Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Koronawirus - do Chin trafia niemal 1/5 światowego importu produktów mleczarskich

Kategoria: Biznes

Chiny to największy odbiorca produktów mleczarskich na świecie. Według szacunków OECD-FAO w 2019 r. Chiny odpowiadały za blisko 1/5 globalnego importu produktów mleczarskich. Zarówno dla Nowej Zelandii jak i Unii Europejskiej jest to największy odbiorca tych produktów.

Spadek cen produktów mleczarskich

Z tego względu, informacje z Chin o rozprzestrzenianiu się koronawirusa znalazły swoje odzwierciedlenie w wynikach nowozelandzkiej giełdy produktów mleczarskich. Na wtorkowej (4.02.2020 r.) aukcji indeks cen GDT obniżył się wobec poprzedniej aukcji (21.01.2020 r.) o 4,7%, głównie za sprawą spadku cen pełnego mleka w proszku (o 6,2%). Nowa Zelandia jest zdecydowanie największym dostawcą tego produktu na rynek chiński (ponad 90% udziału w imporcie), kierując tam 40% swojego eksportu.

Spadek cen – o 4,2% - odnotowano również w przypadku odłuszczonego mleka w proszku, jak również w przypadku bezwodnych tłuszczów mlecznych (o 4,5%). Z drugiej strony, ceny serów cheddar wzrosły o 6,0%.

Wysoka wartość eksportu w 2019r.

W pierwszych jedenastu miesiącach 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Unii Europejskiej do Chin wyniosła 1,36 mld EUR i była o 24% wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Chiny były zatem największym odbiorcą tych produktów z UE odpowiadając za 13% całkowitej wartości eksportu z UE, w tym 40% całkowitej wartości eksportu mleka i śmietany płynnej oraz 30% serwatki. Również dla Polski, Chiny to największy, pozaunijny odbiorca produktów mleczarskich.

Chociaż według ostatnich dostępnych notowań Komisji Europejskiej (za okres 27.01-2.02), ceny odtłuszczonego mleka w proszku w UE pozostały niezmienne wobec poprzedniego tygodnia, to w przypadku serwatki obserwowaliśmy 2,4-proc. spadek cen.

Popyt osłabiony na skutek wstrzymań produkcji i zamknięcia placówek

Należy zauważyć, że czasowe wstrzymanie produkcji w niektórych chińskich fabrykach spożywczych wykorzystujących mleko w proszku, zamknięcie części placówek przez sieci gastronomiczne oraz ograniczenia w transporcie mogą osłabić popyt na produkty mleczarskie ze strony Państwa Środka, w szczególności, gdyby ograniczenia te były długotrwałe. Tym samym, ze względu na znaczenie chińskiego rynku dla światowego obrotu produktami mleczarskimi może to wywierać negatywną presję na ceny produktów na rynku międzynarodowym.

Nowozelandzka susza przynosi duże spadki produkcji mleka

Jednak po stronie podaży narastają obawy o głębsze, niż się spodziewano, spadki produkcji mleka w Nowej Zelandii, związane z suszą, co może w pewnym stopniu zrekompensować ewentualne osłabienie popytu międzynarodowego.

 

Źródło: agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.