Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Rozprzestrzenianie się wirusa SARS COV 2 wywołującego chorobę COVID-19 i związane z tym obostrzenia w handlu i przemieszczaniu się ludności wpływają na decyzje zakupowe konsumentów, szczególnie w zakresie produktów żywnościowych. Firmy IRi i BCG przygotowały raport na temat sprzedaży artykułów z kategorii FMCG m.in. dla Niemiec, Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych za ostatnie tygodnie, uwzględniając w nich kategorię nabiału.
Gwałtowny wzrost sprzedaży wraz z początkiem pandemii
W przypadku większości z wymienionych krajów największy wzrost sprzedaży (w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku) w kategorii FMCG (okres gromadzenia zapasów) odnotowano w tygodniach 9-15.03.2020 r. (Włochy 21%, Francja 37%, Wielka Brytania 23%, Stany Zjednoczone 53% r/r) i 16-22.03.2020 r. (Włochy 12%, Francja 32%, Wielka Brytania 48%, Stany Zjednoczone 48%, Niemcy 38% r/r). Po tych dwóch tygodniach, w okresie od 23 do 30 marca 2020 r. dynamika wzrostu sprzedaży znacząco wyhamowała (Włochy 9%, Francja 6%, Wielka Brytania -8%, Stany Zjednoczone 10%, Niemcy 4% r/r).
Nabiał na trzecim miejscu najczęściej sprzedawanych kategorii produktów
W trakcie gromadzenia zapasów, wśród produktów żywnościowych to nabiał, w większości przypadków, był trzecią kategorią, o największym wzroście sprzedaży. W okresie od 16 do 22 marca 2020 r. sprzedaż nabiału w Stanach Zjednoczonych była o 58% większa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, w tym sprzedaż mleka w proszku była o 258%, a sera naturalnego krojonego o 89% większa niż przed rokiem. W Wielkiej Brytanii w tym okresie sprzedaż nabiału wzrosła o 50% a we Francji o 40% (w tym mleka o 70%, masła o 59%). W Niemczech natomiast roczny wzrost sprzedaży nabiału wyniósł 34%, w tym mleka homogenizowanego o 65%, jaj o 40%, serów o 39%, masła o 24%. We Włoszech sprzedaż nabiału wzrosła o 23% a najbardziej dynamiczny wzrost odnotowała mozzarella (49%), mleko UHT (37%) i parmezan (34%).
Spadek dynamiki sprzedaży w kolejnych tygodniach
W kolejnym tygodniu (23-30.03) roczna dynamika wzrostu sprzedaży nabiału była już zdecydowanie niższa, w Stanach Zjednoczonych wyniosła 21%, Wielkiej Brytanii 2%, we Francji 18%, w Niemczech 5% a we Włoszech 23%.
W Polsce natomiast, według danych firmy Nielsen (Panel Handlu Detalicznego (suma sieci kooperujących)) w okresie od 24.02.2020 r. do 15.03.2020 r. sprzedaż nabiału w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. zwiększyła się o 27%.
Dobry moment na wzmocnienie w komunikacji do klientów
Sytuacja związana w COVID-19 będzie miała przełożenie na zachowania konsumentów również po ustąpieniu pandemii. Analitycy firmy Mintel, w raporcie dla rynków Azji Południowo-Wschodniej zauważają, że jest to dobry moment na wzmocnienie w komunikacji do klientów przekazu związanego z właściwościami zdrowotnymi oferowanych produktów (wzmacnianie odporności). Warto zauważyć, że cztery główne organizacje mleczarskie w Chinach opracowały wytyczne dotyczące konsumpcji produktów mleczarskich i ich wpływie na zwiększenie odporności.
Źródło: agronomist.pl
Przeczytaj także
Dla polskiego sektora mleczarskiego Niemcy to najważniejszy partner w wymianie międzynarodowej. Ewentualne zakłócenia w łańcuchu dostaw między Polską a Niemcami związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa mogą oddziaływać na sektor mleczarski.
Rozprzestrzenianie się koronawirusa i związane z nim ograniczenia w przepływie ludności i produktów w coraz szerszym stopniu wpływają również na branżę mleczarską. W naszej ocenie, największy wpływ może mieć na ceny proszków mlecznych.
W 2019 r. wartość wyeksportowanych z Unii Europejskiej (wliczając Wielką Brytanię) produktów mleczarskich wyniosła 11,6 mld EUR i była o 14% większa niż przed rokiem.