Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Spożycie żywności ultraprzetworzonej w USA – raport CDC

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

W sierpniu 2025 r. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) opublikowało raport “Ultra–processed Food Consumption in Youth and Adults: United States, August 2021–August 2023”. Opracowanie bazuje na danych z ogólnokrajowego badania zdrowia i żywienia (NHANES) i przedstawia aktualny obraz konsumpcji żywności ultraprzetworzonej w Stanach Zjednoczonych, z podziałem na wiek, płeć, poziom dochodów oraz trendy z ostatniej dekady.

Czym jest żywność ultraprzetworzona?

Raport opiera się na klasyfikacji NOVA, która dzieli produkty spożywcze według stopnia przetworzenia. Do żywności ultraprzetworzonej zalicza się przemysłowe produkty zawierające dodatki takie jak barwniki, emulgatory czy wzmacniacze smaku, a jednocześnie mało błonnika i niewiele lub wcale składników w postaci naturalnej. Przykłady to słodkie napoje, słone przekąski, gotowe kanapki czy wyroby cukiernicze. Ich wysoka konsumpcja jest powiązana z większym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych oraz wyższą śmiertelnością ogólną.

Czego dowodzi raport i jakie czynniki wpływają na udział żywności ultraprzetworzonej w diecie?

– Ponad połowa energii z diety pochodzi z żywności ultraprzetworzonej.

– Średnio 55% dziennej podaży kalorii w populacji USA (wiek ≥1 rok) pochodziło z takich produktów.

– Młodzież je więcej „ultraprzetworzonego” niż dorośli.

– Osoby w wieku 1-18 lat czerpały aż 61,9% kalorii z żywności ultraprzetworzonej, podczas gdy dorośli – 53,0%.

Wiek ma znaczenie

W grupie młodzieży najmłodsze dzieci (1-5 lat) spożywały najmniej kalorii z ultraprzetworzonego jedzenia (56,1%), a najwięcej dzieci 6-11 lat (64,8%). U dorosłych odsetek malał wraz z wiekiem – od 54,4% w grupie 19-39 lat do 51,7% po 60. roku życia.

Dochód wpływa na dietę dorosłych

Wśród dorosłych osoby o najwyższych dochodach (≥350% progu ubóstwa) miały najniższy udział kalorii z żywności ultraprzetworzonej – 50,4%, w porównaniu z 54,7-55,3% w grupach o niższych dochodach. U młodzieży takich różnic nie odnotowano.

Najczęstsze źródła kalorii z żywności ultraprzetworzonej:

  • Młodzież: kanapki (w tym burgery) – 7,6% całkowitej energii, wyroby cukiernicze – 6,3%, słone przekąski – 4,9%, pizza – 4,7%, słodzone napoje – 3,9%.
  • Dorośli: kanapki (w tym burgery) – 8,6%, wyroby cukiernicze – 5,2%, słodzone napoje – 4,4%, słone przekąski – 3,4%, pieczywo – 3,1%.

Trend spadkowy w ostatnich latach

U młodzieży spożycie spadło z 65,6% w 2017-2018 do 61,9% w latach 2021-2023. U dorosłych odsetek ten obniżył się z 55,8% w 2013-2014 do 53,0% w najnowszym okresie.

Mimo spadku w ostatnich latach, żywność ultraprzetworzona nadal stanowi większość kalorii w diecie Amerykanów. Autorzy raportu podkreślają, że zgodnie z Dietary Guidelines for Americans 2020–2025 warto ograniczać produkty z dodatkiem cukrów i tłuszczów nasyconych oraz zwiększać udział świeżych, nieprzetworzonych składników w diecie.

Źródło: https://www.cdc.gov/nchs/products/databriefs/db536.htm

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Dieta i zdrowie Dodatki i składniki

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.