Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Produktywność ponad wszystko - polscy liderzy przemysłu podkreślają korzyści płynące z automatyzacji. Wyniki najnowszego badania Universal Robots

Kategoria: Procesy i Technologie

Automatyzacja współpracująca i sztuczna inteligencja zmieniają oblicze globalnej produkcji. Nowe badanie przeprowadzone przez Universal Robots, światowego lidera w dziedzinie robotów współpracujących (cobotów), pokazuje, jak polskie firmy przemysłowe dostosowują się do tej transformacji i jakie wyzwania wciąż przed nimi stoją.

Z ankiety przeprowadzonej wśród liderów i kluczowych decydentów z różnych branż wyłania się jasny obraz: wzrost produktywności stał się głównym motorem automatyzacji. Firmy coraz chętniej inwestują w coboty i badają potencjał sztucznej inteligencji – nie tylko po to, by pozostać konkurencyjnymi, ale także by na nowo zdefiniować sposób działania całych organizacji.


Eksperci o wynikach badania już 28.05.2025 podczas Collaborate - zarejestruj się na stronie konferencji.​


Kluczowe wnioski z badania przeprowadzonego przez Universal Robots

66% respondentów podaje wzrost produktywności jako główny powód automatyzacji.
Firmy przemysłowe postrzegają automatyzację przede wszystkim jako narzędzie realnie zwiększające wydajność operacyjną. Rosnąca presja rynkowa i potrzeba szybkiego reagowania na zmiany popytu sprawiają, że wzrost produktywności staje się priorytetem. Redukcja kosztów (56%) i poprawa jakości (52%) są kolejnymi motywatorami.

Poprawy produktywności o co najmniej 25% spodziewa się aż 39% ankietowanych.
Dla wielu firm inwestycja w coboty przekłada się na wymierne efekty w krótkim czasie. Taki wynik pokazuje, że nowoczesna automatyzacja nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, ale kluczowym elementem strategii rozwoju firm.

76% firm oczekuje zwrotu z inwestycji (ROI) w ciągu maksymalnie trzech lat.
Oznacza to, że firmy spodziewają się szybkich rezultatów inwestycji w coboty, która oznacza nie tylko niższe koszty produkcji, ale także większą elastyczność i odporność łańcuchów dostaw.

Integracja z istniejącymi systemami pozostaje największą barierą dla automatyzacji, na co wskazuje 36% firm.
Modernizacja infrastruktury IT i dostosowanie starszych linii produkcyjnych do współpracy z nowoczesnymi technologiami wciąż stanowi duże wyzwanie. Wskazuje to na potrzebę wsparcia doradczego i technicznego w procesie wdrażania cobotów. Wśród barier na drugim miejscu podawane były koszty (29%). Może to świadczyć o tym, że przedsiębiorcy widzą realne możliwości finansowania tych inwestycji.

Branże elektroniczna (63%) i motoryzacyjna (54%) są wymieniane jako te, które odniosą największe korzyści z wdrożenia cobotów w nadchodzących latach.
Respondenci przewidują, że to właśnie w tych sektorach automatyzacja oparta na współpracy przyniesie największe korzyści pod względem wydajności, jakości i elastyczności produkcji. Wysoki potencjał standaryzacji procesów i potrzeba uzupełnienia już istniejących linii produkcyjnych o nowe rozwiązania automatyzacji sprawiają, że coboty są naturalnym wsparciem dla rozwoju tych branż.

61% uczestników badania przewiduje, że robotyka oparta na sztucznej inteligencji zwiększy produktywność w ciągu pięciu lat, a 16% uważa, że zmieni ona ich modele biznesowe.
Sztuczna inteligencja nie jest już tematem przyszłości – staje się realnym narzędziem transformacji przemysłowej. Liderzy biznesu widzą jej potencjał nie tylko w optymalizacji, ale także w fundamentalnym przeprojektowaniu sposobu działania firm.

- Wyniki badania podkreślają krytyczną zmianę: polskie firmy traktują automatyzację nie tylko jako sposób na podniesienie wydajności. Wykorzystują coboty i sztuczną inteligencję do przeprojektowania przepływów pracy, radzenia sobie z lukami kadrowymi i budowania odporności swoich operacji. Nie chodzi tu tylko o nadążanie. Chodzi o przewodzenie kolejnej fali transformacji przemysłowej – powiedział Anders Billesø Beck, wiceprezes ds. technologii w Universal Robots.


Collaborate 2025: Gdzie badania spotykają się z praktyką

Wyniki badania będą stanowić kanwę debaty na temat gotowości Polski na Przemysł 5.0 podczas Collaborate 2025, konferencji Universal Robots, która odbędzie się 28 maja 2025 r. w Krakowie. Wydarzenie składać się będzie z paneli eksperckich, pokazów na żywo oraz prezentacji zaproszonych specjalistów i liderów opinii.

Na konferencji poświęconej robotyzacji nie może zabraknąć dyskusji o roli AI w przemyśle. W pierwszej debacie zatytułowanej Factories of the Future - How Far Will AI Capabilities Go? paneliści przeanalizują, w jaki sposób polscy producenci wdrażają sztuczną inteligencję i gdzie tkwi realny potencjał transformacji. Dyskusja obejmie praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji w robotyce, wyzwania związane z przygotowaniem siły roboczej oraz nowe rodzaje miejsc pracy, które mogą się pojawić. Wezmą w niej udział Anders Billesø Beck (Universal Robots), prof. Andrzej Dragan (Uniwersytet Warszawski), Michał Targiel (PwC Polska), Lukas M. Ziegler (ff Venture Capital).

Dyskusja podczas drugiego panelu zatytułowanego Human Touch in a Robotic Age: Is Poland Ready for the Industry 5.0? skupi się na rosnącej roli robotów współpracujących (cobotów) oraz na tym, jak współpraca ludzi i maszyn zmienia produktywność, role pracowników i kulturę organizacyjną. Paneliści: Piotr Drabczyk (ZF SSP), Wojciech Góral (Universal Robots), Tomasz Hajduk, (Polskie Forum Automatyki i Robotyki), Christopher Mueller (Międzynarodowa Federacja Robotyki) zastanowią się, dlaczego producenci nie mogą dłużej czekać z automatyzacją, jakie bariery wciąż istnieją i jak pracownicy reagują na zmieniający się charakter pracy.


Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone w pierwszej połowie 2025 r. w ośmiu krajach europejskich: Danii, Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Zostało zlecone przez Universal Robots i przeprowadzone za pośrednictwem wiodącej platformy badawczej B2B z wykorzystaniem profesjonalnego panelu strony trzeciej. Zapewniło to reprezentatywną mieszankę firm o różnej wielkości, z różnych branż i o różnym poziomie automatyzacji w całym regionie.

Wyniki opierają się na odpowiedziach udzielonych przez 2155 specjalistów pracujących w firmach o zróżnicowanym poziomie automatyzacji:

  • Firmy korzystające z robotów współpracujących lub przemysłowych
  • Osoby obsługujące zaawansowane maszyny bez robotyki (np. CNC, wtryskarki)
  • Firmy korzystające z podstawowej automatyzacji bez robotyki lub złożonego sprzętu

Respondenci reprezentowali różne poziomy stażu pracy, z czego 95% było zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin, i pochodzili z równomiernego rozkładu wielkości firm - od MŚP po duże korporacje.

Europejskie badanie było częścią szerszej inicjatywy, która objęła również Amerykę Północną (Stany Zjednoczone i Kanadę), zwiększając globalną próbę do 2 604 respondentów. Spostrzeżenia z obu regionów mogą zostać połączone w planowanym raporcie na temat globalnych trendów.

Informacje o konferencji:

Collaborate Poland 2025
Konferencja stacjonarna, 28 maja 2025 r., Tauron Arena Kraków
Rejestracja i pełna agenda: Collaborate . Rejestracja kończy się 25.05.2025
Partnerzy konferencji: IEC Engineering Office, Cambrian, CAPTRON, Cognex, Drim Robotics, Intrex, Konica Minolta, Photoneo, Mobile Industrial Robots, Murrelektronik, Schmalz, Servind Automation, Sick, Siemens, Turck/Gocator.
Partnerzy instytucjonalni: Applia Polska, Evoluma - Klaster Przemysłowy, Polska Izba Opakowań, Silesia Automotive & Advanced Manufacturing 

Autor:Universal Robots
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.