Służba ds. Bezpieczeństwa i Kontroli Żywności (FSIS) Departamentu Rolnictwa USA (USDA) ogłosiła kilka nowych kroków w celu wzmocnienia nadzoru agencji nad regulowanymi przez nią zakładami przetwórstwa żywności (produkty mięsne, drobiowe i jajeczne) oraz zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Kroki te odzwierciedlają ciągłe wysiłki agencji na rzecz ochrony zdrowia publicznego poprzez regulacje oparte na nauce, silne egzekwowanie i rozwój podejścia opartego na zapobieganiu w celu wyeliminowania chorób przenoszonych drogą pokarmową.
Listeria monocytogenes była łączona ostatnio z ogniskami chorób przenoszonych przez żywność i masowymi wycofywaniami produktów RTE
W ciągu ostatnich kilku miesięcy Listeria monocytogenes była łączona z ogniskami chorób przenoszonych przez żywność i masowymi wycofywaniami gotowych do spożycia produktów mięsnych i drobiowych, co skłoniło agencję do dokładnego przeglądu swoich procesów. Podczas gdy przegląd agencji trwa, FSIS ogłasza szereg usprawnień i inicjatyw, które można szybko wdrożyć. Agencja podzieli się dodatkowymi informacjami na temat dodatkowych działań, które mogą być potrzebne po dalszym przeglądzie i zaangażowaniu interesariuszy.
FSIS zostało zmuszone do przeglądu swoich procesów po śmierci dziesięciu osób w wyniku spożycia skażonego mięsa delikatesowego wyprodukowanego w zakładzie Boar's Head. Publikacja raportów z inspekcji USDA dla zakładu, datowanych na styczeń 2022 r., ujawniła historię poważnych, nierozwiązanych niezgodności, takich jak nagromadzenie mięsa i pozostałości na powierzchniach i sprzęcie, rdza, pleśń, kałuże wody i kapiące skropliny, owady i inne niedociągnięcia higieniczne. Według USDA agencja polegała na personelu inspekcyjnym stanu Wirginia w zakresie nadzorowania operacji w zakładzie.
Ta skandaliczna historia naruszeń bezpieczeństwa żywności w zakładzie produkcyjnym dużej, krajowej marki spowodowała, że USDA znalazło się pod lupą opinii publicznej i Kongresu.
Zmiany wprowadzane przez FSIS można podzielić na trzy kategorie
1. Udoskonalenie podejścia opartego na badaniach naukowych w celu ograniczenia patogenów przenoszonych przez żywność, ze szczególnym uwzględnieniem bakterii Listeria monocytogenes.
2. Udoskonalenie szkoleń i narzędzi dla personelu inspekcyjnego.
3. Rozszerzenie nadzoru nad regulowanymi placówkami, ze szczególnym uwzględnieniem przeglądu danych i umów z inspekcjami państwowymi.
Zmiany, które zostaną wprowadzone przez FSIS w ciągu najbliższych 30 dni:
Ulepszanie podejścia regulacyjnego i pobierania próbek FSIS w zakresie Listerii
- Od stycznia 2025 r. FSIS doda szersze testy gatunków Listeria do wszystkich próbek gotowych do spożycia produktów, powierzchni środowiskowych i powierzchni mających kontakt z żywnością. Laboratoria FSIS obecnie testują te próbki pod kątem Listeria monocytogenes, czyli konkretnego rodzaju gatunku Listeria wywołującego chorobę. Jednak dodanie dodatkowych testów gatunków do ram regulacyjnych agencji pomoże uzyskać więcej informacji na temat skuteczności programu sanitarnego obiektu i może zasygnalizować FSIS, czy konieczne są dalsze działania (na przykład ocena bezpieczeństwa żywności, zintensyfikowane pobieranie próbek lub działania egzekucyjne).
- FSIS wykorzysta wiedzę specjalistyczną swojego Krajowego Komitetu Doradczego ds. Kryteriów Mikrobiologicznych dla Żywności (NACMCF). NACMCF jest federalnym komitetem doradczym, który udziela porad naukowych i rekomendacji USDA i innym agencjom rządowym w kwestiach mikrobiologicznych i zdrowia publicznego. W grudniu FSIS rozpocznie rekrutację nowych członków komitetu, którym zostanie powierzone konkretne zadanie przeglądu podejścia regulacyjnego agencji do Listeria monocytogenes. Wiedza specjalistyczna na temat Listeria będzie poszukiwana w celu przystąpienia do członkostwa. Wkład komitetu zostanie wykorzystany do kierowania bardziej długoterminowymi zmianami polityki.
Wyposażenie inspektorów FSIS w zaktualizowane szkolenia i narzędzia umożliwiające rozpoznawanie i reagowanie na systemowe problemy związane z bezpieczeństwem żywności
- FSIS zaktualizuje swoje instrukcje i szkolenia dla inspektorów bezpieczeństwa żywności, aby lepiej wyposażyć pracowników w rozpoznawanie i wyróżnianie problemów systemowych w sposób ujednolicony. Inspektorzy agencji otrzymają zaktualizowane instrukcje i szkolenia, a terenowi nadzorcy FSIS będą rutynowo przeglądać te instrukcje z inspektorami, aby zapewnić pełne zrozumienie i właściwe zastosowanie. Inspektorzy otrzymają również dodatkowe szkolenie z kontroli Listeria monocytogenes, mające na celu wzmocnienie zrozumienia przez inspektorów wymogów regulacyjnych w Regule Listeria FSIS i sposobu weryfikacji, czy zakłady zaprojektowały i wdrożyły systemy bezpieczeństwa żywności zgodne z tymi wymogami.
- FSIS przeprowadzi oceny bezpieczeństwa żywności (dogłębne przeglądy bezpieczeństwa żywności) w zakładach produkujących mięso i drób oraz dania gotowe do spożycia. W roku fiskalnym 2025 FSIS priorytetowo traktuje ukończenie ocen bezpieczeństwa żywności w zakładach produkujących mięso i drób i dania gotowe do spożycia, które polegają wyłącznie na środkach sanitarnych w celu kontrolowania Listeria. Przeglądy te dostarczą informacji o zakładach indywidualnie i zbiorowo i mogą stanowić podstawę przyszłych zmian polityki lub procesów ukierunkowanych na ten mikroorganizm.
- Nadzorcy terenowi FSIS przeprowadzą osobiste wizyty kontrolne, gdy podczas oceny bezpieczeństwa żywności zostaną zidentyfikowane problemy systemowe. Wizyty kontrolne przeprowadzane przez nadzorców terenowych FSIS wzmocnią nadzór ze strony starszego personelu inspekcyjnego, aby zapewnić, że zakład w pełni zajmie się problemami zidentyfikowanymi podczas oceny bezpieczeństwa żywności i może poinformować o działaniach egzekucyjnych FSIS. Nadzorcy terenowi będą współpracować z inspektorami, aby zapewnić, że zakład zachowuje zgodność.
Zaostrzenie nadzoru nad zakładami regulowanymi, w tym tymi objętymi państwowymi modelami inspekcji
- Inspektorzy FSIS będą co tydzień weryfikować konkretne czynniki ryzyka związane z Listeria monocytogenes w obiektach podukujących dania gotowe do spożycia. Te czynniki ryzyka obejmują zmiany w fizycznych modyfikacjach zakładu, takie jak nowa konstrukcja; wskaźniki problemów sanitarnych, takie jak kondensacja, przecieki w dachu, uszkodzony sprzęt lub popękane podłogi; oraz pozytywne wyniki testów na obecność gatunków Listeria lub Listeria monocytogenes z testów firmowych. Biura okręgowe FSIS, terenowi nadzorcy agencji i inspektorzy będą przeglądać, analizować i rozważać cotygodniowe dane z każdego obiektu, aby ustalić, czy istnieją problemy systemowe, które uzasadniają dalsze działania, takie jak ocena bezpieczeństwa żywności, zintensyfikowane pobieranie próbek lub kroki egzekucyjne.
- FSIS wyjaśni stanowe i federalne wymagania dotyczące spójnego nadzoru nad programami Talmadge-Aiken (TA) poprzez zaktualizowane umowy o współpracy i instrukcje. Poprzez zaktualizowane umowy o współpracy z każdym uczestniczącym stanem, FSIS ustali szczegółowe wymagania, w tym jasne oczekiwania dotyczące nadzoru, egzekwowania federalnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności, kompleksowego szkolenia federalnego dla inspektorów TA i wzmocnionej regularnej koordynacji z FSIS. FSIS wyznaczy również stanowiska terenowe i w siedzibie głównej przypisane do nadzoru TA; wyjaśni wymagania i kryteria szkoleniowe w celu rozpoczęcia, utrzymania i zakończenia kontroli stanu zakładu.
- FSIS zrewiduje wyzwalacze alertów przeglądu zakładu. Jednym ze znaczących kryteriów stosowanych w biurze okręgowym w celu podjęcia decyzji o przeprowadzeniu oceny ryzyka dla zdrowia publicznego (PHRE), która zwykle poprzedza ocenę bezpieczeństwa żywności, jest miesięczna lista placówek o wyższych wskaźnikach niezgodności związanych ze zdrowiem publicznym, generowana przy użyciu algorytmu. Korzystając z dodatkowych danych z nowej cotygodniowej weryfikacji czynników ryzyka związanych z Listeria monocytogenes, FSIS zamierza zaktualizować swój algorytm i wyzwalacze, aby lepiej identyfikować placówki wysokiego ryzyka.
Działania te mają na celu wzmocnienie inspekcji i nadzoru FSIS poprzez zwiększenie jego zdolności do proaktywnego identyfikowania i reagowania na rodzaje problemów systemowych, które mogą prowadzić do wybuchów epidemii. Listeria monocytogenes jest patogenem budzącym szczególne obawy, ponieważ może być szczególnie szkodliwy dla osób z osłabionym układem odpornościowym, takich jak osoby starsze i kobiety w ciąży, i może zanieczyszczać żywność, która nie jest gotowana przed spożyciem.
Źródło: https://www.fsis.usda.gov/news-events/news-press-releases/fsis-announces-stronger-measures-protect-public-listeria