki temu zagwarantować, że cukier nie jest produkowany z genetycznie modyfikowanego surowca.
4.
Na współpracy rolników z Pfeifer & Langen zyskują również lokalne społeczności. To jeden z większych pracodawców w Środzie Wielkopolskiej i Gostyniu, a także największy w Miejskiej Górce i rejonie Glinojecka. Dla Pfeifer & Langen szczególnie ważne jest zaangażowanie w swoje otoczenie, dlatego firma między innymi:
Dlatego, doceniając rolę UOKiK-u w dbaniu o interesy konsumentów oraz rolników, a także o właściwe rozumienie wolności gospodarczej, w tym przypadku nie zgadzamy się z wnioskami urzędu. Wybór nasion w systemie nie polega na wykorzystaniu przewagi kontraktowej – uczestniczą w nim wszyscy dostawcy nasion, którzy chcą gwarantować ich jakość i sprzedawać je w korzystnej cenie.
Źródło: informacja prasowa Pfeifer & Langen Polska S.A.
Przeczytaj także
W związku z publikacją przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz (KIPDIP) Listu Otwartego do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Głównego Lekarza Weterynarii oraz komunikatu prasowego pt. „Stop podważaniu wiarygodności GIW!”, Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG) pragnie odnieść się do nieprawdziwych i zmanipulowanych tez zawartych w przedmiotowych dokumentach.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko Pfeifer & Langen Polska. Spółka może w nieuczciwy sposób wykorzystywać swoją przewagę kontraktową wobec rolników. Urząd przyjrzy się również praktykom innych producentów cukru.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały liczne skargi konsumentów oraz informacje z Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej dotyczące nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka. Setki sygnałów dotyczyły wyższych cen w kasie, niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze.