Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

W 2019 r. wzrost przychodów branży mleczarskiej mniejszy niż sektora spożywczego

Kategoria: Biznes

Według danych PONT-info w 2019 r. przychody firm zajmujących się przetwórstwem mleka, zatrudniające co najmniej 10. pracowników zwiększyły się o 4,5% do 35,1 mld zł. Oznacza to, że dynamika wzrostu przychodów branży mleczarskiej była mniejsza niż sektora produkcji żywności ogółem, którego przychody wzrosły o 6,5%.

Wzrost przychodów skutkiem wzrostu cen

Wpływ na wzrost przychodów w branży mleczarskiej miały przede wszystkim wyższe, o 43%, ceny odłuszczonego mleka w proszku oraz zwiększone, o 6,8%, dostawy serów dojrzewających na rynek krajowy. W przeciwną stronę, oddziaływały ceny masła, które były o 19,5% niższe od notowanych w 2018 r. co nawet przy zwiększonych, o ponad 9%, jego dostawach na rynek krajowy nie pozwoliło zrekompensować negatywnego wpływu na przychody.

Wzrost pozasurowcowych kosztów działalności przedsiębiorstw mleczarskich

Dynamika wzrostu kosztów w branży mleczarskiej była niższa od dynamiki wzrostu przychodów. W 2019 r. koszty ogółem wzrosły o 4,3% do 34,5 mld zł. Należy zauważyć, że wzrost ten wynikał przede wszystkim ze wzrostu pozasurowcowych kosztów działalności przedsiębiorstw mleczarskich. W 2019 r. średnia cena skupu mleka w Polsce była o zaledwie 0,5% wyższa, a wolumen skupionego o 2,1% większy. W konsekwencji koszty zakupu surowca wzrosły o 2,2%.

Najwyższa dynamika wzrostu w kosztach zużycia energii

Pozycją kosztową, o najwyższej dynamice wzrostu (z wykazywanych w sprawozdaniach F-01) były koszty zużycia energii, które zwiększyły się o blisko 8% i wyniosły 0,57 mld zł czyli 1,6% kosztów ogółem. Koszty wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych zwiększyły się o 4,3% do 2,54 mld zł i stanowiły 7,3% kosztów ogółem.

W rezultacie, w 2019 r. wskaźniki rentowności branży mleczarskiej uległy nieznacznej poprawie. Stopa zysku operacyjnego wzrosła z 1,32% w 2018 r. do 1,70% w 2019 r. Rentowność na poziomie netto wyniosła 1,35% w porównaniu do 1,28% w 2018 r.

Koronawirus a wyniki sektora mleczarskiego

W 2020 r. rozprzestrzenianie się wirusa SARS COV-2 i związane z nim ograniczenia w sektorze HoReCa, przepływie ludności i utrudnienia w handlu pozawspólnotowym oraz przede wszystkim spodziewane pogorszenie siły nabywczej konsumentów będzie oddziaływać również na wyniki sektora mleczarskiego. W 2009 r. wartość światowego indeksu cen przetworów mleczarskich FAO była o 33% niższa niż w 2008 r.

Około 1/3 przychodów branży mleczarskiej stanowią produkty, które sprzedawane są na rynkach zagranicznych. Od końca lutego 2020 r. ceny odtłuszczonego mleka w proszku w UE obniżyły się o 23%, a masła o 17%. Udział wyrobów z Polski w unijnej produkcji tych produktów stanowi 11%, podczas gdy udział w skupie mleka wynosi 8,5% co oznacza, że spadki cen tych produktów mogą być bardziej odczuwalne dla polskiego sektora mleczarskiego.

Źródło: agronomist.pl

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.