Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Koronawirus a handel zagraniczny produktami mleczarskimi z Niemcami

Kategoria: Biznes

Niemcy znajdują się obecnie (30.03.2020 r.) w pierwszej piątce państw na świecie o największej liczbie zidentyfikowanych przypadków zakażenia wirusem SARS-CoV-2, który powoduje chorobę COVID-19. Dla sektora mleczarskiego Niemcy to najważniejszy, zarówno pod względem eksportu jak i importu, partner Polski w wymianie międzynarodowej produktami przetwórstwa mleka. Oznacza to, że ewentualne zakłócenia w łańcuchu dostaw między Polską a Niemcami mogą oddziaływać na sektor.

Działania zapobiegawcze

Rząd federalny Niemiec, w ramach środków zapobiegawczych, najbardziej odnoszących się do sektora rolno-spożywczego, zdecydował się m.in. na całkowite zamknięcie restauracji. Istnieje tylko możliwość zamawiania posiłków na wynos. Sklepy spożywcze, supermarkety, apteki, stacje benzynowe, bank i poczta pozostają natomiast otwarte. Dodatkowo sklepy z żywnością mogą być otwarte również w niedziele, co zwykle nie miało miejsca. Warto natomiast dodać, że zdecydowano się na wprowadzenie tymczasowego złagodzenia egzekwowania czasu prowadzenia pojazdów i odpoczynku kierowców pojazdów przewożących niezbędne towary, takie jak żywność.

Współpraca Polska-Niemcy

Według danych Eurostat w 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich do Niemiec wyniosła 436 mln EUR, co stanowiło ponad 1/5 całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich z Polski. W przypadku importu, znaczenie naszego zachodniego sąsiada jest jeszcze większe. W 2019 r. wartość sprowadzonych z Niemiec produktów mleczarskich sięgnęła blisko 339 mln EUR, co stanowiło 36% całkowitej wartości ich importu do Polski. W konsekwencji dodatnie saldo eksportu wyniosło 98 mln EUR.

Mleko i śmietana najważniejszymi produktami eksportu

W 2019 r. najważniejszą pozycją w eksporcie produktów mleczarskich z Polski do Niemiec stanowiło mleko i śmietana płynne (244 mln EUR, 56% całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich do Niemiec), w tym wartość eksportu mleka o zawartości tłuszczu od powyżej 1% do 6% (głównie w opakowaniach co najmniej 2-litrowych) wyniosła 212 mln EUR a śmietany (głównie między 21 a 45% tłuszczu) 124 mln EUR. W przypadku mleka i śmietany płynnej osiągnęliśmy nadwyżkę w handlu z Niemcami wynoszącą blisko 200 mln EUR.

Sery i twarogi

Drugą najważniejszą grupą produktów w sprzedaży do Niemiec były sery i twarogi. W 2019 r. ich wartość wyniosła 110 mln EUR, w tym wartość serów świeżych osiągnęła poziom 62 mln EUR (ponad połowa ich całkowitej wartości eksportu z Polski), a serów dojrzewających 37 mln EUR. W przypadku serów i twarogów to Niemcy osiągnęły dodatni bilans handlowy, gdyż ich import do Polski wyniósł 179 mln EUR, czyli o 44 mln EUR więcej niż wartość sprzedaży tej kategorii z Polski do Niemiec. Wśród sprawdzanych od naszego zachodniego sąsiada serów i twarogów dominującą pod względem wartości pozycję stanowiły sery dojrzewające (80 mln EUR).

Źródło: agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.