Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Według wstępnych danych Eurostat, w 2019 r. wartość wyeksportowanych z Unii Europejskiej (wliczając Wielką Brytanię) produktów mleczarskich wyniosła 11,6 mld EUR i była o 14% większa niż przed rokiem.
Wartość eksportu produktów mleczarskich wzrasta
Wartość sprzedaży tych produktów do największego ich odbiorcy z rynku unijnego – Chin – zwiększyła się o 287 mln EUR (o 24%) do 1,46 mld EUR, co stanowiło 12,7% wartości eksportu ogółem. Również w odniesieniu do drugiego rynku zbytu – Stanów Zjednoczonych, sprzedaż wzrosła o 134 mln EUR (o 12%) do 1,24 mld EUR. Na kolejnych miejscach pod względem przyrostu wartości znalazły się Egipt i Filipiny. Wartość eksportu do Egiptu wzrosła o 85 mln EUR (o 48%) do 261 mln EUR a do Filipin o 77 mln EUR (o 47%) do 241 mln EUR, co pokazuje, że rynki wschodzące nabierają dla unijnego eksportu coraz większego znaczenia.
Najbardziej dynamiczny wzrost eksportu z UE - masło i inne tłuszcze mleczne
Najbardziej dynamiczny wzrost eksportu z UE odnotowano w przypadku masła i pozostałych tłuszczów mlecznych - o 21,6% do 1,14 mld EUR. Przez większą część roku unijne masło było konkurencyjne cenowo w porównaniu z masłem z Nowej Zelandii. W konsekwencji z UE, w 2019 r., wyeksportowano 214 tys. t masła i pozostałych tłuszczów mlecznych czyli o 35% więcej niż w 2018 r.
Wzrost eksportu proszków mlecznych
W 2019 r. wartość eksportu proszków mlecznych ze Wspólnoty zwiększyła się o 17,4% do 3,54 mld EUR, co stanowiło ponad 30% łącznej wartości sprzedaży produktów mleczarskich na rynki pozaunijne. Zwiększony popyt eksportowy z regionu Azji Południowo-Wschodniej skutkował większą, o 18%, sprzedażą odtłuszczonego mleka w proszku, która osiągnęła 915 tys. t (najwięcej w historii). W konsekwencji większego popytu, cena OMP między grudniem 2018 a grudniem 2019 r. wzrosła o 46%. Z kolei eksport pełnego mleka w proszku zmniejsza się od trzech lat, w 2019 r. wyniósł 297 tys. t i był o 11% mniejszy niż przed rokiem.
Kolejny wzrost wolumenu eksportu serów i twarogów
Czwarty rok z rzędu wzrasta wolumen eksportu serów i twarogów. W 2019 r. wyniósł 879,7 tys. t i był o 5,7% większy w 2018 r. i o 22,4% większy niż w 2015 r. Wartość eksportu tych produktów w 2019 r. zwiększyła się o 8,3% do 4,35 mld EUR, co stanowiło 37,6% wartości sprzedaży produktów mleczarskich z UE.
Francja największym eksporterem produktów mleczarskich w UE
Największym, wśród krajów UE, eksporterem produktów mleczarskich była Francja. W 2019 r. wartość eksportu z tego kraju przekroczyła 2,0 mld EUR i była o 8,2% większa niż w 2018 r., stanowiąc 17% całkowitej wartości eksportu z UE. Francja przeskoczyła Niderlandy, z których eksport również wzrósł, ale w tempie 2-proc., do niespełna 2 mld EUR. Wartość eksportu z Niemiec wyniosła natomiast 1,56 mld EUR i była o 18% większa niż w 2018 r. Eksport na rynki trzecie jest dość silnie skoncentrowany. Wartość sprzedaży pozaunijnej z tych trzech krajów stanowiła blisko połowę całkowitej wartości produktów mleczarskich z UE.
Źródło: agronomist.pl
Przeczytaj także
Chiny to największy odbiorca produktów mleczarskich na świecie, odpowiadający za niemal 1/5 światowego importu. Jak rozprzestrzenianie się koronawirus może wpłynąć na branżę mleczarską?
W 2019 r. wolumen skupionego mleka w Polsce zwiększył się o 2,1% do 11,8 mld l. Skup mleka w Polsce rośnie szybciej niż przeciętnie w UE. Nasz kraj zwiększa udział w wolumenie skupionego mleka we Wspólnocie.
Egipt jest największym producentem mleka w Afryce. Jednocześnie silnie zwiększa import przetworów mleczarskich.