Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Skuteczne etykietowanie, czyli drzwi do systemu ERP i okno na świat!

Kategoria: Opakowania , Procesy i Technologie

Oprogramowanie ERP to złożony SYSTEM INFORMATYCZNY, który pozwala gromadzić i zarządzać ogromną ilością produkcyjnych i handlowych danych firmy. Najszybszym sposobem uzyskania dostępu do informacji o asortymencie jest sczytanie, za pośrednictwem skanera, danych zawartych w kodzie kreskowym na każdej etykiecie wygenerowanej z systemu.

O etykiecie

Etykieta. Miliony wzorów, rozmiarów, kolorów, niezliczone ilości informacji, bez których właściwie niemożliwy jest współczesny handel. Etykieta produktowa jest tak ściśle powiązana z gotowym wyrobem, że nie wyobrażamy sobie opakowania bez niej. Ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa żywności w łańcuchu logistycznym.  Dzięki niej, oprócz zarządzania informacją dla konsumenta, monitoruje się obrót towarem.

Co zawiera etykieta konsumencka?

Standardowa etykieta, jaką znajduje na produkcie spożywczym konsument, zawiera nazwę produktu lub znak towarowy producenta, datę produkcji, trwałości i inne ważne informacje, ściśle określone przepisami. W świetle prawa producent jest zobowiązany udzielić konsumentowi jasnych i zrozumiałych informacji na temat produktu, w tym m.in. opisać jego rodzaj i przeznaczenie, wskazać wytwórcę lub importera, wykaz składników wraz z ich wartością odżywczą (zwłaszcza tych mających działanie uczulające), zamieścić znaki bezpieczeństwa i zgodności ściśle określone w odrębnych przepisach. Wszystkie dane powinny być napisane w języku polskim.

Etykieta ma także drugą, obok informacyjnej, równie ważną funkcję marketingową. Pomaga budować świadomość marki. Pozwala na dodatkową komunikację z klientem i wyróżnienie firmy na tle konkurencji.

Etykieta w łańcuchu logistycznym

Etykieta ma kolosalne znaczenie dla całego cyklu logistycznego. To, jak wygląda jej ścieżka przez zakład produkcyjny i zarządzanie informacjami na niej zawartymi, rzutuje na rentowność i wydajność całego biznesu. Jej zawartość zmienia się w zależności od etapu w łańcuchu logistycznym:

  1. W momencie przyjęcia do zakładu produkcyjnego stosowana jest etykieta od producenta surowca. Zawiera zwykle mało danych, za to istotnych z punktu widzenia integracji danych w systemie ERP. Może być umieszczana na opakowaniu zawierającym surowiec już w sadzie lub na polu, w momencie zbioru.
  2. W procesie magazynowania i przesunięć wewnątrzmagazynowych tworzona jest etykieta wygenerowana po odbiorze surowca, zawierająca zaktualizowane dane.
  3. Na etapie produkcyjnym na wygenerowanej etykiecie pojawiają się kolejne dane, wynikające najczęściej z procesu sortowania.
  4. Na etapie konfekcjonowania generowane są etykiety jednostkowe na karton i paletę, zawierające dane wymagane przez odbiorcę i klienta końcowego.

Sprawny system ERP, oparty na automatycznym transferze danych z etykiet na każdym etapie magazynowo-produkcyjnym, gwarantuje identyfikowalność partii produktu od momentu wejścia do momentu wyjścia z zakładu/magazynu.

Etykieta logistyczna GS1

Jest to szczególny rodzaj etykiety logistycznej, coraz częściej wymagany jako standardowy w ramach współpracy z dużymi sieciami handlowymi.

Etykieta ta służy do oznaczenia jednostki logistycznej (skrzyniopalety, palety, kartonu z zawartością) według zasad systemu GS1, dla potrzeb wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Ze względu na większą pojemność użytego kodu, etykieta GS1 może zawierać więcej informacji o produkcie niż tradycyjna etykieta z kodem EAN. W górnej części zawiera ona czytelne wzrokowo dane, opisujące zawartość każdej jednostki logistycznej, a także inne informacje istotne dla przewoźnika lub odbiorcy, a w dolnej dane zakodowane w kodzie kreskowym (standardowo jest to kod GS1-128).

Informacje najczęściej stosowane na etykiecie logistycznej to: numer towaru, liczba towarów, data przydatności, oznaczenie partii lub serii produkcyjnej, a także najważniejszy element, czyli indywidualny 18-znakowy numer SSCC – Seryjny Numer Jednostki Logistycznej, który jednoznacznie identyfikuje każdą jednostkę logistyczną; jest jedyny i niepowtarzalny niezależnie od rodzaju i zawartości jednostki logistycznej.

Etykieta logistyczna GS1 pozwala na ustandaryzowaną identyfikację zawartego na niej towaru. Dzięki jej zastosowaniu użytkownicy mogą w sposób jednoznaczny sprawdzić stany magazynowe, prześledzić zamówienia i monitorować przepływ towarów w całym łańcuchu dostaw. Dlatego też ten rodzaj etykiety jest coraz częściej stosowany w dostawach, również na rynki zagraniczne - pomaga spełnić wymagania prawne związane z bezpieczeństwem i traceability, wspólne dla firm europejskich.

Traceability za pomocą etykiety z kodem kreskowym

Istotą systemu ERP Akanea jest gromadzenie szczegółowych danych o produkcie, do których dostęp możliwy jest poprzez etykietę i kod kreskowy.  

W oparciu o dane wprowadzone do systemu, etykiety z kodem kreskowym są automatycznie generowane na każdym etapie cyklu logistycznego. Dane z kodu, odczytywane za pomocą skanera, są aktualizowane w czasie rzeczywistym. Pozwala to na bezbłędną identyfikację produktu na każdym etapie procesu produkcyjnego i w razie potrzeby, prześledzenie całej jego drogi – począwszy od wstępnej rejestracji w sadzie lub na polu, następnie w momencie przyjęcia do magazynu, skierowania towaru do chłodni, na sortownię lub na linię produkcyjną, w momencie pakowania, przy załadunku i wysyłce towaru i ostatecznie w momencie dostawy do odbiorcy.

Automatyzacja procesu na przykładzie firmy Stanor

Automatyzację procesu w oparciu o etykietę paletową i idealny transfer danych obrazuje przykład działania systemu ERP AKANEA w zakładzie francuskiej grupy producenckiej, firmie Stanor, specjalizującej się w produkcji owoców i warzyw, w szczególności jabłek.

„W naszym zakładzie, po zakończonym sortowaniu i automatycznym wprowadzeniu skrzyniopalet na linię pakującą, skanowane są kody kreskowe każdej skrzyni. Następnie w systemie generowane są etykiety na kartony; automatycznie drukowane i naklejane na opakowania zbiorcze z zachowaniem pełnego traceability danych. Przypisanie partii kartonów do dostawcy odbywa się automatycznie w ciągu produkcyjnym, inaczej mówiąc, system wykrywa zmianę partii i dostosowuje automatycznie etykietowanie kartonów. Na etykiecie paletowej uaktualniana jest waga towaru dzięki połączeniu interfejsem systemu Akanea z 3 wagami. Podczas załadunku, po zeskanowaniu kodów kreskowych z etykiet paletowych, system automatycznie generuje dokumenty WZ, które są jednocześnie przesyłane poprzez system EDI do odbiorcy”.

Stanor szczyci się zachowaniem pełnej identyfikacji produktów i automatyzacją procesu etykietowania, a także ograniczeniem do minimum błędów ludzkich podczas wprowadzania danych.

Podsumowując, program ERP AKANEA pozwala, w sposób w pełni zautomatyzowany:

  1. Elastycznie definiować format i zawartość etykiety - w zależności od wymagań odbiorców (kody kreskowe, dane dostawcy, zawartość palety, nazwę, gatunek, wagę, itd.).
  2. Etykietować towar, automatycznie pobierając dane z bazy danych, bez konieczności ręcznego wpisywania informacji.
  3. Drukować i przyklejać etykiety logistyczne na wyrobie gotowym znajdującym się na taśmach produkcyjnych.
  4. Drukować etykiety paletowe.
  5. Dostarczać w pełni identyfikowalny towar do odbiorców krajowych i międzynarodowych!

Co zyskujesz dzięki efektywnemu etykietowaniu?

Skuteczne wdrożenie procesu etykietowania pozwala na ograniczenie do minimum błędów ludzkich związanych z ręcznym wprowadzaniem danych do systemu. Automatyzacja tego procesu gwarantuje oszczędność czasu, dokładność i usprawnienie procesów po stronie zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. Niepodważalną i wymierną korzyścią jest identyfikowalność towaru i możliwość śledzenia jednostek w całym łańcuchu dostaw, co pozwala otworzyć się na bezpieczny i kontrolowalny handel międzynarodowy. 

Chcesz wdrożyć system ERP i potrzebujesz etykiety GS1?

System ERP Akanea dla Owoców i Warzyw jest w pełni przystosowany do wdrożenia procesu etykietowania i automatyzacji na wszystkich etapach produkcji, magazynowania i logistyki.

Wybierz temat: Opakowania Owoce i warzywa Procesy i Technologie

Autor: AKANEA POLSKA

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

  • 28.07.2021

    5 powodów, dla których warto wyposażyć firmę w system ERP

    Przemysł spożywczy jest prawdziwą siłą napędową polskiej gospodarki i jednym z wiodących sektorów działalności. Podlega silnej presji etycznej i społecznej, musi spełniać coraz bardziej rygorystyczne wymagania konsumentów, dostawców i sieci handlowych. Jest to również sektor coraz bardziej konkurencyjny, z nowymi graczami wchodzącymi na rynek, innowacjami i coraz silniejszą konkurencją międzynarodową.

    Czytaj więcej
  • 08.06.2021

    Traceability w sektorze owoców i warzyw - dlaczego jest tak szczególnie ważne?

    Specyfika rynku owocowo-warzywnego zmusza wszystkie podmioty – producentów, grupy producenckie, przetwórców, importerów, eksporterów, hurtowników – do sprostania wymaganiom jakościowym i ilościowym. Klienci finalni – w praktyce sieci spożywcze – kładą coraz większy nacisk na identyfikowalność produktów i kontrolę jakości na każdym etapie łańcucha logistycznego. Oprogramowanie ERP AKANEA dostarcza odpowiednich narzędzi, które gwarantują zachowanie traceability towarów i dokumentów, przy jednoczesnym potwierdzeniu najwyższej jakości produktu.

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.